BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Marciszewska Elżbieta (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Tendencje zmian w polityce fiskalnej wobec sektora lotniczego - przesłanki badań eksperckich
Tendencies to Change Fiscal Policy in relation to the Aviation Sector. Reasons for Expert Research
Źródło
Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów / Szkoła Główna Handlowa, 2013, z. 123, s. 35-50, bibliogr. 15 poz.
Słowa kluczowe
Transport lotniczy, Rynek, Polityka fiskalna, Badania ankietowe
Air transport, Market, Fiscal policy, Questionnaire survey
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
W wielu opracowaniach zespołu badawczego Katedry Transportu wskazywano na problemy, które mieszczą się w tematyce badań nad fiskalizmem w sektorze transportu lotniczego. Wszystkie te opracowania wskazują na wiele aspektów nierównego traktowania lotnictwa w polityce fiskalnej w stosunku do innych podmiotów rynku transportowego. Wiele regulacji na poziomie krajowym i unijnym, a nawet ogólnoświatowym, generuje nowe, dodatkowe koszty funkcjonowania przedsiębiorstw lotniczych, które czynią usługi lotnicze coraz droższymi, a efektywność działalności w zakresie ich świadczenia pogarsza się. Warto zatem monitorować zjawisko narastającego fiskalizmu i przeregulowania w tym zakresie sektora lotniczego. Badania prowadzone przez Katedrę Transportu zainteresowały regulatorów rynku lotniczego i spotkały się z dobrym przyjęciem i oceną ze strony Urzędu Lotnictwa Cywilnego, resortu transportu i parlamentarzystów. Uzyskane w trakcie badań ankietowych opinie i postulaty świadczą o prawidłowym kierunku procesu badawczego i potrzebie jego kontynuacji. Podobne wyzwania badawcze podejmuje się także w innych krajach, również na szczeblu Unii Europejskiej i stowarzyszeń lotniczych. Jak podkreśla sekretarz generalny Europejskiego Stowarzyszenia Linii Lotniczych Urlich Schulte-Strathaus "władze (...) powinny przynajmniej zrozumieć, że nakładanie bez końca podatków na transport lotniczy szkodzi gospodarce. Muszą także rozwiązać kwestię handlu emisjami i stworzyć taki system, który byłby do zaakceptowania globalnie"17.(abstrakt oryginalny)

The study presents the reasons for and the scope of expert research conducted within the research topic implemented by the staff of the SGH Chair of Transport on fiscalism in transport, in particular in the air transport. The problems identified during the first pilot stage of research were included in the expert survey addressed through an Internet portal to the representatives of the aviation sector and the regulators of this market. The article presents a substantive explanation of the selection of expert research, its scope and details. It indicates the reasons for this kind of research resulting from the analysis of regulations which raise the fiscal burden and the cost of air transport. It lowers the competitiveness of air services, reduces their effectiveness and economic accessibility through the rise in prices. The thesis put forward in the research about the excessive fiscalism has been verified positively. Detailed results of the survey are presented in the next article.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Airports 2011. Various dimensions in Airports activities, Developing a successful partnership between airport and airline, Warsaw, 16 November 2011. Broszura konferencyjna
  2. Macario R., Voorde van de E., The impact of the economic crisis on the EU air transport sector, European Parlament Directorate General for Internal Policies, Policy Department B: Structural and Cohesion Policies Transport and Tourism, October 2009.
  3. Marciszewska E., Reakcje przedsiębiorstw sektora lotniczego na kryzys - procesy restrukturyzacyjne, "Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów", Zeszyt 101, OW SGH, Warszawa 2010.
  4. Marciszewska E., Sektor lotniczy w kontekście wprowadzenia europejskiego systemu handlu emisjami, "Przegląd Komunikacyjny" 2012, nr 2.
  5. Marciszewska E., Bergel I., Aviation on the Eve of its Inclusion in the European Union's Emissions Trading System, w: Companies on the Climate Change, red. M. Cygler, C. Fabregoule, OW SGH, Warszawa 2011.
  6. Marciszewska E., Hoszman A., Obciążenia fiskalne transportu lotniczego - elitaryzm czy egalitaryzm usług lotniczych, w: Ekonomia, nauki o zarządzaniu, finanse i nauki prawne wobec światowych przemian kulturowych, społecznych, gospodarczych i politycznych, red. naukowa R. Bartkowiak, J. Ostaszewski, OW SGH, Warszawa 2011 r.
  7. Marciszewska E., Maksymczak A., Subsydia w transporcie lotniczym, część 1, "Przegląd Komunikacyjny" 1999, nr 5 oraz część 2, "Przegląd Komunikacyjny" 1999, nr 6.
  8. Pamuła J., Prawo podcinające skrzydła, "Rzeczpospolita. Analizy i Opinie", 2011.
  9. Pilarski A. M., Why Can`t We Make Money In Aviation?, Ashgate 2007.
  10. Podróże lotnicze będą znacznie droższe, "Rzeczpospolita" z 4.01.2012.
  11. Rydzkowski W., Wpływ kryzysu ekonomicznego na transport lotniczy w Unii Europejskiej, "Przegląd Komunikacyjny" 2010, nr 3.
  12. Rynek Lotniczy. Air Transport Market 2010. Raport, "Wiadomości Turystyczne". Instytut Turystyki, Warszawa 2010.
  13. Słojewska A., Wojna lotnicza UE-USA?, "Rzeczpospolita" z 22.12.2011.
  14. Ustawa Prawo Lotnicze z dn. 3 lipca 2002, Dz.U. nr 130, poz 1112, z późn.zm.
  15. www.prtl.pl.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1234-8872
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu