BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Ziemba Marika (Uniwersytet Łódzki), Świeszczak Krzysztof (Uniwersytet Łódzki)
Tytuł
Reklamy bankowe - między manipulacją a faktyczną potrzebą klientów
Banking Advertising - Between a Manipulation and a Real Customer Need
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2014, nr 330, s. 511-520, rys., bibliogr. 22 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Finanse na rzecz zrównoważonego rozwoju Gospodarka - etyka - środowisko
Słowa kluczowe
Reklama, Preferencje konsumenta, Zakup, Etyka, Bankowość
Advertising, Consumer preferences, Purchasing, Ethics, Banking
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem publikacji jest uporządkowanie podstawowych zagadnień związanych ze sposobami wywierania przez reklamy bankowe wpływu na decyzje klientów oraz ocena świadomości konsumentów w zakresie technik perswazji i nieetycznych zabiegów reklamowych. Problem ten jest o tyle ważny, że banki jako instytucje zaufania publicznego nie powinny manipulować odbiorcą komunikatów reklamowych, gdyż może się to skończyć utratą wiarygodności i zaufania. Jednakże część stosowanych przez nie technik perswazji sztucznie kreuje potrzeby konsumentów i nosi znamiona wywierania wpływu na decyzje o zakupie, a zatem jest kontrowersyjna z punktu widzenia etyki. Co istotne, klienci banków nie mają pełnej świadomości stosowanych zabiegów manipulacyjnych.(abstrakt oryginalny)

The main objective of the present paper is to organize the basic issues associated with the methods of influencing customer decisions by banking advertising and to evaluate consumer awareness of persuasion techniques and unethical procedures of advertising. This issue is important because the banks as the public trust organizations cannot manipulate the recipient of advertising messages due to the risk of losing credibility and trust. However, some persuasion techniques used by them artificially create consumer needs and have all the synonyms of influencing purchasing decisions, which is controversial from the ethical point of view. Importantly, banks customers do not have a full awareness of the manipulative procedures which are applied by them.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zyska i S-ka, Poznań 1997.
  2. Aronson E., Człowiek - istota społeczna, PWN, Warszawa 1995.
  3. Brown W.J., Basil M.D., Bocarnea M.C., Social Influence of an International Celebrity: Responses to the Death of Princess Diana, "Journal of Communication" 2003, no. 4 (53).
  4. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2009.
  5. Czerw A., Stereotypy płci w reklamie, "Marketing i Rynek" 2004, nr 2
  6. Dejnaka A., Strategia marki, produktów i usług reklamy, Wydawnictwo ONE Press, Warszawa 2005.
  7. Gajewski S., Zachowanie się konsumenta a współczesny marketing, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1994.
  8. Garbarski L., Zachowania nabywców, PWE, Warszawa 1998.
  9. Grzegorczyk A., Reklama, PWE, Warszawa 2010.
  10. Grzegorczyk A., Reklama w środowisku komunikacji rynkowej, WSP, Warszawa 2003.
  11. Kodeks etyki bankowej, Komisja Nadzoru Finansowego, Warszawa 2014.
  12. Kolasa M., Marketing bankowy, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2008.
  13. Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner & Ska, Warszawa 1994.
  14. Kozłowska A., Reklama. Techniki perswazyjne, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa 2011.
  15. Kozłowska A., Reklama. Socjotechnika oddziaływania, Oficyna Wydawnicza Wyższej Szkoły Handlowej, Warszawa 2001.
  16. Mika S., Psychologia społeczna, PWN, Warszawa 1987.
  17. Nowacki R., Reklama, Difin, Warszawa 2012.
  18. Pope N.K., Voges K.E., Brown M.R., The Effect of Provocation in the Form of Mild Erotica on Attitude to the Ad and Corporate Image: Differences between Cause-Related and Product-Based Advertising, "Journal of Advertising", Spring 2004.
  19. Pratkanis A., Aronson E., Wiek propagandy, PWN, Warszawa 2004.
  20. Roszkowski Z., Marketing bankowy, Wydawnictwo WSE, Białystok 2002.
  21. Ustawa z dnia 16 stycznia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, DzU z 1993, nr 47, poz. 211 z późniejszymi zmianami.
  22. Zimbardo P.G., Leippe M.R., Psychologia zmiany postaw i wpływu społecznego, Zysk i S-ka, Poznań 2004.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu