BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Soniewicki Marcin (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
Tytuł
Wykorzystywanie kooperacyjnych źródeł wiedzy w przedsiębiorstwach usługowych
The Use of Cooperative Sources of Knowledge in Service Industry Companies
Źródło
Studia Oeconomica Posnaniensia, 2014, vol. 2, nr 1, s. 46-60, tab., bibliogr. 22 poz.
Słowa kluczowe
Współpraca, Wiedza, Zarządzanie wiedzą, Usługi, Przedsiębiorstwo usługowe
Cooperation, Knowledge, Knowledge management, Services, Service enterprise
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Wiedza i procesy zarządzania tym zasobem stanowią obecnie kluczowy element aktywności przedsiębiorstw w kontekście tworzenia i utrzymania ich przewagi konkurencyjnej. Podstawą i pierwszym działaniem w tym zakresie jest pozyskiwanie wiedzy. Nie jest to jednak zagadnienie proste, gdyż nie każdy rodzaj tego zasobu może zwiększyć konkurencyjność przedsiębiorstwa. Współpraca przedsiębiorstwa z podmiotami zewnętrznymi daje możliwość dostępu do wiedzy, która najczęściej nie jest powszechnie dostępna co może realnie poprawić wyniki firmy. Zagadnienie to jest szczególnie ważne dla przedsiębiorstw usługowych ze względu na charakter ich działalności. Wyniki badań empirycznych wskazują na współzależność występującą pomiędzy liczbą wykorzystywanych - przez firmy z tego sektora - kooperacyjnych źródeł wiedzy a poziomem ich konkurencyjności, co uwydatnia znaczenie badanych procesów w branży usługowej. Rezultaty badań wskazują również, że przeciętny zestaw kooperacyjnych źródeł wiedzy stosowanych przez przedsiębiorstwa z branży usługowej jest inny niż w podmiotach z innych sektorów. Istnieją także różnice, w tym zakresie, pomiędzy samymi firmami usługowymi w zależności od dokładnej charakterystyki usług świadczonych przez podmiot.(abstrakt oryginalny)

Knowledge and the processes of managing this resource are currently the principal elements of companies' activities aimed at creating and maintaining their competitive advantage. The fundamental and primary process in this respect is the acquisition of knowledge. However, this is a complex issue as not every type of this resource can contribute to increasing the competitiveness of an enterprise. Cooperation with other companies provides an opportunity to access knowledge that is usually not widely available, which may actually increase an enterprise's results. This issue is particularly significant for service industry companies due to the character of their operations. The findings from empirical research reveal an interdependence between the number of cooperative knowledge sources that are used by the enterprises from this sector and their competitiveness level. The results highlight the significance of using this sort of knowledge by service industry companies. The findings also indicate that the typical set of cooperative knowledge sources used by service industry companies differs depending on the specific characteristics of the services performed by an enterprise.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Ahmed, P.K., Lim, K.K., Loh, A.Y.E., 2002, Learning Through Knowledge Management, Butter-worth-Heinemann, Oxford.
  2. Cassiman, B., Veugelers, R., 2006, In Search of Complementarity in Innovation Strategy: Internal R&D and External Knowledge Acquisition, Management Science, vol. 52, no. 1, January, s. 68-82.
  3. Darroch, J., 2003, Developing a Measure of Knowledge Management Behaviors and Practices, Journal of Knowledge Management, no. 7, iss. 5, s. 41-54.
  4. Dominik, W., 2013, Współpraca i transfer wiedzy pomiędzy przedsiębiorstwami a ośrodkami akademickimi, Studia BAS, nr 3(35), s. 9-49.
  5. Fonfara, K., 2012, The Development of Business Networks in the Company Internationalisation Process, Poznań University of Economics Press, Poznań.
  6. Goldstein, S.M., Johnston, R., Duffy, J., Rao, J., 2002, The Service Concept: The Missing Link in Service Design Research?, Journal of Operations Management, no. 20, s. 121-134.
  7. Grönfeldt, S., Stroher, J., 2006, Service Leadership. The Quest for Competitive Advantage, SAGE Publications, London.
  8. Grönroos, Ch., 2005, Service Management and Marketing. A Customer Relationship Management Approach, John Wiley & Sons, New York.
  9. Haksever, C., Render, B., Russell, R.S., Murdick, R.G., 2000, Service Management and Operations, Prentice-Hall, Upper Saddle River.
  10. Karwowski, W., 2010, Zarządzanie wiedzą. O czynnikach ludzkich w organizacji, Szkoła Główna Handlowa - Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
  11. Kłak, M., 2010, Zarządzanie wiedzą we współczesnym przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa im. prof. Edwarda Lipińskiego w Kielcach, Kielce.
  12. Kowalczyk, A., Nogalski, B., 2007, Zarządzanie wiedzą. Koncepcja i narzędzia, Difin, Warszawa.
  13. Liebowitz, J., 2008, Making Cents Out of Knowledge Management, The Scarecrow Press, inc, Laham.
  14. Martinez, A.R.M., 2010, Micro-Bargaining as Enhancer of Knowledge Management. A Comparison Between Mexico and Germany, Rainer Hamp Verlag, München, Mering.
  15. Mazur, J., Rószkiewicz, M., Strzyżewska, M., 2008, Orientacja na wiedzę a wyniki przedsiębiorstwa. Wyniki badań średnich przedsiębiorstw funkcjonujących w Polsce, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
  16. Norman, R., 2012, Zarządzanie usługami. Strategie i przywództwo w biznesie., Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  17. Paliszkiewicz, J.O., 2007, Zarządzanie wiedzą w małych i średnich przedsiębiorstwach - Koncepcja oceny i modele, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.
  18. Probst, G., Raub, S., Romhardt, K., 2004, Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  19. Sparrow, J., 2010, On-line initial self Assessment of Knowledge Management, http://interactive-audit.bcu.ac.uk/kmaudit/ [dostęp: 18.03.2012].
  20. Stankiewicz, M.J. (red.), 2006, Zarządzanie wiedzą jako kluczowy czynnik międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa, Dom Organizatora TNOiK, Toruń.
  21. Szyjewski, Z., Nowak, J.S., Grabara, J.K., 2004, Strategie informatyzacji i zarządzania wiedzą, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa.
  22. Weresa, M.A., 2010, Establishing Competitive Advantages in the Service Sector in EU Member States, Peter Lang, Frankfurt am Main.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2300-5254
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu