- Autor
- Dymitrowski Adam (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
- Tytuł
- Współpraca przedsiębiorstw usługowych z różnymi typami podmiotów w procesie tworzenia innowacji
Cooperation of Service Enterprises with Different Types of Entities in the Process of Creating Innovation - Źródło
- Studia Oeconomica Posnaniensia, 2014, vol. 2, nr 1, s. 62-73, tab., bibliogr. 19 poz.
- Słowa kluczowe
- Usługi, Współpraca, Innowacje
Services, Cooperation, Innovations - Uwagi
- streszcz., summ.
- Abstrakt
- Artykuł prezentuje wyniki badania istotności współpracy nawiązywanej przez przedsiębiorstwa usługowe z różnymi typami podmiotów w procesie tworzenia innowacji. Ze względu na powszechną aktywność przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych analiza dotyczy relacji budowanych zarówno na rynku lokalnym, jak i zagranicznym. Ocena została dokonana na podstawie czterech typów innowacji: produktowych, procesowych, organizacyjnych i marketingowych. Prezentowane wnioski poparto przeprowadzonym badaniem empirycznym. Dokonana analiza wykazała, że w celu kreowania innowacji istotne znaczenia mają relacje z różnymi typami podmiotów, wśród których szczególną rolę pełnią nabywcy.(abstrakt oryginalny)
This paper presents the results of an investigation into the role of cooperation between service companies and different kinds of entities in the process of creating innovation. Because of the widespread activities of enterprises in foreign markets, the analysis concerns the relationships created both in local and foreign markets. Also, the analysis concerns four types of innovation: product, process, organizational and marketing. The conclusions presented in the paper have been derived on the basis of empirical research. The analysis showed that in order to create innovation it is necessary for a company to forge relation-ships with different types of entities, among which buyers play a particularly significant role.(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Aharoni, Y., 1993, Globalization of Professional Business Services, w: Aharoni, Y. (ed.), Coalitionsand Competition: The Globalization of Professional Business Services, Routledge, London.
- Atuahene-Gima, K., 1996, Differential Potency of Factors Affecting Innovation Performance in Manufacturing and Srvices Firms in Australia, Journal of Product Innovation Management, vol. 13, no. 1.
- Avlonitis, G.J., Papastathopoulou, P. G., Gounaris, S. P., 2001, An Empirically-based Typology ofProduct Innovativeness for New Financial Service: Success and Failure Scenarios, The Journal of Product Innovation Management, vol. 18, no. 5.
- Brouwer, E., 1997, Into Innovation: Determinants and Indicators, Ph. D. Thesis, Drukkerij Elinkwijk bv, University of Amsterdam, Utrecht.
- Dickson, P.R., 1992, Towards a General Theory of Competitive Rationality, Journal of Marketing, vol. 56, January.
- Ghemawat, P., 1986, Sustainable Advantage, Harvard Business Review, vol. 64.
- GUS, 2013, Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2010-2012, http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/dzial_innow_przed__sek_usl_2010_2012.pdf [dostęp: 10.03.2014].
- Johne, A., Storey, C., 1998, New Service Development: A Review of the Literature and Annotated Bibliography, European Journal of Marketing, vol. 32, no. 3/4.
- Jong, J.P.J. de, Vermeulen, P.A.M., 2003, Organizing Successful New Service Development: A Literature Review, Management Decision, vol. 41, no. 9.
- Kandampully, J., 2002, Innovation as the Core Competency of a Service Organization: The Role of Technology, Knowledge and Networks, European Journal of Innovation Management, vol. 5, no. 1.
- Kandampully, J., Duddy, R., 1999, Competitive Advantage Through Anticipation, Innovation and Relationships, Management Decision, vol. 37, no. 1.
- Levitt, T., 1981, Marketing Intangible Products and Product Intangibles, Harvard Business Review, vol. 59, no. 3.
- Martin, C.R.Jr., Horne, D. A., 1992, Restructuring Towards a Service Orientation: The Strategic Challenges, International Journal of Service Industry Management, vol. 3, no. 1.
- Martin, C.R.Jr., Horne, D. A., 1993, Services Innovation: Successful Versus Unsuccessful Firms, International Journal of Service Industry Management, vol. 4, no. 1.
- OECD, Eurostat, 2005, Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji, wyd. 3.
- Patterson, P. G., Cicic, M., 1995, A Typology of Service Firms in International Markets: An Empirical Investigation, Journal of International Marketing, vol. 3, no. 4.
- Peppers, D., Rogers, M., 1997, The 15000$ Rug, Marketing Tools.
- Teixeira, D., Ziskin, J., 1993, Achieving Quality with Customer in Mind, Bankers Magazine.
- Zeithaml, V.A., 1981, How Consumer Evaluation Processes Differ Between Goods and Services, w: Donnelly, J. H., George, W.R. (eds.), Marketing of Services, American Marketing Association, Chicago, IL.
- Cytowane przez
- ISSN
- 2300-5254
- Język
- pol