BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bratnicki Mariusz (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach), Olszak Celina M. (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach), Kisielnicki Jerzy (Uniwersytet Warszawski)
Tytuł
Zarys koncepcji komputerowego wspomagania twórczości organizacyjnej
Framework of Orgnizational Creativity Computer Support
Źródło
Informatyka Ekonomiczna / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2014, nr 1 (31), s. 36-46, tab., bibliogr. 42 poz.
Business Informatics / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Słowa kluczowe
Zdolności dynamiczne, Systemy wspomagania zarządzania, Systemy Business Intelligence, Analiza konkurencyjności, Twórczość organizacyjna, Praca grupowa
Dynamic capabilities, Management support systems, Business Intelligence systems, Competitive Intelligence (CI), Organizational creativity, Group work
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest zaprezentowanie zarysu koncepcji komputerowego wspomagania twórczości organizacyjnej. Przeprowadzone rozważania na temat istoty twórczości organizacyjnej [Bratnicki i in. 2014] dały asumpt do zintegrowania dwóch nurtów badawczych: twórczości organizacyjnej, rozpatrywanej z perspektywy zarządzania strategicznego i dynamicznych zdolności organizacji, oraz ICT. W rezultacie zaproponowano zarys koncepcji, która w sposób holistyczny ujmuje zagadnienie wspomagania twórczości organizacyjnej. Do jej opracowania wykorzystano metodykę Hevnera i in. [2004], która jest współcześnie uznanym sposobem organizacji prac naukowych w dziedzinie systemów informatycznych.(abstrakt oryginalny)

The main purpose of the paper is to provide the framework for organizational creativity computer support. Our considerations [Bratnicki, Kisielnicki, Olszak 2014] on the issue of organizational creativity have resulted to the integration of two research areas: organizational creativity (from the strategic perspective and dynamic capabilities) and ICT. Consequently, we have proposed the holistic concept of organizational creativity computer support. To create it, Hevner et al. [2004] design-science research guidelines were used.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Adam F., Brézillon P., Carlsson S., Humphreys P., 2006, Creativity and Innovation in Decision Making and Decision Support, Published by Ludic Publishing Ltd with IFIP TC8 Working Group 8.3, London.
  2. Ahn M.J., York A.S., 2011, Resource-based and institution-based approaches to biotechnology industry development in Malaysia, "Asia Pacific Journal of Management", no. 28 (2), s. 257-275.
  3. Albescu F., Pugna I., Paraschiv D., 2008, Business Intelligence & Knowledge Management - Technological Support for Strategic Management in the Knowledge Based Economy, "Revista Informatica Economică", no. 4 (48), s. 5-12.
  4. Amabile T.M., 1996, Creativity in context: Update to the social psychology of creativity, Westview, Boulder.
  5. Arora A., Nandkumar A., 2012, Insecure advantage? Markets for technology and the value of resources for entrepreneurial ventures, "Strategic Management Journal", no. 33, s. 231-251.
  6. Baaras H., Kemper H.G., 2008, Management support with structured and unstructured data - an integrated Business Intelligence framework, "Information Systems Management", no. 25 (2), s. 132-148.
  7. Bitterer A., 2011, Hype Cycle for Business Intelligence, Gartner Inc., CT, Stamford.
  8. Boden M., 2009, Computers and creativity: Models and applications, [w:] The Routledge companion to creativity, red. T. Rickards, M.A. Runco, S. Moger, Routledge, London-New York, s. 179-188.
  9. Bratnicki M., 2012, Konfiguracyjne podejście do zrozumienie roli twórczości w rozwoju organizacji, "Organizacja i Kierowanie", nr 1A, s. 245-252.
  10. Bratnicki M., Kisielnicki J., Olszak C.M., 2014, Twórczość organizacyjna i ICT jako nowa perspektywa zarządzania organizacją, [w:] Informatyka Ekonomiczna, Uniwersytet Ekonomiczny, Wrocław (w druku).
  11. Brocke J. von, Seidel S., Simon A., 2010, Bridging the gap between enterprise content management and creativity: a research framework, Proceedings of the 43rd Hawaii International Conference on System Sciences, IEEE Computer Society, s. 1-10.
  12. Chung W. Chen H., Nunamaker J.F., 2005, A visual framework for knowledge discovery on the web: An empirical study of business intelligence exploration, "Journal of Management Information Systems", no. 21(4), s. 57-84.
  13. Choi W., Madjar N., Yun Y., 2010, Perceived organizational support, goal orientation, Exchange ideology and creativity, Proceedings of Academy of Management, Montreal.
  14. Czekaj J. Teczke J., 2006, Telepraca w orbitalnych strukturach sieciowych. Uwagi wstępne, Prace Naukowe Instytutu Organizacji i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej, Studia i Materiały, nr 79 (21), Wrocław, s. 29-47.
  15. Doan A., Ramakrishnan R., Halevy A. Y., 2011, Crowdsourcing Systems on the World-Wide Web, "Communications of the ACM", no. 54 (4), s. 86-96.
  16. Gong Y.P., Cheung S-Y., Wang M., Huang J-C., 2012, Unfolding the proactive process for creativity. Integration of employee proactivity, information exchange, and psychological safety perspectives, "Journal of Management", no. 38, s. 1611-1633.
  17. Hevner A.R., March S.T., Park J., Ram S., 2004, Design Science in Information Systems Research, "MIS Quarterly", no. 28 (1), s. 75-105.
  18. Houghton J.D., DiLiello T.C., 2010, Leadership development: The key to unlocking individual creativity in organizations, "Leadership & Organization Development Journal", no. 11, s. 230-245.
  19. IDC. Raport IDC, pobrano luty 2014, www.login.katowice.pl/kode-obieg-dokumentow/moduly/8- uslugi/22-praca-grupowa.
  20. Klijn M., Tomic W., 2010, A review of creativity within organizations from a psychological perspective, "Journal of Management Development", no. 29, s. 322-343.
  21. Lavie D., Stettner U., Tushman M.L., 2010, Exploration and Exploitation Within and Across Organizations, "The Academy of Management Annals", no. 4 (1), s. 109-155.
  22. Kisielnicki J., 2014a, Zarządzanie, PWE, Warszawa.
  23. Kisielnicki J., 2014b, Zarządzanie i informatyka, Placet, Warszawa.
  24. Olszak C.M., 2014, An Overview of Information Tools and Technologies for Competitive Intelligence Building. Theoretical Approach, "Issues in Informing Science and Information Technology", Informing Science Institute, California, no. 11, s. 139-153.
  25. Olszak C.M., 2013, The Business Intelligence-based Organization - New Chances and Possibilities, Proceedings from International Conference on Management, Leadership and Governance, Bangkok University, Thailand, s. 241-249.
  26. Olszak C.M., Bartuś T., 2013, Multi-Agent Framework for Social Customer Relationship Management Systems, "Issues in Informing Science and Information Technology", Informing Science Institute, California, no. 10, s. 368-387.
  27. O'Reilly T., 2005, What Is Web 2.0? Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software, dostęp: 30.09.2005, http://www.oreillynet.com/pub/a/oreilly/tim/ news/2005/09/30 /what-is-web-20.html.
  28. Pang B., Lee, L., 2008, Opinion Mining and Sentiment Analysis, "Foundations and Trends in Information Retrieval", no. 2 (1-2), s. 1-135.
  29. Paprzycki M., 2014, Agenci programowi jako metodologia tworzenia oprogramowania, E-informatyka.pl, pobrano styczeń 2014, http://www.e-informatyka.pl/attach/Agenci_programowi_jako_metodologia_ tworzenia_oprogramowania/422.pdf.
  30. Poole D., Mackworth A., 2010, Artificial Intelligence: Foundations of Computational Agent, University Press, Cambridge.
  31. Russell S., Norvig P., 2003, Artificial Intelligence A Modern Approach, Prentice Hall New Jersey.
  32. Rykowski J., 2006, Personalized Access to Heterogeneous Distributed Information Sources by Means of Software Agents, Publishing House of University of Economics, Poznań.
  33. Sirmon D.G., Hitt M.A., Ireland R.D., Gilbert B.A., 2011, Resource orchestration to create competitive advantage: Breadth, depth, and life cycle effects, "Journal of Management", no. 37, s. 1390-1412.
  34. Stenfors S., Tanner L., 2006, High-level decision support in companies: Where is the support for creativity and innovation?, [w:] Creativity and Innovation in Decision Making and Decision Support, red. F. Adam, P. Brézillon, S. Carlsson, P. Humphreys, Published by Ludic Publishing Ltd with IFIP TC8 Working Group 8.3, London, 1, s. 215-236.
  35. Sterling L., Taveter K., 2010, The Art of Agent-Oriented Modeling, The MIT Press Cambridge, London.
  36. Van der Aalst W., Van Hee K., 2002, Workflow Management, Models, Methods, and Systems, The MIT Press.
  37. Wang M., Wang H., 2005, Intelligent Agent Supported Business Process Management, Proceedings of the 38th Hawaii International Conference on System Sciences.
  38. Wixom B.H., Watson H.J., 2010, The BI-based organization, "International Journal of Business Intelligence Research", no. 1, s. 13-28.
  39. Wooldridge M., 2009, An Introduction to Multi Agent Systems, John Wiley & Sons Ltd., New York.
  40. Weyns D., 2010, Architecture-Based Design of Multi-Agent Systems, Springer, Berlin-Heidelberg.
  41. Zahra S.A., Sapienza H.J., Davidsson P., 2006, Entrepreneurship and dynamic capabilities: A review, model, and research agenda, "Journal of Management Studies", no. 43, s. 917-955.
  42. Zhou J., Ren R., 2012, Striving for creativity. Building positive contexts in the workplace, [w:] The Oxford Handbook of Positive Scholarship, red. K.S. Cameron, G.M. Spreitzer, Oxford-New York, s. 97-109.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1507-3858
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/ie.2014.1.03
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu