BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Butryn Beata (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu), Laska Maciej (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Analiza porównawcza witryn e-sklepów w ujęciu branżowym - propozycja metody badań
Comparative Analysis of E-Shop Websites in Sectoral Approach - Test Method Proposal
Źródło
Informatyka Ekonomiczna / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2014, nr 1 (31), s. 340-350, rys., tab., bibliogr. 10 poz.
Business Informatics / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Słowa kluczowe
Biznes elektroniczny, Projektowanie witryn WWW, Internet, Badanie Internetu, Analiza porównawcza, Handel elektroniczny, Sklepy internetowe
e-business, Design of Web sites, Internet, Internet survey, Comparative analysis, e-commerce, Internet shopping
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule została zaprezentowana metoda badań witryn sklepów internetowych, stworzona z uwzględnieniem współczesnych standardów projektowych witryn e-handlu oraz najlepszych praktyk i wzorców występujących w handlu elektronicznym. W oparciu o zaproponowaną metodę autorzy przeprowadzili badanie witryn wybranych polskich sklepów internetowych i dokonali analizy porównawczej witryn w ujęciu branżowym. Pozwoliło to dokonać weryfikacji opracowanej metody, a także zebrać dane niezbędne do dalszego jej doskonalenia, głównie w odniesieniu do selekcji kryteriów ewaluacji witryn. W wyniku przeprowadzonych badań zostały wyłonione witryny wzorcowe w poszczególnych branżach, a po dokonaniu analizy porównawczej - wykazane różnice pomiędzy branżami we wzorcach projektowych witryn e-sklepów. Opisana w niniejszym artykule metoda może znaleźć zastosowanie zarówno w dalszych badaniach prowadzonych w domenie ehandlu, jak i w praktyce gospodarczej, w benchmarkingu i projektach obejmujących rozwój i doskonalenie witryn sklepów internetowych.(abstrakt oryginalny)

W artykule została zaprezentowana metoda badań witryn sklepów internetowych, stworzona z uwzględnieniem współczesnych standardów projektowych witryn e-handlu oraz najlepszych praktyk i wzorców występujących w handlu elektronicznym. W oparciu o zaproponowaną metodę autorzy przeprowadzili badanie witryn wybranych polskich sklepów internetowych i dokonali analizy porównawczej witryn w ujęciu branżowym. Pozwoliło to dokonać weryfikacji opracowanej metody, a także zebrać dane niezbędne do dalszego jej doskonalenia, głównie w odniesieniu do selekcji kryteriów ewaluacji witryn. W wyniku przeprowadzonych badań zostały wyłonione witryny wzorcowe w poszczególnych branżach, a po dokonaniu analizy porównawczej - wykazane różnice pomiędzy branżami we wzorcach projektowych witryn e-sklepów. Opisana w niniejszym artykule metoda może znaleźć zastosowanie zarówno w dalszych badaniach prowadzonych w domenie ehandlu, jak i w praktyce gospodarczej, w benchmarkingu i projektach obejmujących rozwój i doskonalenie witryn sklepów internetowych.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Chmielarz W., 2006, Próba analizy porównawczej serwisów aukcji internetowych w Polsce, [w:] Współczesne trendy w informatyce ekonomicznej, "Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych SGH", nr 16, s. 13-26.
  2. Chmielarz W., 2010, Analiza i ocena wybranych internetowych sklepów spożywczych, [w:] Advanced Information Technologies for Management AITM 2010, red. J. Korczak, H. Dudycz, M. Dyczkowski, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław, s. 61-72.
  3. Dickinger A., Stangl B., 2013, Website Performance and Behavioral Consequences: A Formative Measurement Approach, "Journal of Business Research", 66 (6), s.771-777.
  4. Frankowska A., Dwornik B., Smaga M., Kadzikowska M., 2014, Ranking sklepów internetowych 2014, Raport e-Commerce, IAB, http://iab.org.pl/wp-content/uploads/2014/01/raport_ecommer ce.pdf (4.04.2014).
  5. Internet Standard, http://www.internetstandard.pl/kiosk/ (10.04.2014).
  6. Marjak H., 2008, Metody oceny i walidacji stron internetowych. Innowacje i innowacyjność w sektorze agrobiznesu, Prace Naukowe SGGW, 45, s. 355-367.
  7. Park Y.A., Gretzel, U., 2007, Success Factors for Destination Marketing Web sites: A Qualitative Meta-Analysis, "Journal of Travel Research", 46 (1), s. 46-63
  8. Raport eHandel Polska 2012. Analiza wyników badania polskich sklepów internetowych, http://dotcomriver.pl/files/raport-ehandel-polska-2012.pdf (19.04.2014).
  9. Zarańska K., 2014, Kryteria oceny jakości mobilnych wersji serwisów internetowych, XVII Konferencja Naukowa Innowacje w Zarządzaniu i Inżynierii Produkcji, 23-25.02.2014, Zakopane.
  10. Zborowski M., 2013, Zastosowanie elementów user-experience design w badaniu jakości wybranych serwisów WWW polskich uczelni wyższych o profilu ekonomicznym, Informatyka @ przyszłości, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 118-138.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1507-3858
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/ie.2014.1.26
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu