BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Mirski Andrzej (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
Tytuł
Twórczość jako źródło kultury
Creativity as the source of culture
Źródło
Zarządzanie w Kulturze, 2011, t. 12, s. 159-180, bibliogr. 30 poz.
Culture Management
Słowa kluczowe
Postawa twórcza, Kultura, Dziedzictwo kulturowe, Komunikowanie
Creative attitude, Culture, Cultural heritage, Communication
Uwagi
summ.
Abstrakt
W artykule zwrócono uwagę na rozumienie kultury oraz przedstawiono najważniejsze działy (dziedziny) kultury. Omówiono reguły konstytutywne i regulacyjne kultury oraz kulturę jako proces komunikacyjny. Następnie omówiono pojęcie twórczości oraz różne jej rodzaje - twórczość osobistą, rodzinną, społeczną i publiczną.

In this paper the author presents human creativity as the main source of culture. Logically, it comes even from the definition of culture, understood as everything created by men (everything, which does not belong to nature). Creation by man includes the material, symbolic and societal types of culture. In the field of symbolic culture, like art, science or media, the process of creativity includes activities which result in new and valuable products. Creativity develops in the private, social and cultural domains. In the private domain an individual creates something, which is new and valuable for himself (or herself). In the social domain an individual creates something, which is new and valuable to a group, where he or she belongs. Finally, creativity in the cultural domain means creating something, which is new and valuable for all human culture. Normally it is possible through the publication or public presentation of a product, after a process of selection. Thus, normally there exists a barrier of entering this main. Creativity in the domain of culture requires not only being a creative person in the psychological sense, but also a huge amount of knowledge and practice in the specific field of activity. But by enhancing the private and social creativity, it is possible to enlarge the number of persons, which could inspire to enter the domain of cultural activity. Moreover, the true creative activity always contains the individual, private, authentic internal perspective, and is always directed to some social environment. Also, the new ways of distributing the creative products, like the Internet, makes the barrier to cultural creativity less tight, than they used to be in the past.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Czerwiński M., Profile kultury, Warszawa 1980.
  2. Dobrołowicz W., Psychodydaktyka kreatywności, Warszawa 1995.
  3. Fromm E., Mieć i być, "Odra" 1979, nr 4.
  4. Goodenough W.H., Culture, language and society, Menlo Park 1981.
  5. Kępiński A., Melancholia, Warszawa 1985.
  6. Kłosowska A., Socjologia kultury, Warszawa 1983.
  7. Kocowski T., Aktywność twórcza człowieka. Filogeneza. Funkcja. Uwarunkowania, (w:) tenże, Szkice z teorii twórczości i motywacji (red. H. Sękowa, A. Tokarz), Poznań 1991.
  8. Kolańczyk A., Uwaga w procesie przetwarzania informacji, (w:) M. Materska, T. Tyszka (red.), Psychologia i poznanie, Warszawa 1997.
  9. Kotarba A., Odnaleźć gwiezdny pyl, "Gazeta Wyborcza", 30.08.2006.
  10. Kozielecki J., Psychotransgrecjonizm, Warszawa 2001.
  11. Kozielecki J., Transgresja i kultura, Warszawa 1997.
  12. Manfred A., Napoleon, Warszawa 1981.
  13. Maslow A., Towards a Psychology of Being, Princeton-New York 1962.
  14. Narodowa Strategia Rozwoju Kultury na lata 2004-2013, www.mk.gov.pl [odczyt: 27.09.2011].
  15. Nęcka E., Wymiary twórczości, (w:) K.J. Szmidt, K.T. Piotrowski (red.), Nowe teorie twórczości. Nowe metody pomocy w tworzeniu, Kraków 2002.
  16. Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk 2001.
  17. Nęcka E., Proces twórczy i jego ograniczenia, Kraków 1897.
  18. Nierenberg B., Ekonomiczne przesłanki zarządzania kulturą, "Culture management. Semi-annual Magazine" 2009, R. II, vol. 2.
  19. Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2001.
  20. Popek S., Zdolności i uzdolnienia twórcze - podstawy teoretyczne, (w:) tenże (red.), Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, Warszawa 1988.
  21. Popper K.R., Epistemology Without a Knowing Subject, (w:) Objective Knowledge: An Evolutionary Approach, Oxford 1972.
  22. Proctor T, Zarządzanie twórcze, Warszawa 1998.
  23. Radlińska H., Oświata dorosłych, Warszawa 1947.
  24. Smolski R., Smolski M., Stadtmuller E.H., Słownik encyklopedyczny. Edukacja obywatelska, Wrocław 1999.
  25. Sołowiej J., Psychologia twórczości, Gdańsk 1997.
  26. Stein M.I., Creativity and culture, "Journal of Psychology" 1953, nr 36.
  27. Sternberg R.J., Beyond 1Q: A triarchic theory of intelligence, Cambridge 1985.
  28. Suprewicz J., Wiedza o społeczeństwie od A do Z. Repetytorium, Warszawa 1998.
  29. Szulborska-Łukasiewicz J., Polityka kulturalna w Krakowie, Kraków 2009.
  30. Śmiechowski B., O muzyce najpiękniejszej ze sztuk, Warszawa 2005.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1896-8201
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu