BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Jabłońska Lilianna (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie), Leasing Krystian (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
Tytuł
Wybrane determinanty zróżnicowania cen na polskim rynku róż ciętych
Selected Determinants of Price Differentials on the Polish Cut Roses Market
Źródło
Marketing i Rynek, 2014, nr 8 (CD), s. 469-473, rys., tab.
Słowa kluczowe
Marketing, Hurtownie
Marketing, Warehouse store
Uwagi
streszcz., summ.; Artykuł dostępny na płycie CD
Abstrakt
Celem pracy była analiza zróżnicowania hurtowych cen róż ciętych w Polsce i jego determinantów. Badano zróżnicowanie cen w zależności od pochodzenia róż, rynku zbytu, długości pędu i koloru pąka kwiatowego oraz okresu sprzedaży. Analizowano ceny róż krajowej produkcji i róż importowanych, a także róż na aukcji FloraHolland, będącej największym w świecie rynkiem dystrybucyjnym kwiatów. Badania wykazały wyższy poziom cen róż z importu niż róż krajowej produkcji, ale fakt, że cena na aukcji FloraHolland jest o 43% niższa niż róż polskiej produkcji, wskazuje na możliwość wzrostu konkurencji cenowej na rynkach hurtowych w Polsce. Stąd ważna jest wiedza, że najwyższe ceny osiągają róże na rynku hurtowym w Warszawie, że rosną one wraz z długością pędu, że są wyższe w przypadku kwiatów o wyraźnych kolorach oraz w okresach nasilonego popytu w dni szczególne w roku, np. Dzień Św. Walentego, Dzień Kobiet.(abstrakt oryginalny)

Cut roses wholesale prices dependency on their origin, output market, shoot length, colour of the flower bud and the sales period have been studied. The analysis included the prices of roses from domestic production and from import, as well as roses from FloraHolland auction, the biggest flower distribution market in the world. Studies have shown a higher level of imported roses prices than the roses from domestic production, but the fact that the price on the FloraHolland auction is about 43% lower than the Polish roses indicates the possibility of price competition increase. Thus it is important to know that the highest prices were recorded for roses on the wholesale market in Warsaw, that prices increase along the length of the shoot increase, that they are higher for flowers with strong colours and in periods of increased demand for special days of the year, such as Valentine's Day, Women's Day.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Ph. Kotler, Marketing, Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Wydawnictwo Gebethner&Ska, Warszawa 1994, s. 69, 86.
  2. J. Altkorn, A. Kramer, Leksykon marketingu, PWE, Warszawa 1998, s. 39-46;
  3. K. Kubiak, Ekonomika i organizacja gospodarstw ogrodniczych, WSiP, Warszawa 1998, t. 2, s. 170-180;
  4. K. Świetlik, Ceny żywności w procesie rynkowych przemian polskiej gospodarki (1994-2004), "Studia i Monografie‖ 2008, IERiGŻ 2008, s. 58;
  5. R. Bęben, Cena jako narzędzie do zdobywania przewagi konkurencyjnej na przykładzie usług finansowych, "Prace i Materiały Wydziału Zarządzania UG. Zarządzanie i Finanse‖ 2012, nr 2/2, s. 25-45,
  6. L. Jabłońska, Ekonomiczne aspekty rozwoju sektora kwiaciarskiego w Polsce, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2007;
  7. L. Jabłońska, M. Brejtkopf, D. Olewnicki, Ceny warzyw na polskim rynku hurtowym w latach 2002-2010, "Roczniki Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich‖ 2012, t. 99, z. 2, s. 104-113;
  8. L. Jabłońska, D. Olewnicki, Ceny owoców deserowych na polskim rynku hurtowym w latach 2003-2010, "Roczniki Naukowe SERiA‖ 2012, t. XIV z. 3, s. 114-120
  9. L. Jabłońska, K. Juszczak, Zmienność i współzmienność cen na rynku kwiatów ciętych, "Zagadnienia Ekonomiki Rolnej‖ 2010, nr 3, s. 120-133.
  10. T.J. Msogoya, A.P. Maerere, The Flower Industry in Tanzania: Production Performance and Costs, "Journal of Agronomy‖ 2006, No. 5, s. 478-481
  11. M.Ragan, Charakterystyka rynku roślin ozdobnych we Francji w latach 2005-2006, Praca inżynierska, SGGW, Warszawa 2010;
  12. S. Sudhagar, Production and Marketing of Cut flower (Rose and Gerbera)in Hosur Taluk, "International Journal of Business and Management Invention‖ 2013, Vol. 2, Issue 5, s. 15-25
  13. B.D. Perry, The Structure and Dynamics of Cut Flower Export Markets from Kenya and Ethiopia, with Particular Reference to Trade with Norway, Norwegian Institute of International Affairs 2011,
  14. L. Jabłońska, D. Olewnicki, M. Ragan, Zachowania konsumenckie na warszawskim rynku kwiatów ciętych i doniczkowych, "Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, Zeszyty Naukowe SGGW‖ 2013, nr 9/58, s. 220-230;
  15. L. Jabłońska, D. Olewnicki, Długookresowe zmiany w polskim imporcie i eksporcie kwiatów ciętych, "Roczniki Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich‖ 2013, t. 100, z. 1, s. 197-210.
  16. A.Stefanowska, Analiza importu roślin ozdobnych do Unii Europejskiej w latach 1995-2010, Praca magisterska, SGGW, Warszawa 2012.
  17. A. Bońkowska, Analiza eksportu roślin ozdobnych z Unii Europejskiej w latach 1995-2010, Praca magisterska, SGGW, Warszawa 2012.
  18. K. Leasing, Charakterystyka zmian na światowym rynku róż ciętych, Praca magisterska, SGGW, Warszawa 2012.
  19. K. Perzyńska, Zmiany w popycie na kwiaty cięte i rośliny doniczkowe w ostatnich 20 latach w Polsce, Praca inżynierska, SGGW, Warszawa 2007;
  20. M. Ragan, Charakterystyka rynku roślin ozdobnych we Francji w latach 2005-2006, Praca inżynierska, SGGW, Warszawa 2010.
  21. E. Fijałkowska, Kwiaciarnia jako miejsce zakupu roślin ozdobnych na różne uroczystości, Praca inżynierska, SGGW, Warszawa 2013.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-7853
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu