BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Meluzín Tomáš (Brno University of Technology), Zinecker Marek (Brno University of Technology)
Tytuł
Marketing Aspects of Going Public: Empirical Evidence on the Czech and Polish Capital Markets
Aspekty marketingowe procesu wchodzenia na giełdę: doświadczenia czeskiego i polskiego rynku kapitałowego
Źródło
Marketing i Rynek, 2014, nr 8 (CD), s. 550-555
Słowa kluczowe
Rynek kapitałowy, Giełda, Marketing
Capital market, Stock exchange, Marketing
Uwagi
streszcz., summ.; Artykuł dostępny na płycie CD
Kraj/Region
Czechy
Czech Republic
Abstrakt
Można wyróżnić dwie grupy czynników skłaniających do podejmowania decyzji odnośnie realizacji pierwszej oferty publicznej (IPO). Pierwszą grupę stanowią pobudki finansowe, druga grupa to motywy niefinansowe (marketingowe). W wyniku przeprowadzonych badań ustalono, że w przypadku czeskich i polskich przedsiębiorstw kluczową rolę odgrywały czynniki finansowe. Najwięcej wskazań respondentów, zarówno w Republice Czeskiej i Polsce otrzymała możliwość pozyskania kapitału zewnętrznego. Ważnym czynnikiem okazał się również pozytywny wpływ realizacji IPO na wizerunek. Dyrektorzy finansowi podkreślają, że "umacnianie renomy i wizerunku‖ pomaga przedsiębiorstwom w zwiększeniu ich pozycji przetargowej wobec wszystkich grup interesariuszy. Podzielają opinię, że spółki publiczne są postrzegane jako najlepsze w swojej branży biznesowej.(abstrakt oryginalny)

We surveyed chief financial officers (CFOs) in the Czech and Polish enterprises to compare practice in the CEE region to findings in previous empirical studies and theoretical approaches in the area of initial public offering (IPO) motivation. Based on an extensive review of IPO-oriented academic literature two groups of IPO motivation have been distinguished: The first group consists of financial motives, the second group consists of non-financial (marketing) motives. The intent of this study required to collect primary data via interviews and questionnaires. The survey results can be summarised as follows. Regarding the motivation, financial factors predominate. First of all, raising external capital as a motive for going public received the strongest support from the respondents both in the Czech Republic and Poland. Surprisingly, more than 50% in both countries believe that the IPO will have a positive impact on its image and publicity. The CFOs point out that ―enhancing firm reputation and publicity‖ helps enterprises to increase their bargaining position against all groups of stakeholders with a positive effect on the company goodwill. The CFOs share the opinion that public companies are viewed as the best in their business branch and view the listing as an important milestone in the life cycle of company.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. F. Modigliani, M. Miller, The Cost of Capital, Corporation Finance and the Theory of Investment, ―American Economic Review‖ 1958, Vol. 53, No. 3, pp. 433-43;
  2. F. Modigliani, M. Miller, Corporate Income Taxes and the Cost of Capital: a Correction, ―American Economic Review‖ 1963, Vol. 48, pp. 261-297.
  3. M. Pagano, F. Panetta, L. Zingales, Why Do Companies Go Public: An Empirical Analysis, ―Journal of Finance‖ 1998, Vol. 53, pp. 27-64.
  4. L. Zingales, Insider Ownership and the Decision to Go Public, ―Review of Economic Studies‖ 1995, Vol. 60, pp. 425-448.
  5. A.S. Mello, J.E. Pardone, Going Public and the Ownership Structure of the Firm, ―Journal of Financial Economics‖ 1998, Vol. 49, pp. 79-109.
  6. V. Maksimovic, P. Pichler, Technological Innovation and Initial Public Offerings, ―Review of Financial Studies‖ 2001, Vol. 14, pp. 459- -494;
  7. T. Jeņek et al., Jak emitovat akcie a dluhopisy na kapitálovém trhu, Komise pro cenné papíry, Praha 2004.
  8. S. Paleari et al., Academic EurIPO Fact Books 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, Universoft Bergamo, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010.
  9. T.J. Chemmanur, A. Fulghiery, Theory of the Going-Public Decision, ―Review of Financial Studies‖ 1999, Vol. 12, No. 2, pp. 249-279;
  10. J.C. Brau, S.E. Fawcett, Initial Public Offerings: An Analysis of Theory and Practise, ―Journal of Finance‖ 2006, Vol. 61, No. 1, pp. 399-436.
  11. J.H. Scott, A Theory of Optimal Capital Structure, ―The Bell Journal of Economics‖ 1976, Vol. 7, No. 1, pp. 33-54;
  12. B.S. Black, R.J. Gilson, Venture Capital and the Structure of Capital Markets: Banks Versus Stock Markets, ―Journal of Financial Economics‖ 1998, Vol. 47, No. 3, pp. 243-277.
  13. J.C. Brau, B. Francis, N. Kohers, The Choice of IPO versus Takeover: Empirical Evidence, ―Journal of Business‖ 2003, Vol. 76, pp. 583- -612.
  14. R.G. Rajan, Insiders and Outsiders: The Choice between Informed and Arm´s Length Debt, ―Journal of Finance‖ 1992, Vol. 47, No. 4, pp. 1367-4000.
  15. T. Ellingsen, K. Rydqvist, The Stock Market as a Screening Device and the Decision to Go Public. Stockholm School of Economics, Working Paper Series in Economics and Finance 174, Stockholm 1997.
  16. J.R. Ritter, I. Welch, A review of IPO activity, pricing, and allocations, ―Journal of Finance‖ 2002, Vol. 57, No. 4, pp. 1795-1828.
  17. A. Haubrok, Der Börsengang als Finanzierungsalternative, Betriebswirtschaftlicher, Verlag Dr. Th. Gabler, Wiesbaden 2006.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-7853
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu