BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Grabowski Artur (Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach, doktorant)
Tytuł
Prawa medialne do transmisji meczów piłki nożnej w społecznej gospodarce rynkowej
Źródło
Prace Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Katowicach. Zarządzanie, finanse, ekonomia : warsztaty doktoranckie '08, 2009, s. 87-95, rys., bibliogr. 22 poz.
Słowa kluczowe
Społeczna gospodarka rynkowa (SGR), Media, Klub sportowy
Social market economy, Media, Sports club
Abstrakt
Celem artykułu będzie analiza funkcjonowania współczesnego rynku praw medialnych w zawodowej piłce nożnej na terenie RFN. Jednocześnie analizie zostanie poddany dorobek prawny Niemiec i Wspólnoty Europejskiej odnośnie zasad konkurencji rynkowej. Zakres czasowy analizy rynku medialnego obejmuje lata 1965-2008, natomiast zakres przestrzenny dotyczy obszaru Unii Europejskiej ze szczególnym uwzględnieniem RFN. Zgromadzony materiał badawczy, który pochodził ze źródeł wtórnych - polskich, niemieckich oraz Wspólnot Europejskich, pozwolił na postawienie następującej tezy: obecnie funkcjonujący system centralnego zarządzania prawami medialnymi wymaga korekty, ze względu na dynamiczne zmiany otoczenia gospodarczego. Postępowanie prowadzone przez Federalny Urząd Kartelowy należy więc traktować jako praktyczne zastosowanie charakterystycznych dla społecznej gospodarki rynkowej środków zapobiegawczych przed ewentualnym wynaturzeniem konkurencji.
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Der Kapitalismus im 21. Jahrhundert. Alfred Herrhausen Gesellschaft für Internationalen Dialog (Hrsg.). Piper Verlag GmbH, München 1999.
  2. Berens W., Schewe G.: Proflfussball und Ökonomie. Verlag Dr. Kovac, Hamburg 2003.
  3. Bundesliga Report 2008, DFL Deutsche Fussball Liga GmbH, http://www.dfl.de/media/native/newsletter/_dfl_bundesliga_report_2008.pdf [29 kwiecień 2008].
  4. Czech-Rogosz J.: Ewolucja społecznej gospodarki rynkowej w RFN. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005.
  5. Erhard L.: Wohlstand für alle. Econ Verlag, Düsseldorf-Wien 1957, http://www.ludwig- -erhard-stiftung.de/pdf/wohlstand_fuer_alle.pdf [14 marzec 2008].
  6. Ernst & Young: Bälle, Tore und Finanzen IV. Essen 2007.
  7. Franzke R.: Die Liga zittert: Platzt der TV-Vertrag? "Kicker Sportmagazin" 10 Marc 2008,nr 22, s. 8-10.
  8. Klodt H.: Bundesliga ohne Wettbewerb? "Die Weltwirtschaft" 1998, nr 1.
  9. Korthals J.P.: Bewertung von Fussballunternehmen. Eine Untersuchung am Beispiel der deutsche Fussballbundesliga. Deutscher Universitäts-Verlag, Wiesbaden 2005.
  10. Kruse J., Quitzau J.: Fussball-Fernsehrechte: Aspekte der Zentralvermarktung. Disskussionspapier Universität der Bundeswehr Hamburg 2003, nr 18 http://www.hsuhh.de/kruse/index_EBAn7sOByq2NEmfU.html [6 kwiecień 2008].
  11. Kupfer T.: Erfolgreiches Fussballclub Management. Analysen_Beispiele_Lösungen. Verlag Die Werkstatt, Göttingen 2006.
  12. Lang J.C.: Corporate Governance der Fussballunternehmen. Erich Schmidt Verlag, Berlin 2008.
  13. Społeczna gospodarka rynkowa. Materiały z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej. Jaworze 27-29 maja 1991. Red. E. Okoń-Horodyńska. Instytut Ekonomii, Akademia Ekonomiczna, Katowice 1991.
  14. Ordnung für die Verwertung kommerzieller Rechte (OVR), DFL GmbH, http://www.dfl.de/media/native/dfl/ligastatut/august_2007/ordnung_fuer_die_verwertung_kommerzieller_rechte_ovr_2007-0-205.pdf [12 marzec 2008].
  15. Pressemeldung des Bundeskartellamtes vom 01.02.2008, http://www.bundes- kartellamt.de/wDeutsch/aktuelles/presse/2008_02_01.php [5 kwietnia 2008].
  16. Rola państwa w społecznej gospodarce rynkowej. Materiały konferencyjne. Red. E. Okoń-Horodyńska. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 1994.
  17. Schellhaass H.M., Enderle G.: Die zentrale Vermarktung von Europapokalspielen aus ökonomischer Sicht. "Wirtschaftsdienst" 1998, V.
  18. Sporek T.: Sponsoring sportu w warunkach globalizacji. Dylematy i wyzwania. Difin. Warszawa 2007.
  19. Sznajder A.: Marketing sportu. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2008.
  20. Thieme J.: Społeczna gospodarka rynkowa. C.H. Beck, Warszawa 1995.
  21. Waśkowski Z.: Uwarunkowania i sposoby wdrażania orientacji marketingowej w klubach sportowych. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań 2007.
  22. Zagóra-Jonszta U.: Ordoliberalizm a społeczna gospodarka rynkowa Niemiec, możliwości jej realizacji w Polsce. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 1999.
Cytowane przez
Pokaż
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu