BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Harasim Janina (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
Tytuł
Skłonność Polaków do korzystania z innowacyjnych instrumentów płatniczych
Propensity to Use Innovative Payment Instruments in Poland
Źródło
Studia Ekonomiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, 2014, nr 186, cz. 1, s. 72-89, rys., tab., bibliogr. 20 poz.
Tytuł własny numeru
Innowacje, a wzrost gospodarczy. Cz. 1
Słowa kluczowe
Karty płatnicze, Elektroniczne instrumenty płatnicze, Elektroniczne płatności, Transakcje bezgotówkowe, Obrót bezgotówkowy, Handel detaliczny, Innowacje
Payment cards, Electronic payment instruments, Electronic payments, Non-cash transactions, Cashless flow, Retail trade, Innovations
Uwagi
summ.
Abstrakt
Charakterystyczną cechą współczesnego rynku płatności detalicznych jest rozwój innowacji w obrocie płatniczym, w tym nowoczesnych instrumentów i form płatności. Jednym z warunków upowszechnienia się tych instrumentów jest skłonność użytkowników do ich stosowania. Jest ona zależna od wielu czynników, spośród których do najistotniejszych należą: dotychczasowe zwyczaje płatnicze, koszty związane ze zmianą wykorzystywanych instrumentów płatniczych oraz przewaga innowacyjnego instrumentu płatniczego/formy płatności nad dotychczas stosowanymi z punktu widzenia cech istotnych dla konsumenta. Celem artykułu jest identyfikacja czynników wpływających na wybór instrumentu płatniczego przez konsumenta, a co za tym idzie na ich skłonność do korzystania z innowacyjnych instrumentów płatniczych, a także ustalenie stopnia ich wykorzystania wśród Polaków, skłonności do ich stosowania oraz zagrożeń związanych z nowoczesnymi formami płatności. Artykuł prezentuje wyniki badań empirycznych przeprowadzonych w 2013 r. na grupie 300 respondentów z województwa śląskiego. (fragment tekstu)

A propensity to use innovative payment instruments depends mostly on: payment habits, "switching costs" connected with the change of instruments used so far and their advantage over traditional instruments in terms of convenience, safety and cost. Empirical research proves that polish consumers still prefer cash in today transactions (however they use more and more often cards) and their propensity to use innovative instruments is low. It is caused by high level of traditional instruments' satisfaction and the fact that according to respondents innovative instruments are not competitive for cash in terms of convenience, speed, cost and safety. They were also graded lower than traditional noncash payment instruments (excluding speed). (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Boer R., Hensen C., Screpnic A.: Online Payments 2010: Increasingly a Global Game. Innopay, Amsterdam 2010.
  2. Chakravorti S., Roson R.: Platform Competition in Two-Sided Markets: The Case of Payment Networks. Federal Reserve Bank of Chicago, Working Paper Series, No. 9, Chicago 2004.
  3. De Grauwe P., Rinaldi L., Van Cayselle P.: Issues of Efficiency in the Use of Cash and Cards. University of Leuven, Leuven 2006.
  4. Evans D., Schmalensee R.: Markets with Two-Sided Platforms. American Bar Association Section of Antitrust Law, Issues in Competition Law and Policy, Vol. 1, Chicago 2008.
  5. Górka J.: Efektywność instrumentów płatniczych w Polsce. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013.
  6. Harasim J.: Współczesny rynek płatności detalicznych - specyfika, regulacje, innowacje. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice 2013.
  7. Humphrey D., Kim M., Vale B.: Realizing the Gains from Electronic Payments: Costs, Pricing, and Payment Choice. "Journal of Money, Credit, and Banking" 2001, Vol. 33, No. 2.
  8. Humphrey D., Willesson M., Lindblom T., Bergendahl G.: What does it Cost to Make a Payment? "Review of Network Economics" 2003, Vol. 2.
  9. Innovation in Retail Payments. Report of the Working Group on Innovation in Retail Payments. Committee on Payment and Settlement Systems, Bank for International Settlements, May 2012.
  10. Klemperer P.: Network Effects and Switching Costs: Two Short Essays for the New Palgrave. http://www.nuff.ox.ac.uk/users/klemperer/NewPalgrave.pdf
  11. Koźliński T.: Zwyczaje płatnicze Polaków. Narodowy Bank Polski, Departament Systsemu Płatniczego, Warszawa 2013.
  12. Leinonen H.: Payment Habits and Trends in the Changing e-Landscape 2010+. Expository Studies A:111.2008. Bank of Finland, Helsinki 2008.
  13. Maison D.: Badania postaw Polaków powyżej 60. roku życia wobec obrotu bezgotówkowego. Raport przygotowany dla NBP. Warszawa kwiecień 2012.
  14. Maison D.: Postawy Polaków wobec obrotu bezgotówkowego. Raport przygotowany dla NBP, Warszawa 15 marca 2010.
  15. Payment Systems Worldwide - a Snaphot. Outcomes of the Global Payment Systems Survey 2010. The World Bank 2011.
  16. Polasik M., Górka J., Wilczewski G., Kunkowski J., Przenajkowska K.: Time Efficiency of Point-of-Sale Payment Methods: Preliminary Results. "Journal of Internet Banking and Commerce" 2010, Vol. 15, No. 3.
  17. Policy Issues for Central Banks in Retail Payments. Report of the Working Group on Retail Payment Systems, Committee on Payment and Settlement Systems, Bank fs. or International Settlements, Basel 2002.
  18. Rochet J.-Ch., Tirole J.: Platform Competition in Two-Sided Markets. FMG Discussion Papers dp409. Financial Markets Group.
  19. Spencer P.: Regulation of the Payments Market and the Prospect for Digital Money. Bank for International Settlements, BIS Papers, No. 7, Basel 2001.
  20. World Payments Report 2013. Capegemini, RBS. http://www.capgemini.com/resourcefile- access/resource/pdf/wpr_2013.pdf
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2083-8611
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu