BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kania Krzysztof (Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach)
Tytuł
Analiza procesów w adaptatywnych systemach workflow
Źródło
Prace Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Katowicach. Systemy wspomagania organizacji SWO'2005, 2005, s. 308-315, rys., bibliogr. 8 poz.
Słowa kluczowe
Systemy workflow, Organizacja, Wiedza w organizacji
Workflow systems, Organisation, Knowledge in organization
Abstrakt
W organizacjach, które są zorientowane na wspieranie procesów pracownicy bardzo szybko orientują się, że w celu podniesienia ich jakości trzeba dzielić się wiedzą związaną z produktem, klientami i samym procesem ponad granicami wyznaczanymi w przez strukturę organizacyjną lub oddziałową. Przechodzą w ten sposób od podejścia industrialnego w kierunku podejścia opartego na wiedzy. W cyklu życia tradycyjnego systemu organizacji procesów (workflow) najwięcej wiedzy wkładane jest na etapie projektowania procesów. Później - w czasie gdy system już pracuje - wiedza jest już aktualizowana stosunkowo rzadko, ani wykorzystywana zbyt intensywnie. Tymczasem wiedza ta mogłaby, się bardzo przydać i dlatego proponuje się rozszerzenie systemów workflow poprzez wyposażenie je w wiedzę o procesach w ogóle oraz wiedzę dziedzinową tak, aby było możliwe samodostosowywanie się systemów do aktualnych zadań. Aby podejmować właściwe decyzje ludzie potrzebują danych, informacji i wiedzy, z drugiej strony podejmując decyzje gromadzą dane, informacje i wiedzę, W samym tym fakcie kryje się trudność - po pewnym czasie, ze względu na ogrom ilości danych, coraz trudniej pracownikom wiedzy dotrzeć do potrzebnych zasobów. Stąd pojawia się potrzeba zbudowania systemów o architekturze opartej o procesy, która łączy osiągnięcia z kilku dziedzin, głównie z zakresu: wyszukiwania danych, workflow, planowania, modelowania procesów, analizy działania użytkownika, CBR itd. Organizacje świadome procesowego podejścia do biznesu inwestują zatem w narzędzia przechowywania wiedzy (repozytoria wiedzy) w celu zarządzania, automatyzacji i ciągłego usprawniania procesów. Repozytoria te zawierają wewnętrzne i zewnętrzne wzorce najlepszych procesów (best practices), wzorce procesów, przykłady procesów dla pracy grupowej i indywidualnej, które powstały w toku wykonywania prac i które będą wykorzystywane w trakcie projektowania i wykonywania nowych procesów (fragment tekstu)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Billewicz A., Gołuchowski J., Kania K.: Model hurtowni danych o procesach przetwarzania dokumentów w ING BSK, WŁiK, Warszawa, 2005
  2. Debenham, J.: Three Intelligent Architectures for Business Process Management. In Proceedings of the Twelfth International Conference on Software Engineering and Knowledge Engineering, 205-212. Skokie, IL: Knowledge Systems Institute. 2000
  3. Grigori D., Casati F., Castellanos M., Dayal U., Sayal M., Shan M.: Business Process Intelligence, Computer in Industry, no 53, s. 321-343,2004
  4. Fenstermacher K.: Process-Aware Knowledge Retrieval, Proceedings of the 35th Hawaii International Conference on System Sciences, 2002
  5. Medeiros A., van der Aalst W., Weijters A.: Workflow mining: current status and future directions, ODBASE 2003, LNCS 2888, Springer-Verlag, Berlin, 2003
  6. Smith H., Neal D., Ferrara L., Hayden F.: A REPORT BY CSC'S RESEARCH SERVICES: The Emergence of Business Process Management, 2002
  7. Tautz C.: Traditional Process Representations are Ill-Suited for Knowledge-Intensive Processes, Proceedings of the Workshop Program at the Fourth International Conference on Case-Based Reasoning, Vancouver, Canada, 2001
  8. Zapf M.: Pattern driven Process Design, working paper, 7/2003
Cytowane przez
Pokaż
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu