BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Sus Aleksandra (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Dynamika modeli biznesu
Dynamics of business models
Źródło
Nauki o Zarządzaniu / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2014, nr 1 (18), s. 90-99, rys., tab., bibliogr. 21 poz.
Management Sciences / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Słowa kluczowe
Modele biznesowe, Metody heurystyczne, Organizacja
Business models, Heuristics methods, Organisation
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest przybliżenie wewnętrznych elementów determinujących funkcjonowanie współczesnych organizacji, dlatego że to właśnie one zmieniają się w sposób nieliniowy, dostarczając nowe wartości dotychczasowym klientom, jak również tworząc nowe wyzwania dla konkurencji. Zdaniem autorki przyczyną "turbulencji otoczenia" jest zatem zmienność wewnętrznych elementów w funkcjonowaniu organizacji, które to elementy generują "turbulencję otoczenia". W związku z tym uwaga została skupiona na określeniu kluczowych punktów skupienia modeli biznesu, ich dynamicznych imperatywów, a także narzędzi wspomagających skuteczną aplikację przyjętego wzoru postępowania. Artykuł powstał na podstawie badań literatury przedmiotu i rozważań natury teoretycznej. Podjęto w nim próbę dekonstrukcji znaczenia pewnych kategorii pojęciowych, które współcześnie zbyt często lokowane są w otoczeniu organizacji, a nie w jej granicach.(abstrakt oryginalny)

The article focuses on approximating internal factors of the modern organizations success. Accordingly, the attention has been focused on identifying the key points of concentrating on business models, distinguishing features and their dynamic imperatives as well as the tools which implementation may be helpful in the application of effective business models. The key finding of the considerations is the fact that modern organizations more frequently use solutions in the scope of heuristic methods and techniques for solving problems, including the complications associated with business models functioning.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Achtenhagen L., Melin L., Naldi L., Dynamics of business models - strategizing, critical capabilities and activities for sustained value creation, "Long Range Planning" 2013, no. 46.
  2. Ahamed F., China business model: does it improve business environment?, "Middle East Journal of Business" 2013, no. 8(3).
  3. Allaire Y., Firsirotu M.A., Myślenie strategiczne, PWN, Warszawa 2000.
  4. Bellman R., Clark C.E., Malcolm D.G., Craft C.J., Ricardi F.M., On the construction of a multi-stage, multi-person business game, "Operations Research" 1957, no. 57(5).
  5. Casadesus-Masanell R., Zhu F., Business model innovation and competitive imitation: The case of sponsor-based business models, "Strategic Management Journal" 2012, no. (4).
  6. Chesbrough H., Open Business Model: How to Thrive in the New Innovation Landscape, Harvard Business School Press, Cambridge MA 2006.
  7. Dahan N.M., Doh J.P., Oetzel J., Yaziji M., Corporate-NGO collaboration: Co-creating new business models for developing markets, "Long Range Planning" 2010, no. 43(2-3).
  8. de Reuver M., Bouwman H., & Haaker, T., Mobile business models: Organizational and financial design issues that matter, "Electronic Markets" 2009, no. 19(1).
  9. de Wit B., Meyer R., Synteza strategii, PWE, Warszawa 2007.
  10. Gołebiowski T., Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hajduk M., Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, SGH, Warszawa 2008.
  11. Jean-François G., Organizational identity and adoption factor for a business model innovation. The low cost business model Transavia in Air France (2004-2012), "Revue Française de Gestion" 2013, no. 39 (236).
  12. Jones G.M., Educators, electrons, and business models: a problem in synthesis, "The Accounting Review" 1960, vol. 35, no. 4.
  13. Konde V., Biotechnology business models: An Indian perspective, "Journal of Commercial Biotechnology" 2009, no. 15(3).
  14. Koźmiński A.K., Zarządzanie w warunkach niepewności, PWN, Warszawa 2005.
  15. Miller D., Eisenstat R., Foote N., Strategy from the inside out: building capability-creating organizations, "California Management Review" 2002, no. 44(3).
  16. Niemczyk J., Metodologia nauk o zarządzaniu, [w:] W. Czakon (red.), Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011.
  17. Obłój K., Tworzywo skutecznych strategii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002.
  18. Shafer S.M., Smith H.J., Linder J.C., The power of business models, "Business Horizons" 2005, no. 48.
  19. Sus A., The Real Options Approach - As the Modern Philosophy of Strategic Planning - the Results of Empirical Research, [w:] Management Trends in Theory and Practice, S. Hittmar (ed.), Scientific Papers, EDIS, University Publishing House, University of Zilina, Zilina 2013.
  20. Teece D.J., Business models, business strategy and innovation, "Long Range Planning" 2010, no. 43.
  21. Velu C., Stiles P., Managing decision-making and cannibalization for parallel business models, "Long Range Planning" 2013, no. 46(6).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2080-6000
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/noz.2014.1.07
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu