BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Adamik Anna (Politechnika Łódzka)
Tytuł
Konkurencyjność jako metafora gry - próba uproszczonego spojrzenia na proces kształtowania konkurencyjności przedsiębiorstw
Competitiveness as a Game Metaphor. An Attempt to Simplify the Perception of the Process of Corporate Competitiveness Creation
Źródło
Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów / Szkoła Główna Handlowa, 2012, z. 116, s. 7-17, tab., rys., bibliogr. 16 poz.
Słowa kluczowe
Konkurencyjność, Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Teoria gier
Competitiveness, Enterprise competitiveness, Game theory
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W niniejszym opracowaniu starano się jedynie zasygnalizować problem badawczy, wydaje się, że już na podstawie tych kilku przemyśleń dość jasno widać, że teoria i metafora gry może wiele wnieść do lepszego zrozumienia zagadnienia konkurencyjności przedsiębiorstw. Zaproponowane podejście warte jest dalszych analiz pogłębiających wiedzę z tego zakresu. Szczególnie interesujące może okazać się szczegółowe rozpisanie zasad gier na różnych poziomach wraz z ustaleniem adekwatnych do nich narzędzi oceny ich poprawności, a także dystrybucji możliwych do uzyskania dzięki nim korzyści, zarówno tych materialnych, jak i niematerialnych. (abstrakt autora)

The aim of the present study is to indicate the role of the theory and the analogy of games and the related aspects as the instruments facilitating the understanding of corporate competitiveness creation. The analysis includes the identification of basic problems connected with the question of definition and understanding of the phenomenon of competitiveness as well as the specificity of games. It seems that their summary and illustration through the author's self-designed model may become an interesting support for the people who wish to better comprehend and thus to more effectively develop competitiveness in the companies managed by them. This knowledge will allow the decision makers to focus on the definite area of activity, narrow the scope of the most necessary changes and investments in order to achieve the effectiveness of the company's competitive activities. The schedule analysis of games to be necessarily played within the given competition (here: in the process of creation of the corporate competitiveness on the given market and period) will also allow for the more timely and at the same time more conscious improvement of the corporate competitiveness successively on different planes, i.e. the construction of a long-term strategy of improving the corporate competitiveness. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Adamik A., Konkurencyjność i przewaga konkurencyjna MSP w teorii i praktyce, w: A. Adamik (red.), Kształtowanie konkurencyjności i przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo C.H. Beck, Seria Przedsiębiorczość, Warszawa 2011.
  2. Bielski M., Podstawy teorii organizacji i zarządzania, C.H. Beck, Warszawa 2002.
  3. Bleeke J., Ernst D., Collaborating to Compete, John Wiley and Sons, New York 1993.
  4. Day G. S., Assessing Commpetitive Arenas: Who Are Your Competitors?, w: G. S. Day, D. J. Reibstein, R. E. Gunther (red.), Wharton on Dynamic Competitive Strategy, John Wiley & Sons, Inc. New York 1997.
  5. Gorynia M., Teoretyczne aspekty konkurencyjności, w: M. Gorynia, E. Łaźniewska (red.), Kompendium wiedzy o konkurencyjności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  6. Hambrick D. C., Fredrickson J. W., Are you sure you have a strategy?, "The Academy of Management Executive", 2001, t. 15, Nr 4.
  7. Hatch M. J., Teoria organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  8. Jarillo J. C., On Strategic Networks, "Strategic Management Journal", 1988, Vol. 9.
  9. Juul J., Half-real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds, MIT Press, Cambridge 2005.
  10. Lastowka G., Hunter D., The laws of the virtual worlds, "California Law Review", 2004, t. 92, Nr 1.
  11. Malawski M., Wieczorek A., Sosnowska H., Konkurencja i kooperacja. Teoria gier w ekonomii i naukach społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  12. Nowakowski M., Biznes międzynarodowy - obszary decyzji strategicznych, Wydawnictwo Key Text, Warszawa 2002. Olczyk M., Konkurencyjność: teoria i praktyka, CeDeWu.Pl Wydawnictwa Fachowe, Warszawa 2008.
  13. Paglieri F., Playing by and with the rules: Norms and morality in play development, "Topoi" 2005, Nr 24.
  14. Reiljan J., Hinrikus M., Ivanov A., Key Issues in Defining ald Analysing the Competitiveness of a Country, University of Tartu, 2000.
  15. Stankiewicz M. J., Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, TNOiK, Toruń 2002.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1234-8872
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu