BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Osbert-Pociecha Grażyna (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Zarządzanie organizacją w warunkach ambiwalencji
Organization Management in Terms of Ambivalence
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2010, nr 89, s. 21-30, bibliogr. 11 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Słowa kluczowe
Zarządzanie, Organizacja i zarządzanie
Management, Organisation and management
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Artykuł dotyczy dychotomicznej natury organizacji i ambiwalencji procesu zarządzania. Są. to właściwości, które nabierają obecnie szczególnego znaczenia - w warunkach globalizacji, narastającej konkurencji, przyśpieszonego tempa rozwoju technologii itp. Pojawia się zatem problem, jak sobie radzić z tą dychotomią, czy podejmować wysiłki w celu jej "zredukowania", czy po prostu nauczyć się "żyć z ambiwalencją", tj. starać się wykorzystać ten stan rzeczy, dążąc do uelastycznienia organizacji. Zwiększenie elastyczności jest możliwe poprzez dążenie do zmiany dotychczasowej relacji trade off] tj. funkcjonowania na zasadzie "albo albo" (coś kosztem czegoś), w relację trade up (i to, i tamto), głównie na zasadzie innowacji, kreowania nowych, doskonalszych rozwiązań, czyli wyszukiwania tzw. "trzeciego wyjścia" poprzez godzenie przeciwieństw.(abstrakt oryginalny)

In this article, it was pointed out that the nature of organization is dichotomous. This implies the ambivalence of management. The features like these are of importance in terms of both globalization and increasing competition. The problem is: how do we cope with the dichotomy/ambivalence?, should we try to reduce them or should we use them as a chance and try to aim at making the organization more flexible? The increase of flexibility is possible through replacement of the trade-off by the trade-up, e.g. by creating new solutions (innovations) which reconcile the contrasts.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Courtney H., Kirkland H., Viguerie H., Strategia w warunkach niepewności, "Harvard Business Review Polska" 2004, no. 9.
  2. Frei F.X., Jak jednocześnie zwiększyć efektywność operacyjną i jakość obsługi klienta, "Harvard Business Review Polska" 2007, no. 7.
  3. Hamel G., Innowacje w zarządzaniu, "Harvard Business Review Polska" 2006, no. 4.
  4. Koch J., O kreatywności, сz. III, "High-Tech" 2008, vol. 34, nr 3.
  5. Maryniarczyk A., Dualistyczna interpretacja rzeczywistości, "Zeszyty z Metafizyki" 1988, nr 1.
  6. O'Reilly III Ch.A., Tushman M.L., Oburęczna firma, "Harvard Business Review Polska" 2004, no. 7.
  7. Osbert-Pociecha G., Relacja między efektywnością a elastycznością organizacji, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr 1183, AE, Wrocław 2007.
  8. Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów, konkurentem, PWE, Warszawa 1992.
  9. Quinn R.E. i in., Profesjonalne zarządzanie, PWE, Warszawa 2007.
  10. Sutton R.J., Niekonwencjonalne zasady zarządzania kreatywnością, "Harvard Business Review Polska" 2003, no. 5.
  11. Wadhawa S., Rao K.S., Towards a proactive flexibility management, "Global Journal of Flexible System Management" 2002, vol. 13, no. 2-3.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu