BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Piecuch Teresa (Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza)
Tytuł
Specyfika przedsiębiorczości kobiet
Specificity of Women's Entrepreneurship
Źródło
Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów / Szkoła Główna Handlowa, 2012, z. 116, s. 128-137, wykr., rys., bibliogr. 9 poz.
Słowa kluczowe
Kobieta, Przedsiębiorczość
Woman, Entrepreneurship
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Przedsiębiorczość kobiet to bardzo ważny, choć wciąż nie do końca rozpoznany jeszcze, obszar badawczy. Prowadzone na ten temat studia literaturowe, badania empiryczne pozwalają lepiej poznać specyfikę tego zagadnienia, co było celem i niniejszego opracowania.Analiza literatury przedmiotu i przeprowadzone przez autorkę opracowania badania umożliwiły sformułowanie następujących wniosków: • kobieca przedsiębiorczość skoncentrowana jest głównie na działalności na małą skalę, firmy prowadzone przez kobiety to mikroprzedsiębiorstwa świadczące różnego rodzaju usługi w lokalnych środowiskach, • na podjęcie i prowadzenie działalności gospodarczej decydują się w większości kobiety bardzo młode (do 30 roku życia), z wykształceniem średnim ekonomicznym, • przedsiębiorcza aktywność kobiet nie wynika z braku dla nich odpowiednich ofert na rynku pracy, jest raczej realizacją ich własnych ambicji, pasji, marzeń i pomysłów, co nie oznacza, że ich firmy nie przynoszą zysku, • kobiety prowadzące działalność gospodarczą charakteryzują się mniejszą skłonnością do podejmowania ryzyka, • kobiety - przedsiębiorcy starają się za wszelką cenę unikać kredytów bankowych oraz innych zewnętrznych źródeł finansowania ich działalności, opierają się raczej na zasobach własnych kapitału, • kobiety gorzej radzą sobie ze stresem, nie zawsze udaje im się godzić życia zawodowego z prywatnym, mimo to nie uważają, że są gorsze od mężczyzn prowadzących działalność gospodarczą i, że ich firmy źle funkcjonują, • "kobieca" przedsiębiorczość częściej opiera się na umiejętnościach kobiet do budowania przyjaznych relacji z innymi, na dobrej atmosferze w pracy oraz na wzajemnym zaufaniu; kobietom dużo bardziej niż mężczyznom zależy bowiem na osobistym spełnieniu, na odpowiednich kontaktach emcjonalnych z innymi. (abstrakt autora)

The study focuses on the specificity of women's entrepreneurship. The analysis of the problem is based on the literature and the author's own survey conducted among 140 female entrepreneurs conducting business in South Eastern Poland. The analysis of the literature and the conducted survey allow for the following conclusions: • women's entrepreneurship focuses primarily on a small scale business, the firms run by women are micro-businesses providing different services and operating on the market for a short time, • the entrepreneurial activity of women does not result from the lack of job offers for them, it shows the realisation of their own passions and dreams, • businesswomen avoid risk, seldom making use of bank loans and other forms of external financing, • women cope with stress worse than men and can hardly combine work with life. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Colligan V., Schoenfeldt B., Swift A., Przedsiębiorczość jest kobietą. Amazonki XXI wieku. Bądź kreatywna i zdobądź to, o czym marzysz, Wyd. onepress.pl, Helion, Gliwice 2008.
  2. http://portal.pl/2009/07/15/kobieca-przedsiebiorczosc-%E2%80%93-wielki-nie-wpelni- wykorzystany-potencjal-polskiej-gospodarki.art/
  3. http://www.rowniwpracy.gov.pl
  4. http://www.skolar.umk.pl/pdf/Szymczak_2008.pdf
  5. Kobieca przedsiębiorczość - wielki i nie w pełni wykorzystany potencjał polskiej gospodarki, http://portal.pl/2009/07/15/kobieca-przedsiebiorczosc-%E2%80%93- wielki-nie-w-pelni-wykorzystany-potencjal-polskiej-gospodarki.art/ [dostęp: 5 września 2011 r.].
  6. Rolnik-Sadowska A., Przedsiębiorczość kobiet w Polsce, Wyd. Difin, Warszawa 2008.
  7. Piecuch T., Motywy podejmowania działalności gospodarczej na przykładzie badanych przedsiębiorców województwa podkarpackiego, "Przegląd Organizacji", 2005, Nr 7-8.
  8. Piecuch T., Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2010.
  9. www.uprp.pl/uprp/redir.jsp?place=GalleryStats&id=15877
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1234-8872
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu