BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Olejniczak Wojciech (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie), Śmigielska-Kaczmarek Anna (Stargardzka Szkoła Wyższa STARGARDINUM, Starogard Szczeciński)
Tytuł
Rola kompetencji w organizacji
Źródło
Prace Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Katowicach. Systemy wspomagania organizacji SWO 2009 T. 1, 2009, s. 179 - 187, bibliogr. 21 poz.
Słowa kluczowe
Dobór pracowników, Kompetencje pracownicze
Employees' recruitment, Employees competencies
Abstrakt
Niniejsze opracowanie stanowi przegląd interpretacji ról społecznych i kompetencji. Kompetencje są postrzegane jako ważny składnik doboru pracowników na wybrane stanowisko czy do pracy w zespole. Pracownik organizacji traktowany jest jako cenny zasób. W sytuacji, gdy stworzy mu się odpowiednie warunki pracy i rozwoju, posiadana przez niego wiedza i kompetencje będą wartościowym kapitałem dla organizacji. Literatura podaje wiele wyjaśnień pojęcia kompetencji. Niniejsze opracowanie przyjmuje definicję kompetencji według McClellanda, który mówi, że kompetencje to: "[...] wiedza, umiejętności, cechy, postawy, koncepcja siebie samego, wartości lub motywy bezpośrednio związane z wykonaniem pracy lub ważnym życiowym wynikiem, pokazane by odróżnić wykonawców najlepszych od przeciętnych". (fragment tekstu)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Bibliografia
Pokaż
  1. Belbin M.: Twoja rola w zespole. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
  2. Dziurzańska A.: Metoda komponowania zespołu. W: Zespół - Kultura - Projekt. Red. W. Olejniczak. Szczecin 2009.
  3. Fiedler F.: A Contingency Model of Leadership Effectiveness, Advances in Experimental Social Psychology (Vol. 1), 49-190.
  4. Academic Press, New York 1964. Filipowicz G.: Zarządzanie kompetencjami zawodowymi. PWE, Warszawa 2004.
  5. Hamel G., Prahalad C.: The Core Competence of the Corporation. "Harvard Business Review" 1990.
  6. Juchnowicz M., Sienkiewicz Ł.: Jak oceniać pracę? Wartość stanowisk i kompetencji. Centrum Doradztwa i Informacji, Difin sp. z o.o., Warszawa 2006.
  7. Katzenbach J., Smith D.: Siła zespołów. Wpływ pracy zespołowej na efektywność organizacji. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2001.
  8. Kępińska Z.: Inteligencja emocjonalna w praktyce, TRENDY uczenie w XXI wieku. "CODN" 2005, nr 2.
  9. Król H., Ludwiczyński A.: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. PWN, Warszawa 2006.
  10. Mansfield R.S.: Building Competency Models: Approaches for HR Professionals. "Human Resource Management" 1996, Vol. 35(1).
  11. McClelland D.: Testing for Competence Rather Than for Intelligence. "American Psychologist" 1973, Vol. 28.
  12. Oleksyn T.: Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
  13. Probst G., Raub S., Romhardt K.: Zarządzanie wiedzą w organizacji. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
  14. Sanghi S.: The Handbook of Competency Mapping: Understanding, Designing and Implementing Competency Models in Organizations. SAGE, 2004.
  15. Spencer L., Spencer S.: Competence at Work: Models for Superior Performance. John Wiley&Sons Inc., New York 1993.
  16. Taylor F.: The Principles of Scientific Management. Harper Bros, New York 1911.
  17. Walkowiak R.: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kompetencje, nowe trendy, efektywność. Wydawnictwo "Dom Organizatora", Toruń 2007.
  18. Gałuszka M.: Jak zarządzać projektem wdrożenia Zintegrowanego Systemu Wspomagającego Zarządzanie (ERP)? Jak zbudować efektywny zespół wdrożeniowy? Część II. http://infonnatyzacja.cire.pl/odcinki.html?d_id=399&d_Jyp=5 (29-09-2008).
  19. Kompetencje. http://www.jobs.pl/library.ns ?/archiwumJS3X/69A64770B7866C13C 1256 BD40032F192 (29-09-2008).
  20. Role Belbina. http://www.belbin.pl (29-09-2008).
  21. Grupy kompetencji. http://www.profirma.com.p1/x.php/l,105/Grupy- kompetencji.html (29-09-2008).
Cytowane przez
Pokaż
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu