BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Truszkiewicz Bartosz (Mondelez International)
Tytuł
Rola jakości w Systemie Produkcyjnym Toyoty (TPS) w oparciu o założenia koncepcji Jidoka
The Role of Quality in Toyota Production System (TPS) based on the Assumptions of Jidoka Concept
Źródło
Gospodarka, Rynek, Edukacja, 2013, vol. 14, nr 3, s. 25-30, przypisy
Słowa kluczowe
Jakość, Zarządzanie jakością, Produkcja, Samochody, Koncerny samochodowe
Quality, Quality management, Production, Automobiles, Automotive business groups
Uwagi
summ., streszcz.
Firma/Organizacja
Toyota
Abstrakt
Artykuł przedstawia i opisuje rolę jakości w Systemie Produkcyjnym Toyoty (TPS), ze szczególnym wyróżnieniem jednego z jego filarów - Jidoka, który wspiera kompleksowe zarządzanie jakością w fabrykach koncernu. Dzięki wdrożeniu tej koncepcji Toyota stała się wzorem i benchmarkiem dla firm działających nie tylko w branży automotive ale i innych, zupełnie niezwiązanych z tym modelem produkcji. Tematem przewodnim artykułu jest przedstawienie historii, kluczowych założeń koncepcji, stosowanych rozwiązań praktycznych (Poka-Yoke i Andon), a także wskazanie roli człowieka jako podmiotu odpowiedzialnego za właściwe funkcjonowanie systemu. (abstrakt oryginalny)

This article presents and describes the Toyota Production System (TPS) with the focus on one of its pillars - Jidoka which is responsible for comprehensive management of the quality of the corporation plants. Thanks to the implementation of this system, Toyota has become a model and benchmark for companies not only in the automotive industry but also for other completely unrelated to the production model. Main theme of the article is to present the history, the concept of Jidoka, the key objectives of used practical solutions (Poka-Yoke and Andon) and an indication of the role of man as the entity responsible for the proper functioning of the system. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. M. Baudin, Working with machines. The nuts and bolts of lean operations with Jidoka, New York 2007, s. 2.
  2. Challenge. 80 Years of Toyota Industries through Photos, Toyota Industries Corporation, s. 7.
  3. G. Conner, Lean Manufacturing for the small shop, Vancuver 2001, s. 12.
  4. M. Czerska,A. Szpiter, Koncepcje zarządzania, Warszawa 2010, s. 303.
  5. M. Ćwiklicki, H.Obora, Metody TQM w zarządzaniu firmą, Warszawa 2009.
  6. M. Imai, Gemba Kaizen, Warszawa 2006, s. 62.
  7. R. Karaszewski, Nowoczesne koncepcje zarządzania jakością, Toruń 2006, s. 159.
  8. T. Kołecki, Jidoka - zapobieganie błędom - Poka Yoke w procesach wytwórczych, "Zarządzanie Jakością" 2006, nr 2 (4).
  9. L. Komornicki, Jidoka - sposób na doskonalenie jakości i produktywności, "Zarządzanie Jakością" 2006, nr 4 (6).
  10. J. Lichtarski, O współczesnych orientacjach w teorii i praktyce zarządzania przedsiębiorstwami, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu" 2008, 52.
  11. J.K. Liker, Droga Toyoty, Warszawa 2005.
  12. B. i D. Milewscy, Just In Time, Kraków 2001, s. 20.
  13. J.A.F. Stoner, Kierowanie, Warszawa 2001, s. 429.
  14. The Toyota Production System, Leaner Manufacturing for a Greener Planet, Toyota Motor Corporation, 1998, s. 28.
  15. "Yoshi.Miesięcznik PracownikówTMIPiTMMP" 2008, nr 08 (32).
  16. http://abcnews.go.com/Blotter/toyota-ceo-apologizes-deeply/story?id=9700622
  17. http://jisho.org/ words?jap=jidouka&eng=&dict=edict
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1509-5576
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu