BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Przybylski Henryk (Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego w Katowicach)
Tytuł
"Czwarta władza". Czy nad public relations?
Źródło
Prace Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Katowicach. Public relations : efektywne komunikowanie w teorii i praktyce, 2010, s. 27-46, bibliogr. 26 poz.
Słowa kluczowe
Public relations, Środki masowego przekazu, Władza
Public relations, Mass media, Power
Abstrakt
Pojęcie "czwarta władza" stosowane bywa wobec roli mediów masowego komunikowania we współczesnym społeczeństwie informacyjnym. Zatem poniższe opracowanie dotyczy roli tychże mediów, zwanych mass-mediami, wobec public relations (PR). Czy owa "czwarta władza" jest również władzą nad PR, czy też public relations dysponuje większą, lub choćby równorzędną mocą (power). W odpowiedzi na to pytanie autor postanowił rozważyć, skąd to pojęcie się pojawiło, stawiając hipotezę, że jest to władza nad informacją publiczną. Następnie uznał, że należy zgłębić związki między PR a massmediami, rozstrzygając hipotezę, że między tymi podmiotami istnieje równowaga. Poprzez weryfikację wymienionych hipotez pragnie doprowadzić do tezy, że władza mediów nad PR ma ograniczoną moc, ponieważ mass-media żywią się również treściami dostarczonymi przez public relations. Zanim jednak dojdzie do przedstawienia dowodów na rzecz przedstawionej tezy, warto wypracować funkcjonalną wobec dalszych rozważań klasyfikację mediów, określić ich rolę we współczesnym społeczeństwie, zbadać, na czym polega opiniotwórcze i społeczne ich działanie oraz rola jako "czwartej władzy". Dopiero wówczas należy przeprowadzić analizę związku między public relations a mediami i wyprowadzić wnioski. (fragment tekstu)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Bibliografia
Pokaż
  1. Adamczyk W.: Media masowe w procesie budowania demokracji w Polsce (1989-1995). Wydawnictwo Naukowe Instytutu Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 1999
  2. Ciąża urojona wagi państwowej. Wywiad W. Smoczyńskiego z K. Bachman nem. "Przekrój" 2003, nr 5
  3. Cwalina W.: Generacja Y - ponury mit czy rzeczywistość. W: Internet - fenomen społeczeństwa informacyjnego. Red. T. Zasępa, R. Chmura. Edycja św. Pawła, Częstochowa 2001
  4. Dobek-Ostrowska: Podstawy komunikowania społecznego. Astrum, Warszawa 2005
  5. Farner J..: Multikomunikacja. Przyszłość czy utopia? W: Komunikatorzy. Red. A. Drzycimski. Oficyna Wydawnicza Branta, Warszawa-Bydgoszcz 2000
  6. Gabrysz P.: Prowincjonalna wolność, Mit dziennikarskiej niezależności? " PRESS" 1997, nr 10
  7. Gilowska Z.: Młodzi to poprawią. "Znak" 2002, czerwiec, R. LIV
  8. Goban-Klas T.: Komunikowanie i media. W: Dziennikarstwo i świat mediów. Red. Z. Bauer, E. Chudziński. Universitas, Kraków 2000
  9. Kadragic A., Czarnowski P.: Public relations, czyli promocja reputacji. Business Press, Warszawa 1997
  10. Kluszczyński R.W.: Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów. Rabid, Kraków 2001
  11. Levy P.: Collective Inteligence. New York 1997
  12. Mączyński J.F.: Substrat technologiczny społeczeństwa informacyjnego - elementy pojęciowe i fizyczne. W: Problemy społeczeństwa informacyjnego. Red. L.W. Zachera. Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania oraz Fundacja Edukacyjna TRANSFORMACJE, Warszawa 1997
  13. McLuhan M.: The Gutenberg Galaxy. Toronto 1962
  14. Morin E.: Masowy odbiorca. W: Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Red. M. Hopfinger. Oficyna Naukowa, Warszawa 2002
  15. Osiatyński W.: Rzeczpospolita Obywateli. Rosner i Wspólnicy, Warszawa 2004
  16. Ossowski S.: Ku nowym normom życia społecznego. W: S. Ossowski: Dzieła, t. 5: z zagadnień struktury społecznej. Warszawa 1968
  17. Paczkowski A.: Czwarta władza. Prasa dawniej i dziś. Warszawa 1973
  18. Pisarek W. : Czwarta władza czy czwarty stan? W: Czwarta władza? Jak polskie media wpływają na opinię publiczną? Red. W. Nentwig. Poznań 1995
  19. Reeves B., Nass C.: Media i ludzie. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000
  20. Revel J.: Prasa i władza. "Przegląd Polityczny" 1995, nr 27-28
  21. Sonczyk W.: Media w Polsce. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999
  22. Społeczeństwo informacyjne. W: Słownik Encyklopedyczny Edukacji Obywatelskiej. Red. R. Smolski, M. Smolski, E.H. Stadtmuller. Europa 1999, http: //wiem. onet.pl/wiem/015538 .html
  23. Sulczewski M.: Propaganda polityczna. Pojęcia-funkcje-problemy. Warszawa 1971
  24. Teilhard de Chardin P.; The Future of Man. New York 1964
  25. Thompson J.B.: Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów. Astrum, Warszawa 2006
  26. Walat T.: Konspiracja piłkarska, światowa i księżycowa. "Polityka" 2003, nr 1(2382
Cytowane przez
Pokaż
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu