BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Tworzydło Dariusz (Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie)
Tytuł
Public relations w strukturze organizacyjnej korporacji - założenia modelowe a rzeczywistość
Źródło
Prace Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Katowicach. Public relations : efektywne komunikowanie w teorii i praktyce, 2010, s. 47-62, bibliogr. 8 poz.
Słowa kluczowe
Public relations, Struktura organizacyjna, Organizacja
Public relations, Organisational structure, Organisation
Abstrakt
Termin "public relations" używany jest w co najmniej czterech kontekstach znaczeniowych: (1) jako nazwa wszystkich działań instytucji czy firmy zmierzających do osiągnięcia pozytywnych relacji z otoczeniem; (2) jako nazwa sposobu i stylu (często promocyjno-propagandowego lub reklamowego) przekazywania komunikatów i informacji czy organizowania wydarzeń (eventów); (3) jako nazwa dziedziny wiedzy o umiejętnościach zawodowych i sztuce kształtowania wizerunku i marki instytucji, organizacji społecznych i firm gospodarczych w budowaniu reputacji i umacnianiu relacji z otoczeniem; (4) jako synonim negatywnej oceny aktywności komunikacyjnej konkurencji7. Termin ten używany jest najczęściej w swoim oryginalnym, anglojęzycznym brzmieniu. Wynika to stąd, iż w polskiej nomenklaturze nie zostało znalezione słowo, które skutecznie zastąpiłoby ten termin. PR próbowano zastąpić takimi terminami, jak: relacje społeczne, relacje z otoczeniem, kreowanie reputacji, prestiżu, dialog z otoczeniem czy też relacje publiczne. Terminy le jednak nie zostały zaakceptowane przez PR-owców i zostały definitywnie odrzucone. Inną definicję proponuje w swoich publikacjach Tomasz Goban-Klas. Skłania się on ku temu, aby termin public relations tłumaczyć jako propagowanie renomy lub propagowanie reputacji gdyż pozwala to na zachowanie tego samego angielskiego skrótu PR. (fragment tekstu)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Bibliografia
Pokaż
  1. Budzyński W.: Public relations. Zarządzanie reputacją firmy. Poltext, Warszawa 1997
  2. Goban-Klas T.: Public relations, czyli promocja reputacji. Pojęcia, definicje, uwarunkowania. Business Press, Warszawa 1997
  3. leksykon public relations. Red. J. Olędzki, D. Tworzydło. Wydawnictwo Newsline Sp. z o.o., Rzeszów 2009
  4. Marketing a public relations. Obszary konfliktu i porozumienia. Raport z badań. Zakład Public Relations Wyższej Szkoły informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, Korporacja Badawcza PRETENDENT, Ideo Sp. z o.o., Rzeszów 2008
  5. Public Relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju. Red. J. Olędzki, D. Tworzydło. PWN, Warszawa 2008
  6. Seitel F.P.: Public Relations w praktyce. Felberg SJA, Warszawa 2003
  7. Tworzydło D.: Macierz celów wizerunkowych w ocenie efektów działań public relations. Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, Rzeszów 2008
  8. Wójcik K.: Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem. Placet, Warszawa 2005
Cytowane przez
Pokaż
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu