- Autor
- Nita Bartłomiej (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
- Tytuł
- Niefinansowy pomiar dokonań przedsiębiorstw produkcyjnych w teorii i w praktyce
Non-Financial Measurement of Performance of Production Companies in Theory and Practice - Źródło
- Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2014, nr 335, s. 183-193, tab., bibliogr. 19 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics - Tytuł własny numeru
- Rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza. Teoria i praktyka
- Słowa kluczowe
- Pomiar dokonań, Przedsiębiorstwo produkcyjne, Pomiary
Performance measurement, Production enterprise, Measurement - Uwagi
- streszcz., summ.
- Abstrakt
- W artykule przedstawiono podstawowe uwarunkowania niefinansowego pomiaru dokonań w przedsiębiorstwach produkcyjnych. W pierwszej części opracowania wyjaśniono na podstawie studiów literatury przesłanki orientacji przedsiębiorstw na niefinansowy pomiar dokonań. Argumentowano, że podejście tradycyjne uwzględniające wyłącznie mierniki wyrażane w jednostkach pieniężnych ma charakter wtórny i takie podejście jest niewystarczające. W drugiej części przedstawiono syntetycznie wyniki badań empirycznych prowadzonych w czterech krajach (Wielkiej Brytanii, Włoszech, Kanadzie i Japonii) i wyjaśniono praktykę przedsiębiorstw produkcyjnych w zakresie stosowania mierników niefinansowych. Analizie empirycznej poddano mierniki dotyczące jakości, satysfakcji klienta, terminowości dostaw, morale pracowników oraz mierniki wydajności i wykorzystania zasobów.(abstrakt oryginalny)
The article presents the basic determinants of non-financial performance measurement in manufacturing companies. In the first part of the paper on the basis of the literature studies the reasons of the corporate orientation towards non-financial performance measurement were explained. It was argued that the traditional approach taking into account only financial measures is not sufficient any longer. The second part presents the synthetic results of empirical research conducted in four countries (Great Britain, Italy, Canada, and Japan) by other authors as well as the practice of manufacturing enterprises with regard to use of nonfinancial measures. The empirical analysis referred to measures of: product quality, customer satisfaction, on-time delivery, employee morale, and efficiency and utilization.(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Bibliografia
- Abdel-Maksoud A.B., 2007, Non-financial performance measures in the UK manufacturing firms, [w:] Abdel-Maksoud A.B., Abdel-Kader M.G. (red.), Non-financial Performance Measurement and Management Practices in Manufacturing Firms, Elsevier, Oxford.
- Abdel-Maksoud A.B. Abdel-Kader M.G. (red.), 2007, Non-financial Performance Measurement and Management Practices in Manufacturing Firms, Elsevier, Oxford.
- Abdel-Maksoud A.B., Asada T., Nakagawa M., 2007, Non-financial performance measures in Japanese manufacturing firms, [w:] Abdel-Maksoud A.B., Abdel-Kader M.G. (red.), Non-financial Performance Measurement and Management Practices in Manufacturing Firms, Elsevier, Oxford.
- Abdel-Maksoud A.B., Cerbioni F., Ricceri F., 2007, Non-financial performance measures in the Italian manufacturing firms, [w:] Abdel-Maksoud A.B., Abdel-Kader M.G. (red.), Non-financial Performance Measurement and Management Practices in Manufacturing Firms, Elsevier, Oxford.
- Abdel-Maksoud A.B., Pollanen R., 2007, Non-financial performance measures in Canadian manufacturing firms, [w:] Abdel-Maksoud A.B., Abdel-Kader M.G. (red.), Non-financial Performance Measurement and Management Practices in Manufacturing Firms, Elsevier, Oxford.
- Daniel D.R., 1961, Management information crisis, Harvard Business Review, vol. 39, no. 5.
- Dżurak P., 2003, Balanced Scorecard, [w:] Świderska G.K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, Difin, Warszawa.
- Eccles R.G., 1991, The performance measurement manifesto, Harvard Business Review, vol. 69, no. 1.
- Hayes R.H., 1981, Why Japanese factories work, Harvard Business Review, vol. 59, no. 4.
- Hayes R.H., Abernathy W.J., 1980, Managing our way to economic decline, Harvard Business Review, vol. 58, no. 4.
- Hayes R.H., Limprecht J.A., 1982, Germany's world class manufacturers, Harvard Business Review, vol. 60, no. 6.
- Johnson H.T., Kaplan R.S., 1987, Relevance Lost. The Rise and Fall of Management Accounting, Harvard Business School Press, Boston, MA.
- Kaplan R.S., 1983, Measuring manufacturing performance: A new challenge for managerial accounting research, The Accounting Review, vol. 58, no. 4.
- Kaplan R.S., 1984, The evolution of management accounting, The Accounting Review, vol. 59, no. 3.
- Nita B., 2008, Non-financial performance measurement in the context of management accounting. Review of the past and current state-of-the-art, [w:] Nowak E., Motoryn R. (red.), Quantitative Methods in Finance and Accounting, Publishing House of Wrocław University of Economics, Wrocław.
- Nita B., 2009, Rola rachunkowości zarządczej we wspomaganiu zarządzania dokonaniami przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
- Otley D., 2006, Measuring performance: The accounting perspective, [w:] Neely A. (red.), Business Performance Measurement. Theory and Practice, Cambridge University Press, Cambridge.
- Ridgway V.F., 1956, Dysfunctional consequences of performance measurements, Administrative Science Quarterly, vol. 1, no. 2.
- Rockart J.F., 1979, Chief executives define their own data needs, Harvard Business Review, vol. 57, no. 2.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1899-3192
- Język
- pol