BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zatwarnicka-Madura Beata (Katedra Marketingu, Politechnika Rzeszowska)
Tytuł
Irracjonalność zachowań konsumenta
Irrationality of consumer behaviour
Źródło
Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów / Szkoła Główna Handlowa, 2009, z. 93, s. 9-21, rys., bibliogr. 32 poz.
Słowa kluczowe
Neuromarketing, Marketing konsumencki, Zachowania konsumenta
Neuromarketing, Consumer Marketing, Consumer behaviour
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
W artykule tym wykazano wieloaspektowość i złożoność pojęcia racjonalności i irracjonalności. Rozważania tu zawarte potwierdzają występowanie irracjonalnych zachowań konsumenta. Z analiz wynika, że zachowanie konsumentów nie zawsze jest wynikiem świadomych aktów wyboru, ale często reakcji (niejednokrotnie nieświadomych i odrzuconych) na bodźce zewnętrzne lub określone sytuacje. Interesujące jest to, że sto lat po Freudzie zagadnienia nieświadomego przetwarzania informacji stały się jednym z głównych przedmiotów dociekań empirycznych. Psychologowie uznają, że irracjonalność nie jest rezultatem braku edukacji czy inteligencji, natomiast kontrola psychiki i sprawne zarządzanie intelektem to bardziej kwestia iluzji niż realnych umiejętności. Każdy człowiek ulega złudzeniom optycznym, widząc np. ruch tam, gdzie jest statyczność. Deformacje te dotyczą jednak nie tylko percepcji optycznej, ale również społecznej. W ten sposób można dojść do wniosku, że każdy konsument zachowuje się niekiedy irracjonalnie. Podważenie kategorii człowieka racjonalnego (wspomniana w artykule Nagroda Nobla w dziedzinie ekonomii w 2002 roku) oraz postęp technologiczny doprowadziły do powstania nowego obszaru badań - tzw. neuromarketingu. W przyszłości należy się spodziewać rozwoju nie tylko neuromarketingu, ale także innych aspektów marketingu związanych z irracjonalnym zachowaniem konsumentów.(abstrakt oryginalny)

In this article an attempt has been made to analyse many various approaches to the issue of rationality and irrationality. The specific area of the analysis focused on searching for an answer to the question if we can really talk about irrational consumer behaviour. Attention has been paid not only to the ways of defining and quoting examples of irrationality in consumer behaviour but also to changes in the research of consumer behaviour(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Bazerman M. H., Neale M. A., Negocjując racjonalnie, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Olsztyn 1997.
  2. Białowąs S., Miejsce psychologii ekonomicznej w marketingowych badaniach zachowań konsumenta, w: Współczesny marketing. Trendy. Działania, pod red. G. Sobczyk, PWE, Warszawa 2008.
  3. Bywalec Cz., Konsumpcja w teorii i praktyce gospodarowania, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2007.
  4. Dąbrówka A., Geller E., Słownik antonimów, MCR , Warszawa 1995.
  5. Didier J., Słownik filozofii, Wyd. II uzupełnione, Wydawnictwo "Książnica", Katowice 1995
  6. Etzioni A., Normative - Affective factors: toward a new decision making model, "Journal of Economic Psychology", 1988, Nr 9.
  7. Etzioni A., Rationality is Anti-entropic, "Journal of Economic Psychology", 1986, Nr 7.
  8. Falkowski A., Tyszka T., Psychologia zachowań konsumenckich, GWP , Gdańsk 2001, s. 229.
  9. Fugate D. L., Neuromarketing: A Layman's Look At Neuroscience and Its Potential Application to Marketing Practice, "Journal of Consumer Marketing", 2007, Nr 7.
  10. Gajewski S., Zachowanie się konsumenta a współczesny marketing, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1994.
  11. Grabicz M., Statyczne i dynamiczne ujęcie racjonalności społecznej, w: Racjonalność jako problem nauk społecznych, pod red. E. Chmieleckiej, Wydawnictwo Uczelniane SGPiS, Warszawa 1990.
  12. Gruszecki T., Współczesne teorie przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2002.
  13. Kamerschen D. R., McKenzie R. B., Nardinelli C., Ekonomia, Fundacja Gospodarcza NSZZ "Solidarność", Gdańsk 1991.
  14. Katona G., Psychological Economics, Elsevier Scientific Publishing Company, Amsterdam 1975.
  15. Katona G., Mueller E., A Study of Purchase Decision in Consumer Behavior, w: L. Clark, red., Consumer Behavior, New York University Press, New York 1954.
  16. Kieżel E., Racjonalność zachowań polskich konsumentów, w: Konsument. Gospodarstwo domowe. Rynek, pod red. naukową Z. Kędzior, Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice 2008.
  17. Kłosiński K.A., Racjonalność decyzji, Instytut Naukowo-Wydawniczy dr Kłosińskiego, Warszawa 1995.
  18. Kłosiński K. A., Racjonalność w procesach społeczno-gospodarczych, w: Racjonalność myślenia, decydowania i działania, pod red. L. Zachera, WSPiZ im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2000.
  19. Lindenberg S., The extension of rationality: Framing versus cognitive rationality, w: J. Baechler, F. Chazel, R. Kamrane, red., L'Acteur et ses Raisons. Mélanges en l'honneur de Raymond Boudon, Paryż 2000, Presses Universitaires de France (PU PU F).
  20. Mruk H., Neuromarketing jako obszar badań interdyscyplinarnych, w: Współczesny marketing. Trendy. Działania, pod red. G. Sobczyk, PW E, Warszawa 2008.
  21. Nagle T.T., Holden R. K., The Strategy and Tactics of Pricing. A Guide to Profitable Decision Making. Englewood Clifs, NJ: Prentice Hall 1995.
  22. O 'Shaughnessy J., Dlaczego ludzie kupują, PW E, Warszawa 1994
  23. Ohme R. K., Irracjonalność homo sapiens, cz. 2, "Brief", kwiecień 2007 r.
  24. Racjonalność konsumpcji i zachowań konsumentów, praca zbiorowa pod red. E. Kieżel, PWE, Warszawa 2004.
  25. Reber A. S., Słownik psychologii, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2000.
  26. Rudnicki L., Zachowania konsumenta na rynku, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 1996.
  27. Sagan A., Racjonalność - właściwość konsumenta czy modelu badacza?, w: Zachowania konsumentów - stagnacja czy zmiana?, pod red. naukową Z. Kędzior, G. Maciejewskiego, Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Centrum Badań i Ekspertyz, Katowice 2008.
  28. Sawicki J., Neuromarketing oczami laika, "Marketing i Rynek", 2008, Nr 4.
  29. Shugan S., Are Consumers Rational? Experimental Evidence?, "Marketing Science", 2006, Vol. 25, Nr 1.
  30. Smyczek S., Sowa I., Konsument na rynku, zachowania, modele, aplikacje, Difin, Warszawa 2005
  31. Zacher L., Racjonalność myślenia, decydowania i działania - pytania i wątpliwości, w: Racjonalność myślenia, decydowania i działania, pod red. L. Zachera, WSPiZ im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2000
  32. Zaltman G., Jak myślą klienci - podróż w głąb umysłu rynku, Wyd. Forum, Poznań 2004.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1234-8872
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu