BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Mystek-Pałka Honorata
Tytuł
Współczesne działania edukacyjne w Indiach
Źródło
e-mentor, 2007, nr 3, s. 49-52, bibliogr. 18 poz.
Słowa kluczowe
Społeczeństwo, Rozwój gospodarczy, Edukacja, System edukacji, Analfabetyzm
Society, Economic development, Education, Educational system, Illiteracy
Uwagi
streszcz.
Firma/Organizacja
Bank Światowy, UNICEF
World Bank,
Kraj/Region
Indie
India
Abstrakt
Indie to kraj, w którym spotyka się tradycja sięgająca początków cywilizacji i nowoczesność. Dostęp do edukacji, ograniczony na przestrzeni wieków do najwyższych kast, doprowadził do odizolowania niektórych warstw społeczeństwa od nauki i pozbawił wpływu na jej rozwój. Współcześnie fakt ten wymienia się jako jedną z przyczyn niepiśmienności Hindusów na skalę masową. Kasty do dziś wyznaczają porządek społeczny, choć oficjalnie zostały zniesione. Elementy, takie jak: różnorodność językowa, kulturowa, religijna, etniczna i geograficzna, mają bezpośredni wpływ na społeczeństwo indyjskie, a przez to również na system szkolnictwa. W wyniku nierównego planowania socjoekonomicznego do tej pory rząd przykładał nieproporcjonalnie większą wagę do kształcenia technicznego i studiów wyższych niż do programów edukacji masowej, w szczególności edukacji podstawowej i piśmienności dorosłych. Obecnie promowanych jest wiele działań edukacyjnych, wspomaganych przez organizacje pozarządowe. Działania te finansują instytucje międzynarodowe, takie jak: UNICEF i Bank Światowy. Jednak mimo intensywnego rozwoju gospodarczego oraz postępu naukowego i technicznego w Indiach odnotowuje się ogromny analfabetyzm. Problem ten dotyczy w szczególności ludności wiejskiej, kobiet i grup zmarginalizowanych. Międzynarodowe organizacje, przy współpracy z rządem Indii, działają na rzecz alfabetyzacji społeczeństwa organizując szereg programów realizowanych we wszystkich stanach tego kraju. (abstrakt oryginalny)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Cywilizacja indyjska, [hasło w:] Encyklopedia multimedialna PWN.pl, Wrocław-Warszawa 2002.
  2. Griffiths B., Zaślubiny Wschodu z Zachodem, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1996.
  3. Kabir H., Education in New India, Greenwood Press, Connecticut 1976. Kieniewicz J., Historia Indii, Zakład Narodowy im. Ossolińskich-Wydawnictwo, Wrocław 2003.
  4. Krawczyk Z., Rabindranath Tagore - poszukiwanie prawdy i piękna w teorii i praktyce wychowania, PWN, Warszawa 1990.
  5. Literacy, facts at a glance, Directorate of Adult Education, New Delhi 2005.
  6. Mroziewicz K., Ćakra, czyli kołowa historia Indii, Oficyna Wydawnicza Branata, Bydgoszcz - Warszawa 2006.
  7. Mylius K., Historia literatury staroindyjskiej, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2004.
  8. Mukhopadhyay M., Open and Distance Education, Jawahar Publishers & Distributors, New Delhi 1997.
  9. Panikkar K.M., Dzieje Indii, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1965.
  10. Pilch T., Encyklopedia Pedagogiczna XXI w., t. II, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.
  11. Przecławski K., Etyka i religie na przełomie tysiącleci, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001.
  12. Rocznik Andragogiczny 2003, Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, Warszawa - Toruń 2004.
  13. Torsten H., The International Encyclopedia of Education, t.V, India system of Education, Pergamon Press, Oxford 1985.
  14. Zaborowska J. (red.), Indie, podróże marzeń, Wydawnictwo Mediaprofit, Warszawa 2006.
  15. Ministerstwo Edukacji Indii, http://www.education.nic.in/htmlweb/main.htm.
  16. Departament Kształcenia Nauczycieli, http://www.ncte-in.org.
  17. Ambasada Indii W Warszawie, http://www.indianembassy.pl.
  18. UNICEF Polska, http://www.unicef.pl.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1731-6758
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu