BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Adamczyk Adam (Uniwersytet Szczeciński), Witkowski Paweł (Uniwersytet Szczeciński), Putek-Szeląg Ewa (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Funkcja fiskalna i funkcja bodźcowa opodatkowania podatkiem akcyzowym paliw silnikowych w Polsce
The Fiscal and Stimulus Functions of the Excise Tax for Motor Fuels in Poland
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 2014, nr 68, s. 57-66, rys., bibliogr. 10 poz.
Tytuł własny numeru
Opodatkowanie przedsiębiorstw
Słowa kluczowe
System podatkowy, Akcyza, Paliwa płynne
Tax system, Excise duty, Liquid fuels
Uwagi
streszcz., summ..
Abstrakt
Cel - Podatki akcyzowe stanowią ważny element systemów podatkowych, stanowiąc jedno z najważniejszych źródeł dochodów podatkowych państwa. Cechą charakterystyczną tej grupy podatków jest fakt, że obciążają one zwykle jedynie wybrane grupy produktów, przez co pozostają one nieneutralne z punktu widzenia konsumenta. Zastosowanie tego typu podatków może znaleźć zatem uzasadnienie w dwóch funkcjach podatków: funkcji fi skalnej oraz funkcji bodźcowej opodatkowania. Celem artykułu jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie, która z tych funkcji uzasadnia opodatkowanie akcyzą najważniejszego wyrobu akcyzowego w Polsce, jakim jest paliwo silnikowe. Metodologia badania - W celu rozwiązania podjętego problemu przeprowadzono badanie elastyczności cenowej popytu na paliwa z wykorzystaniem standardowej metody OLS. Wynik - Uzyskane dość niskie wartości elastyczności cenowej świadczą o tym, że podatki akcyzowe na paliwa silnikowe pełnią w Polsce głównie funkcję fiskalną.(abstrakt oryginalny)

Purpose - Excise duties are crucial element of the tax systems because they are one of the most important sources of state income. A characteristic feature of this group of taxes is the fact that they usually are levied only on selected groups of products for which they remain non neutral from the point of view of the consumer. The use of such taxes may be justifi ed by two functions of taxes: fi scal function, and the stimulus function. The purpose of this article is to answer the question which of these functions justify the use excise tax for motor fuels in Poland. Design/Methodolog/approach - In order to solve this problem the authors examined the price elasticity of demand for motor fuel using the standard method of OLS. Findings - According to the result of the survey in Poland the price elasticity of demand for motor fuel is rather low. It means that the excise taxes on motor fuels in Poland mainly serve the fiscal function of taxation. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bergstrom T.C. (1982), On Capturing Oil Rents with a National Excise Tax, "The American Economic Review", Vol. 72.
  2. Brons M., Nijkamp P., Pels E., Rietveld P. (2008), A meta-analysis of the price elasticity of gasoline demand. A SUR approach, "Energy Economics" 30.
  3. Graham D., Glaister S. (2004), Road traffic demand elasticity estimates: a review, "Transport Review", Vol. 24, No. 3.
  4. Hughes J., Knittel C., Sperling D. (2008), Evidence of a shift in the short-run price elasticity of gasoline demand, "The Energy Journal", No. 291.
  5. Khachatryan H., Yan J., Casavant K. (2011), Spatial Differences in the Price-Elasticity of Demand for Ethanol, "Journal of the Transportation Research Forum", Vol. 50, No. 3.
  6. Ley E., Boccardo J. (2010), The Taxation of Motor Fuel: International Comparison, World Bank Policy Research Working Paper Series, February 1, No. 5212.
  7. Lin C.C.Y., Prince L. (2013), Gasoline price volatility and the elasticity of demand for gasoline, "Energy Economics", 38.
  8. Pearce D.W. (1991), The Role of Carbon Taxes in Adjusting to Global Warming, "Economic Journal", Vol. 101, Issue 407.
  9. Transport. Wyniki działalności w 2012 roku (2013), Informacje i opracowania statystyczne, GUS.
  10. Wellings R. (2012), Time To Excise Fuel Duty?, IEA Current Controversies Paper, December, No. 39.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1733-2842
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu