BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dąbrowska Dąbrowska (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Postawy nabywcze konsumentów na rynku żywności (porównania międzynarodowe)
Consumers' purchasing attitudes on the food market (internation al comparison)
Źródło
Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów / Szkoła Główna Handlowa, 2008, z. 87, s. 76-86, tab., bibliogr. 12 poz.
Słowa kluczowe
Konsument, Rynek żywności, Dobra konsumpcyjne, Finanse
Consumer, Food market, Consumer goods, Finance
Uwagi
summ., streszcz.
Firma/Organizacja
Unia Europejska (UE)
European Union (EU)
Abstrakt
Zmiany zachodzące na rynku żywnościowym stworzyły warunki dla realizacji suwerennych decyzji konsumenckich. Konsument będąc suwerennym uczestnikiem rynku sam kształtuje poziom i strukturę wydatków na dobra żywnościowe, które są efektem realizacji odczuwanych potrzeb, aspiracji i posiadanych możliwości finansowych. Udział żywności w wydatkach gospodarstw krajów UE -25 jest zróżnicowany. Kraje takie, jak: Litwa, Łotwa czy Polska charakteryzują się relatywnie wysokim udziałem żywności w wydatkach ogółem. Jak wynika z badań , coraz częściej konsumenci kupując żywność sprawdzają skład produktu czy termin przydatności do spożycia. Natomiast czynnikiem, którym kierują się konsumenci przy wyborze żywności jest jakość/ekologia, a w Polsce cena/warunki płatności.Korzystanie z usług gastronomicznych w 2006 roku deklarowało 65,1% Litwinów, 47,0% Łotyszy i 14,8% Polaków(abstrakt oryginalny)

Changes on the food market created possibilities for consumers to make their independent decisions. Being an independent market participant, it is the consumer who shapes the level and structure of expenditures on foodstuffs; these expenditures are the effect of his/her needs, aspirations and financial means.The share of foodstuffs in household expenditures in the EU-25 countries is diverse. Such countries as Lithuania, Latvia or Poland are characterized by a relatively high share of foodstuffs in total expenditures.As the research shows, when buying food,consumers more and more often look at the ingredients or check the best-before period. Usually when choosing food products, consumers take into consideration such factors as quality and ecology but in Poland it is price and terms of payment.In 2006 65.1% of Lithuanians, 47.0% of Latvians and 14. 8% of Poles declared they used gastronomic services.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Babicz-Zielińska E., Zabrocki R., Zachowania konsumentów na rynku wybranych form usług żywieniowych, w: Konsument żywności - zwyczaje, uwarunkowania, trendy, pod redakcją naukową K. Gutkowskiej, "Handel Wewnętrzny. Numer Specjalny", czerwiec 2006 r.
  2. Bauman Z., Work, Consumerism and New Poor, Buckingham Open University Press 1998, za: A. Aldridge, Konsumpcja, Wydawnictwo Sic!s.c, Warszawa 2006
  3. Bołotina Е. В., Semerenko Е. Е., Ekonomiceskaja rol domohozjajstw w sozdanii nacinalnogo produkta (rola ekonomiczna gospodarstw domowych w tworzeniu produktu krajowego), Akademia Rolnicza, 2006, nr 1.
  4. Dąbrowska A., Rozwój rynku usług w Polsce - uwarunkowania, perspektywy, "Monografie i Opracowania", Nr 548, SGH, Warszawa 2007
  5. Gutkowska K., Ozimek I., Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności, kryteria zróżnicowania, Wyd. SGGW, Warszawa 2005.
  6. Łuczka-Bakuła W., Rynek żywności ekologicznej, PW E, Warszawa 2007.
  7. Ozimek I., Bezpieczeństwo żywności w aspekcie ochrony konsumenta w Polsce, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2006
  8. Pozycja konsumenta i zmiany w konsumpcji w krajach Europy Środkowo-Wschodniej po rozszerzeniu Unii Europejskiej, projekt badawczy Nr 2 H02C 050 29 finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, realizowany przez Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur w latach 2005-2007.
  9. Senyszyn J., Potrzeby konsumpcyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1995
  10. Sporlock M., Życie w fast foodzie. Co czeka McCzłowieka, Helion, Gliwice 2007.
  11. www.ine-isd.org.pl/gmo
  12. Zielińska Z., Psychologiczne uwarunkowania postaw nabywczych polskich konsumentów na rynku dóbr i usług żywnościowych, "Handel Wewnętrzny", 2000, Nr 2.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1234-8872
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu