BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Sierak Jacek (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie), Ziółkowski Marek (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Metodyka oceny projektów inwestycyjnych gmin przez banki (synteza badań własnych)
Źródło
Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów / Szkoła Główna Handlowa, 2005, z. 58, s. 84-100, rys.,tab., bibliogr. 3 poz.
Słowa kluczowe
Projekty inwestycyjne, Banki, Stopa zwrotu, Prasa
Investment project, Banks, Rate of return, Press
Uwagi
streszcz.
Abstrakt
Zaprezentowana w artykule sytuacja na rynku płatnej prasy codziennej w Polsce potwierdza opisane w literaturze przyczyny i skutki wojen cenowych. Wszystkie cztery wczesne sygnały ostrzegawcze (Early Warning Signals) zidentyfikowane przez O.P. Heila i K. Helsena wystąpiły w przededniu wybuchu wojny cenowej na polskim rynku dzienników. Po pierwsze powszechnym zjawiskiem było, i jest nadal, występowanie wolnych mocy produkcyjnych. Ponadto, cechą charakterystyczną dojrzałego rynku, jakim bez wątpienia jest rynek prasy codziennej, jest wysoki poziom koncentracji oraz niska stopa jego wzrostu. W 2006 roku, mimo pojawienia się nowych graczy, rynek ten miał nadal charakter oligopolistyczny (WK WK 4 = 87%). Jeżeli chodzi natomiast o stopę wzrostu segmentu, to w latach 2003-2005 zarejestrowano co prawda wzrost sprzedaży egzemplarzowej na średnim poziomie 15%, niemniej jednak już w 2006 roku zarysował się ponownie trend spadkowy37. Co więcej, od dłuższego czasu, nim jeszcze Axel Springer dołączył do grona wydawców ogólnopolskiej prasy codziennej, wiadomo było, że w niedalekiej przyszłości na rynku powinny pojawić się nowe tytuły. Tym samym nasilenie się konkurencji cenowej stanowiło jedynie kwestię czasu. Wiedząc, jak duże znaczenie strategiczne ma "Gazeta Wyborcza" dla Agory oraz "Super Express" dla Media Expressu, należało się spodziewać, że wydawnictwa te, broniąc swoich tytułów, będą gotowe angażować się we wszelkie ruchy cenowe, również i te prowadzące do wybuchu wojny cenowej. Trzecią grupę sygnałów ostrzegawczych stanowiły czynniki związane z charakterystyką przedsiębiorstwa. Za sprawą silnej specyfiki zasobów Agora i Media Express zmuszone były do podjęcia walki konkurencyjnej. Czwarty sygnał był wysyłany przez samych konsumentów, a w szczególności konsumentów indywidualnych. Immanentną cechą tego rynku jest ograniczona lojalność czytelników, potęgowana dodatkowo poprzez niskie koszty zmiany dostawcy.(abstrakt oryginalny)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Woźniak B., Ocena sytuacji finansowej gminy na potrzeby banku komercyjnego, w: Reforma administracji publicznej w Polsce. Uwarunkowania społeczne, ekonomiczne i polityczne, Kolegium Ekonomiczno-Społeczne, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2000, s. 182-183.
  2. Ustawa z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (tekst jednolity), Dz.U. 2003, Nr 15, poz. 148.
  3. Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997, s. 182-183.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1234-8872
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu