BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Nedelea Alexandru (Stefan cel Mare University, Romania)
Tytuł
Tourism Market and Demographic Changes
Rynek usług turystycznych a zmiany demograficzne
Źródło
Współczesna Ekonomia, 2008, vol. 2, nr 4, s. 61-67, bibliogr. 12 poz.
Contemporary Economics
Słowa kluczowe
Rynek usług turystycznych, Przemiany demograficzne, Przemysł turystyczny, Polityka dostosowawcza
Tourism services market, Demographic transformation, Tourism industry, Adjustment policy
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule omówione zostały główne trendy demograficzne i ich wpływ na zmiany zachodzące na rynku dóbr konsumpcyjnych. Analiza taka jest istotna do oceny wpływu zmian demograficznych na kształtowanie się sytuacji na rynku usług turystycznych oraz ustalenia, w jaki sposób przemysł turystyczny przystosowuje się do nich. Postępujące starzenie się społeczeństw doprowadza do znacznych zmian na rynku, szczególnie po stronie popytu. Aby wykorzystać jak najbardziej dochodowe możliwości, zarządzający usługami turystycznymi powinni dokonywać przeprofilowania ofert tak, aby były one dostosowane do oczekiwań i potrzeb coraz starszych klientów.(abstrakt oryginalny)

This paper identifies the major demographic trends and their implications for consumer market. It is important to know how will demographic change influence the tourism market in particularly and how can the tourist industry adapt to these. The advancing ageing of society will result in far reaching changes, particularly on the demand side. To profitably seize the opportunities, managers must understand how senior markets evolve and adapt products and service offerings along multiple dimensions to meet the needs of senior consumers.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Barrie Gunter, Understanding the Older Consumer: The Grey Market, London 1998.
  2. Conrady R., Buck M., Trends and Issues in Global Tourism 2007, Springer, 2007.
  3. Lohmann M., Danielsson J., Predicting Travel Patterns of Senior Citizens: How the Past May Provide a Key to the Future, 2001, [Electronic version]/ Journal of vacation marketing, 7, p. 57-366.
  4. Lohmann M., New Demand Factors in Tourism, European Tourism Forum, Budapest 2004, from http://www.ectaa.org/Home/Publications/Presentations/
  5. Lohmann M., Danielsson J., How to get the future of tourism out of today's consumer surveys - Prospects for senior and kid travel in Germany, Documentation on the 7th International Forum on Tourism Statistics, OECD, Stockholm. (Statistika Centralbyran), 2004, from http://www.tourismforum.scb.se/Consumer_Surveys.asp
  6. Minciu R., Economia Turismului, Editura Uranus, Bucure$ti 2004.
  7. Moschis G. P., Lee E., Mathur A., Targeting the Mature Market Oportunities and Challenges, Journal of Consumer Marketing, MCB University Press, 1997, p. 282-293.
  8. Wallace P., Agequake. Riding the Demographic Roller coaster Shaking Business, Finance and our World, Nicholas Brealey Pub, London 1999.
  9. European Travel Commission: The Latest Global Travel Trends 2002-2003, World Travel Market, ExCel Centre, London ,2002, from http://www.etc-corporate.org/
  10. European Travel Commission: Tourism Trends for Europe to the Year 2005 and Beyond, 2004, from http://www.etc-corporate.org
  11. European Travel Commission: Tourism Trends for Europe, 2006, from http://www.etc-corporate.org/
  12. European Travel Commission: European Tourism Insights 2006: A 3rd year of good growth for European tourism, 2007, from http://www.etc-corporate.org/
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1897-9254
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu