- Autor
- Marszałek Lidia (Pedagogium, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie)
- Tytuł
- Nauczyciel przedszkola wobec zadań integralnej edukacji dziecka
Preschool Teacher Versus Tasks of Integrated Children Education - Źródło
- Rozprawy Społeczne, 2014, t. 8, nr 3, s. 20-26, bibliogr. 20 poz.
Social Dissertations - Słowa kluczowe
- Wychowanie, Edukacja, Dzieci, Jakość kadry nauczycielskiej
Parenting, Education, Children, Quality of the teaching staff - Uwagi
- streszcz., summ.
- Abstrakt
- Dla procesu wychowania i edukacji szczególnie ważne jest holistyczne traktowanie dziecka, a więc postrzeganie go jako nie tylko jako całości bio-psycho-społecznej, ale też przyznanie właściwej rangi jego sferze duchowej. Istotną rolę w tak rozumianej edukacji odgrywa nauczyciel, który jako profesjonalista powołany jest do tego, aby ujawniać i wydobywać z dziecka jego specyficzne potencjalności we wszystkich sferach rozwojowych. Taki sposób "bycia" nauczycielem zakłada przyjęcie postawy szczególnej "uważności", wrażliwości, powagi i rozwagi w stosunku do szczególnych cech i właściwości dziecka w okresie przedszkolnym. Postawa ta musi być oparta na szacunku dla prawa przeżywania dzieciństwa w jego naturalnym kształcie i specyfice, - jako wieku, charakteryzującego się wyjątkowym pięknem duchowego bytowania w poszczególnych jego wymiarach. (abstrakt oryginalny)
Holistic approach to a child, thus perceiving it as not only as a bio-psycho-social whole, but also assigning the appropriate importance to its spirituals sphere, is of unique importance to the process of upbringing and education. The key role in education understood in such way is played by the teacher who, as a professional, is responsible for identifying and pulling out of a child its specific potentials in all development spheres. This manner of "being" a teacher assumes accepting the attitude of particular "attentiveness", sensitivity, seriousness and reason towards specific features and characteristics of a child at the preschool stage. Such an attitude must be based on respect towards the right of experiencing childhood in its natural shape and specificity - as the period specific for unique spiritual beauty of exiting in its various dimensions.(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
- Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
-
- Assagioli R. (2000), Psychosynthesis. A collection of basic writings, Amherst, Synthesis Center.
- Białek E. D. (2009), Zrównoważony rozwój dziecka w świetle nowych wyzwań, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Cudowska A. (2009), Współczesne dzieciństwo w narracji terapeutycznej kultury (po)nowoczesnej, W: Dziecko w zmieniającej się przestrzeni życia. Obrazy dzieciństwa, Izdebska J., Szymanowska J. (red.), Białystok, Wyd. Trans Humana.
- Gnitecki J. (2001), Wyzwalanie edukacji zintegrowanej w reformowanej szkole, W: Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole, Moroz H. (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Kamiński A. (1948), Nauczanie i wychowanie metodą harcerską, Warszawa, Wyd. Nasza Księgarnia.
- Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B. (2011), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków, Wyd. WAM.
- Karwowska-Struczyk M. (2012), Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu innych rozwiązań, Warszawa, Wyd. UW.
- Krokos J. (1992), Fenomenologia E. Husserla, Aleksandra Pfandera, Maxa Schelera, Warszawa, Katolicka Agencja Wydawnicza.
- Murzyn A. (2010), Odwaga twórcza jako podstawa wychowania i komunikacji językowej, W: Dziecko w świecie sztuki, Dymara B. (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Pasternak W. (1999), Głębia i pewność: o pedagogice teonomicznej u progu trzeciego tysiąclecia, Poznań, Wyd. Naukowe PTP.
- Pasternak W. (2003), O pedagogice wyższych stanów świadomości, Zielona Góra, Wyd. Naukowe PTP.
- Proniewski A. (2009), Godność dziecka, W: Dziecko w zmieniającej się przestrzeni życia. Obrazy dzieciństwa, Izdebska J., Szymanowska J. (red.), Białystok, Wyd. Trans Humana.
- Ruciński S. (1999), Widzieć osobę tak w dziecku jak w każdym innym człowieku, W: Pokój z dziećmi. Pedagogika chrześcijańska wobec zagrożeń rozwoju dziecka, B. Smolińska-Theiss (red.), Warszawa, Wyd. Akademickie Żak.
- Sawicki M. (1995), Dziecko jest osobą. Szkice z teorii kształcenia i wychowania, Warszawa, Wyd. Naukowe Semper.
- Sawicki M. (1996), Hermeneutyka pedagogiczna, Warszawa, Wyd. Naukowe Semper.
- Sawicki M. (2005), Rozważania o szkole, Warszawa, Wyd. KRAM.
- Socha P. (2000), Psychologia rozwoju duchowego - zarys zagadnienia, W: Duchowy rozwój człowieka. Fazy życia, osobowość, wiara, religijność, Socha P. (red.), Kraków, Wydawnictwo UJ.
- Waloszek D. (2006), Pedagogika przedszkolna - metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków, Wyd. Naukowe UP.
- Waloszek D. (2009a), Sytuacyjne wspieranie dzieci w doświadczaniu świata, Kraków, Wyd. Naukowe UP.
- Waloszek D. (2009b), Zawłaszczenie dzieciństwa. XXI wiek. Etiologia zjawiska, W: Dziecko w zmieniającej się przestrzeni życia. Obrazy dzieciństwa, Izdebska J., Szymanowska J. (red.), Białystok, Wyd. Trans Humana.
- Cytowane przez
- ISSN
- 2081-6081
- Język
- pol






