BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Schlesinger Kinga (Instytut Studiów Politycznych PAN w Warszawie)
Tytuł
Polityczne i społeczne skutki wprowadzenia euro we Francji i w Niemczech
Political and Social Effects of the Introduction of the Euro in France and Germany
Źródło
Myśl Ekonomiczna i Polityczna, 2010, nr 4 (31), s. 83-103, bibliogr. 27 poz.
Słowa kluczowe
Polityka pieniężna, Unia Gospodarcza i Walutowa (UGW), Euro
Monetary policy, Economic and Monetary Union (EMU), Euro
Uwagi
streszcz., summ.
Kraj/Region
Francja, Niemcy
France, Germany
Abstrakt
W artykule przedstawiono doświadczenia Niemiec i Francji dotyczące wprowadzenia wspólnej waluty pod kątem implikacji dla Polski. Autorka w skrócie ukazuje drogę Niemiec i Francji do euro. Następnie omawia polityczne i społeczne skutki wymiany marki i franka na euro, a więc z jednej strony kwestię suwerenności narodowej, legitymizacji i deficytu demokratycznego, europeizacji polityk, elit i instytucji politycznych oraz wzrostu roli UE w świecie, z drugiej - modyfikację europejskiego modelu socjalnego, poczucie zbiorowej deprywacji, zmianę mentalnościową i behawioralną, umocnienie tożsamości europejskiej oraz dostosowania praktyczne. Autorka odnosi się do problemu inflacji realnej i postrzeganej przez społeczeństwo niemieckie i francuskie, przedstawia wyniki badań ówczesnych postaw społecznych wobec euro. Wykazuje, że nie sprawdziły się pesymistyczne scenariusze jakoby Niemcy i Francuzi mieli duże trudności z przestawieniem się z waluty narodowej na wspólną. Artykuł kończy się oceną dotychczasowego funkcjonowania wspólnej waluty i zaleceniami dla Polski. (abstrakt oryginalny)

The article presents the experience gained by Germany and France in connection with the introduction of the common currency and its implications for Poland. The author briefly describes the route of Germany and France to the euro. Next, she discusses political and social results of the substitution of the mark and the franc by the euro, i.e. on the one hand an issue of national sovereignty, democratic legitimization and deficit, Europeanization of policies, elites and political institutions and the increase in the role of the European Union in the world, on the other hand modification of the European social model, sense of collective deprivation, mental and behavioral change, strengthening of the European identity and practical adjustments. The author comments on the issue of real inflation and that perceived by the German and French societies and she presents the results of the research into the social attitudes towards the euro at that time. She proves that the pessimistic predictions that the Germans and French would have great problems with the substitution of their national currencies by a common one failed to materialize. The article ends with an assessment of the use of the common currency so far and gives recommendations for Poland. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bergsten F., The Dollar and the Euro, "Foreign Affairs", lipiec/sierpień 1997, Vol. 76, nr 4.
  2. Capul J-Y. (red.), La Monnaie unique, "Les Cahiers Français", nr 282, lipiec--wrzesień 1997.
  3. Cohn-Bendit D., Duhamel O., Petit dictionnaire de l'euro, Seuil, Paris 1998.
  4. Czada P., Renner G., Euro und Cent. Europäische Integration und Währungsunion, Bundeszentrale für politische Bildung, Bonn 1997.
  5. Dyson K. (red.), European States and the Euro, Oxford University Press, Oxford 2002.
  6. Dyson K., EMU as Europeanization: Convergence, Diversity and Contingency, "Journal of Common Market Studies", listopad 2000, Vol. 38, nr 4.
  7. Emmerich K., Neues Geld alter Wert, Bohlau, Wiedeń 2001.
  8. Eurobarometer 52.0, Europeans and the euro, Report by INRA Europe, 28 luty 2000, DG Education and Culture, European Commission.
  9. Eurobarometer, Qualitative study on eu citizens and the euro in the months following its introduction. Survey among the general public, the elderly and people in an insecure socio-economic situation in the twelve countries of the euro zone, Optem, maj 2002, DG Health and Consumer Protection, European Commission.
  10. Ferrandon B. (red.), Euro et gouvernance économique, "Les Cahiers Francis", nr 319, marzec-kwiecień 2004, La documentation française, Paris 2004.
  11. Geigant F., Die Euro-Flagge über der Festung Europa, Duncker und Humblot, Berlin 2002.
  12. Konopacki S., Problem suwerenności w Unii Europejskiej, "Studia Europejskie" 2008, nr 3, Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.
  13. Kubin T., Polityczne implikacje wprowadzenia unii walutowej w Europie, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007.
  14. Martin S., Ragot V., L'Euro en poche, La documentation française, Paris 1998.
  15. Martin A., Ross G., Euros and Europeans, Cambridge University Press, Cambridge 2004.
  16. Michalowska A., French supermarket acts to adopt euro, Advertising Age International, nr 5, 29.06.1998.
  17. Pflimlin E., L'Odyssée de l'euro, Editions Gallimard, Paris 1999.
  18. Ruszkowski J., Górnicz E., Żurek M., Leksykon integracji europejskiej, PWN, Warszawa 2004.
  19. Schor A-D., Economie politique de l'euro, Notes et études documentaires 1999, nr 5095.
  20. Seifert S., Die Symbolkraft des Euro, "Eurotopics Magazin Wirtschaft", 19.02.2008, Bundeszentrale für politische Bildung, Bonn 2008.
  21. Sobczyński D., Euro. Historia. Praktyka. Instytucje, Konieczny i Kruszewski, Warszawa 2002.
  22. Stratenschulte E., Der Euro zeigt es: Die Geschichte belohnt die Mutigen, "Eurotopics Magazin Wirtschaft", 19.02.2008, Bundeszentrale für politische Bildung, Bonn 2008.
  23. Thorpe A., Learning to live with the euro, "Times. The United Kingdom" z dnia 2 marca 2002 r.
  24. Toulemon R., L'Europe après l'euro, "Le Débat", nr 101, wrzesień-październik 1998, Editions Gallimard, Paris 1998.
  25. Tracking Flash Eurobarometer, Euro Attitudes - Euro Zone, marzec 2000-wrzesień 2002, Gallup Group, DG Press and Communication, European Commission.
  26. Traut-Mattausch E., Schulz-Hardt S., Greitemeyer T., Frey D., Expectancy confirmation in spite of disconfirming evidence: The case of price increases due to the introduction of the Euro, "European Journal of Social Psychology" 2004, nr 34.
  27. Weidenfeld W., Wessels W., Europa von A bis Z, Bundeszentrale für politische Bildung, Bonn 2007.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2081-5913
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu