BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Durán-Vázquez Rocío (Universidad de las Américas Puebla, Mexico), Lorenzo-Valdés Arturo (Universidad de las Américas Puebla, Mexico), Moreno-Quezada G. Einar (Universidad de las Américas Puebla, Mexico)
Tytuł
Innovation and CSR Impact on Financial Performance of Selected Companies in Mexico
Źródło
Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation (JEMI), 2012, vol. 8, nr 3, s. 5-20, rys., tab., bibliogr. 19 poz.
Tytuł własny numeru
Management and Financial Issues of Mexican Entrepreneurship
Słowa kluczowe
Innowacyjność, Akcje, Społeczna odpowiedzialność biznesu
Innovative character, Shares, Corporate Social Responsibility (CSR)
Uwagi
streszcz., summ.
Kraj/Region
Meksyk
Mexico
Abstrakt
Praca analizuje zachowanie firm umieszczonych w México's Precios y Cotizaciones (IPC) biorąc pod uwagę wskaźniki finansowe i ich związek z dwoma głównymi podejściami do innowacji; analizie poddany jest wpływ podejść do innowacji na ceny akcji. Badanie oparte jest o dane kwartalne z okresu styczeń 2000 do grudzień 2011. Praca odnosi się do wpływu jaki wywiera adnotacja "Firma społecznie odpowiedzialna" (ang. Corporate Social Responsibility - CSR) na reakcję akcji. Intencją autorów jest podjęcie pionierskich badań nad zależnościami zachodzącymi pomiędzy CSR i Innowacyjnością - kwestiami, które w literaturze naukowej traktowane są jako niepowiązane, choć intuicja sugeruje związki zachodzące pomiędzy tymi zagadnieniami. (abstrakt oryginalny)

This study analyzes the behavior of the companies in the index of México's Precios y Cotizaciones (IPC), with respect to measures of financial performance and its relationship with the two main approaches of innovation, according to the Bogota and Oslo manuals; assessing their impact on the stock price. The data is used on a quarterly basis from January 2000 to December 2011. It also makes reference to the impact of having the distinction "Socially Responsible Company" (Corporate Social Responsibility), in the Mexican stock market price reaction. Our main interest is to be pioneers in the search for relationships between topics that are currently treated as "alien" (CSR and Innovation) in formal academic publications, but we intuitively know that they are related inside organizations. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Abreu, J. (2009). Preliminary report of research on Corporate Social responsibility, explained by the Neuroeconomics: Daena model. Revista Daena. International Journal of Good Conscience, 4 (1), 87-115.
  2. Accenture (2010). A reliable proposal, how to win credibility with the consumer through sustainability and competitive advantage. Business Management Magazine, September, 36-40.
  3. Brine, M.; Brown, R. and Hackett, G. (2007). Corporate Social Responsibility and Financial Performance in the Australian Context. Economic Round-up, Autumn, 47-58.
  4. Cajiga C. (2010). The concept of Corporate Social responsibility. (Spanish). Center Mexican philanthropy. Recovered from http://www.cemefi.org/esr/pdf in February 2012.
  5. Cadinaels, E. and Van Veen-Dirks, P. (2010). Financial versus non-financial information: the impact of information organization and presentation in a balanced scorecard. Accounting, Organizations and Society, 35 (6), 565-578.
  6. Carroll, A. (1991). The pyramid of corporate social responsibility: toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons.
  7. Collins, D. W., Maydew, E. L., Weiss, I. S. (1997). Changes in the value-relevance of earnings and book values over the past forty years. Journal of Accounting and Economics, 24, 39-67.
  8. CONACYT-INEGI (2001). Survey on innovation. Web reference in INEGI.
  9. Chavarria, M. (2009). Corporate social responsibility (CSR) and communication: the agenda of the large Mexican companies. Sign and thought, 28 (55), 201-217.
  10. Iselin, E. Mía, L. Sands, J. (2008). The effects of the balanced scorecard on performance: the impact of the alignment of the strategic goals and performance reporting. Journal of General Management, 33, 71-85.
  11. Kaplan, R.S., Norton D. (1996). Translating strategy into action: The Balanced Scorecard, Cambridge, MA: Harvard Business School Press.
  12. Neely, A. (2002). Business Performance Measurement - Theory and Practice, Cambridge University Press, Cambridge. 304-318.
  13. OECD (1997). Proposed Guidelines for Collecting and Interpreting Technological Innovation Data, "Oslo Manual", Eurostat.
  14. RICYT / OAS / CYTED COLCIENCIAS / OCYT (2001). Standardization of indicators of
  15. technological innovation in Latin America and the Caribbean, "Manual of Bogota". Salgado Mercado, P., & García Hernández, P. (2007). Social responsibility in companies in the Valley of Toluca (Mexico). An exploratory study. Estudios Gerenciales, 23 (102), 119-135.
  16. Saavedra, M. L. (2011). La Responsabilidad Social Empresarial y las finanzas, Cuadernos de Administración, 27 (46), 39-54.
  17. Schumpeter, E.B. (1938). English Prices and Public Finance, Review of Economic Statistics, 20, 21-37.
  18. Tsoutsoura, M. (2004). Corporate social responsibility and financial performance, Working paper series of Berkley University, 1-21. Permanent link: http://escholarship. org /uc/item/111799p2
  19. Yu, L. Perera, S and Crowe, S. (2008). Effectiveness of the balanced scorecard: the impact of strategy and causal links, Journal of Applied Management Accounting Research, 6, 37-55.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2299-7075
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu