BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Liliya Morska (Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny w Tarnopolu)
Tytuł
Kompetencyjny i organizacyjny rozwój kadry naukowej w Stanach Zjednoczonych i na Ukrainie : studium porównawcze
University Faculty and Organizational Development in the USA and Ukraine : a Comparative Study
Źródło
Rozprawy Społeczne, 2012, t. 6, nr 2, s. 94-100, rys., bibliogr. 7 poz.
Social Dissertations
Słowa kluczowe
Szkolnictwo wyższe, Jakość kadry nauczycielskiej, Nauczyciele, Rozwój kapitału ludzkiego, Pracownicy naukowi, Rozwój zawodowy pracownika, Kariera zawodowa, Badania porównawcze, Porównania międzynarodowe
Higher education, Quality of the teaching staff, Teachers, Development of human capital, Academic staff, Professional development of employees, Professional career, Comparative examination, International comparisons
Uwagi
Na stronach 94-100 dostępna wersja artykułu w jęz. ang.; streszcz., summ.
Kraj/Region
Stany Zjednoczone Ameryki, Ukraina
United States of America (USA), Ukraine
Abstrakt
W niniejszej pracy autorka prezentuje propozycję strategicznej wizji wykorzystania rozwoju kadr naukowych do wprowadzenia zmian w kulturze ukraińskiego szkolnictwa wyższego, tak aby zbudować produktywne środowisko do nauczania i kształcenia się. Badanie przedstawiono w postaci studium porównawczego praktyk rozwoju pracowników dydaktycznych na Uniwersytecie Stanowym Michigan (MSU) (USA) oraz ukraińskich instytucji szkolnictwa wyższego. Przeprowadzono analizę modelu amerykańskiego uniwersytetu podczas krótkotrwałej wizyty badawczej, jak również zidentyfikowano najważniejsze praktyki, które należy wdrożyć na Ukrainie. Wynikiem badania są kluczowe wytyczne i zasady, których realizacja pozwoli na wdrożenie modelu MSU w ukraińskim środowisku edukacyjnym. Ponadto koncepcja autorki zakłada, że trudności wynikają nie tylko z braku funduszy, które umożliwiłyby ukraińskim uczelniom pomyślną realizację programu rozwoju kadry naukowej, ale związane są w dużej mierze z podejściem kadry akademickiej, które należy zmienić. Dlatego też kultura akademicka wymaga zmian. Powinna ona cechować się określonym i odpowiednim dla społeczeństwa ukraińskiego zabarwieniem. Badanie zwraca uwagę na znaczenie stworzenia konkretnie nakierowanego studium odnośnie tworzenia programów do wprowadzania w życie rzeczonych zmian w ukraińskich uczelniach, co będzie przedmiotem analizy w kolejnych artykułach naukowych autorki. (abstrakt oryginalny)

In the paper the author's strategic vision of how to use faculty development in changing the culture of Ukrainian higher education so that to create productive teaching and learning environment has been suggested. The investigation has been presented as a comparative study of faculty development practices at Michigan State University (USA) and a number of Ukrainian higher institutions. The analysis of the model of an American university has been carried on-site during a shortterm research visit and the most relevant and needed practices to be implemented in Ukraine have been identified. The results of the investigation are the key guidelines and principles to be undertaken to make the integration of MSU model into Ukrainian educational environment possible. The author's idea also implies that it's not only the resources and funding that a Ukrainian university lacks on the way to successful FD program launching, but it's more of the attitudinal reason that needs to be mended in the mind of university faculty. Thus a change in academic culture should take place. This culture should possess specific and appropriate for Ukrainian society coloring. The research, in its turn, triggers the importance of constructing specifically directed study on creating programs for bringing the mentioned changes to life at a Ukrainian university which will be the object of investigation in further scientific papers of the author.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. DeZure, D. (2012). Professional Development for Faculty, Academic Staff and Academic Administrators at Michigan State University: Focus on Faculty and Instructional Development. Presentation at MSU-China Scholarship Council - Higher Education Administration Workshop. MSU, East Lansing, MI. October 2, 2012.
  2. DeZure, D., Chism, N., Sorcinelli, M.D., Cheong, G., Ellozy, A., Holley, M., Kazem, B., & Atrushi, D. (2012). Building International Faculty Development Collaborations: The Evolving Role of American Teaching Centers. Change, May/June, 2012.
  3. Gillespie, K.H. and Associates (2002). A Guide to Faculty Development: Practical Advice, Examples, and Resources. Bolton, Anker Publishing Company, Inc. Massachusetts.
  4. Roe, E. (1986). Practical reform an utopian vision - the dialectic of development? In J.Jones and M.Horsburgh (eds) Research and Development in Higher Education. HERDSA, Sydney, 18-28.
  5. Zuber-Skerritt, O. (1992). Professional Development in Higher Education: A Theoretical Framework for Action Research. Cogan Page, London.
  6. Office of Faculty and Organizational Development Website www.fod.msu.edu
  7. Michigan State University Website www.onthe- banks.msu.edu
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2081-6081
Język
pol, eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu