- Autor
- Nazaruk Stanisława (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej), Konovaluk Elena (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej)
- Tytuł
- Rysunek w wychowaniu przedszkolnym - rola w diagnostyce i terapii pedagogicznej
Drawing in Preschool Education - Its Role in Pedagogical Diagnosis and Therapy - Źródło
- Rozprawy Społeczne, 2012, t. 6, nr 1, s. 5-20, bibliogr. 19 poz.
Social Dissertations - Słowa kluczowe
- Dzieci, Metody diagnostyczne, Wychowanie
Children, Diagnostic method, Parenting - Uwagi
- Na stronach 13-20 dostępna wersja artykułu w jęz. ang.; streszcz., summ.
- Abstrakt
- Analiza twórczości dziecka, w tym rysunku należy do trudnych kwestii pedagogicznych, nie tylko w odniesieniu do rodziców ale i specjalistów z dziedziny terapii pedagogicznej. Rysunek jest doskonałą formą wyrażania przez dziecko emocji, aktywności, ekspresji, oczekiwań itp. i jednocześnie stanowi cenną metodę diagnostyczną i terapeutyczną. W artykule zaprezentowano najczęściej stosowane przez pedagogów testy rysunkowe, pozwalające zrozumieć świat, w którym funkcjonuje dziecko. (abstrakt oryginalny)
An analysis of children's creativity, including drawing, is a difficult pedagogical issue, not only for parents but also for specialists in pedagogical therapy. Drawing is a perfect way to express the child's emotions, activities, expression, expectations, etc. and also a valuable diagnostic and therapeutic method. The paper presents drawing tests most commonly used by educators, which allow us to understand the world in which the child lives.(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
- Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Arciszewska-Binnebese A. (2003], Szczęśliwy świat tworzenia, czyli Arteterapia: materiały metodyczne do pracy z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi, w szkołach podstawowych i gimnazjach, w placówkach szkolno-wychowawczych szkolnictwa specjalnego, w świetlicach szkolnych i terapeutycznych, na koloniach, obozach i wycieczkach, W: Arteterapia. Wyd. BEA-BLEJA, Toruń.
- Braun-Gałkowska M. (1985], Test rysunku rodziny. KUL, Lublin.
- Czerwisz Z. (1974], Dzieci lubią rysować. Nasza Księgarnia, Warszawa.
- David B., Edwards, A. (2004], Art therapy. London, SAGE.
- Fleck-Bangert R. (2001), O czym mówią rysunki dzieci. Jedność, Kielce.
- Konieczna E. J. (2007), Arteterapia w teorii i praktyce. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków.
- Kościelak R. (1996), Funkcjonowanie psychospołeczne osób niepełnosprawnych umysłowo. WSiP, Warszawa.
- Lowenfeld V., Brittain, W.L. (1977), Twórczość a rozwój umysłowy dziecka. PWN, Warszawa.
- Muszyńska A. (2010), Rysunek w medycynie, W: Dziecko i jego środowisko. Prawa dziecka - dziecko krzywdzone, A. Steciwko, I. Pirogowicz, (red.), PWN, Warszawa.
- Oster G., Gould P. (2003), Rysunek w psychoterapii. PWN, Gdańsk.
- Popek S., (1990), Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzież. WSiP, Warszawa.
- Rembowski J. (1986), Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży. PWN, Warszawa.
- Słobodzian Z. (1980), Twórcza praca dziecka. WSiP, Warszawa.
- Steciwko A., Pirogowicz I. (2010), Dziecko i jego środowisko. Prawa dziecka - dziecko krzywdzone. PWN, Warszawa.
- Tatara A. (2004), Rodzina w rysunku dziecka. "Wychowawca", Numer 03 (135), Redakcja Wychowawcy, WSiP,Kraków.
- Turner J. S., Helms, D. B. (1999), Rozwój człowieka. WSiP, Warszawa.
- Przetacznikowa M. (1986), Wiek przedszkolny, W: Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, M. Żebrowska (red.), PWN, Warszawa.
- Vasta R., Haith M. M., Miller, S. A. (2001), Psychologia dziecka. PWN, Warszawa.
- Kielar-Turska M. (2002), Dziecko w świecie wirtualnym, szanse i zagrożenia. "Wychowanie w przedszkolu", Numer 3, Wyd. Raabe.
- Cytowane przez
- ISSN
- 2081-6081
- Język
- pol, eng