BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Tomczyk Michał (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej)
Tytuł
Wpływ wybranych aspektów metanarracji w kontekście wielowątkowości legendy o Robin Hoodzie
The Influence of Selected Metanarrative Aspects Within the Context of the Multiplot Legend of Robin Hood
Źródło
Rozprawy Społeczne, 2012, t. 6, nr 1, s. 21-30, bibliogr. 11 poz.
Social Dissertations
Słowa kluczowe
Analiza tekstu, Społeczeństwo, Religia, Konserwatyzm
Text analysis, Society, Religion, Conservatism
Uwagi
Na stronach 26-30 dostępna wersja artykułu w jęz. ang.; streszcz., summ.
Abstrakt
Artykuł przedstawia współczesne wersje legendy o Robin Hoodzie oraz koncentruje się na przedstawieniu społeczeństwa, religii oraz roli płci w powyższych tekstach. Problemem przewodnim jest pytanie: jakie uniwersalne wartości są otwarcie lub ukrycie propagowane we współczesnych wersjach legendy? Prezentacja tejże historii jako części systemu konserwatywnej ideologii społeczno-kulturowej jest przerywana przemyśleniami nad wszelakimi możliwymi odstępstwami od powszechnie uznanej teorii uniwersalności metanarracji oraz wskazaniem możliwości dalszej analizy tekstów. (abstrakt oryginalny)

This article concerns modern versions of the legend of Robin Hood, and focuses on describing the society, religion and gender roles in these texts. The main issue is the following: what universal values are openly propagated or concealed in the modern versions of the legend? The presentation of this story as being a component of a sociocultural conservative ideology, is also accompanied by reflections on all possible diversions from the commonly accepted theory of universality of metanarration and indicates the possibility of further analysis of the texts.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Cadnum, M. (1999), In a Dark Wood. Puffin Books, New York.
  2. Carpenter, R. (1984), Robin of Sherwood. Puffin Books, London.
  3. Early, M. (1996), Robin Hood. Walter McVitty Books, Queensland.
  4. Hinton, R.H. (1999), The Origins of Robin Hood, W: S.Knight (red.), Robin Hood: An Anthology of Scholarship and Criticism. D.S. Brewer, Cambridge, 1999, str. 197-210.
  5. Holt, J.C. (1999), The Origins and Audience of the Ballads of Robin Hood, W: S.Knight (red.), Robin Hood: An Anthology of Scholarship and Criticism. D.S. Brewer, Cambridge, 1999, str. 211-232.
  6. Leeson, R. (1994), The Story of Robin Hood. Kingfisher Classics, London.
  7. McKinley, R. (1988), The Outlaws of Sherwood. Greenwillow Books, New York.
  8. Morpurgo, M. (1996), Robin of Sherwood. Illustrated by Michael Foreman. Pavilion Books, London.
  9. Phillips, G. (1995), The Man Behind the Myth. Michael O'Mara Books Limited, London.
  10. Stallybrass, P. (1989), Drunk with the Cup of Liberty': Robin Hood, the Carnivalesque, and the Rhetoric of Violence in Early Modern England, W: S.Knight (red.), Robin Hood: An Anthology of Scholarship and Criticism. D.S. Brewer, Cambridge, 1999, str. 297-327.
  11. Stephens, J., McCallum, R. (1998), Retelling Stories, Framing Culture: Traditional Story and Meta- narratives in Children's Literature. Garland Publishing, New York
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2081-6081
Język
pol, eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu