- Autor
- Romanowicz Wiesław (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej)
- Tytuł
- Młodzież prawosławna wobec znaczenia tradycji religijnej
The Views of Orthodox Youth Regarding the Meaning of Religious Tradition - Źródło
- Rozprawy Społeczne, 2012, t. 6, nr 1, s. 133-145, tab., bibliogr. 11 poz.
Social Dissertations - Słowa kluczowe
- Religie chrześcijańskie, Młodzież, Kościół Prawosławny
Christian religions, Youth, Orthodox Church - Uwagi
- Na stronach 139-145 dostępna wersja artykułu w jęz. ang.; streszcz., summ.
- Abstrakt
- W oparciu o pilotażowe badania autor prezentuje stanowisko młodzieży prawosławnej wobec tradycji religijnej. Z badań wynika, że religijność dla młodzieży prawosławnej stanowi zasadniczy element samoidentyfikujący. Wyraźnie widać, że młodzi definiują siebie poprzez pryzmat przynależności do konkretnego wyznania. Badana młodzież silnie utożsamia się z instytucją kościelną, która jest nośnikiem wartości i pozwala zachować odrębność. Respondenci trafnie interpretują istotę tradycji religijnej oraz podkreślają jej ważność w kontekście swojej konfesji. (abstrakt oryginalny)
The author presents the attitude of Orthodox youth towards religious tradition, based on pilot studies. The results of the research prove that religiousness is a basic element in the self-identification of Orthodox youth. It can be clearly seen that young people define themselves through the prism of belonging to a given religion. The surveyed young people strongly identified with the institution of the church which is a carrier of values and allows preserving individuality. The respondents accurately interpreted the essence of religious tradition and underlined its importance in the context of their confession.(original abstract)(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
- Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Huntington S. P. (2008), Zderzenie cywilizacji, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa, s. 8.
- Mariański J. (2004), Religijność społeczeństwa polskiego w perspektywie europejskiej, Zakład Wydawniczy "Nomos", Kraków, s. 133.
- Olechnicki K., Załęcki P. (1999), Słownik socjologiczny, Wyd.Graffiti BC, Toruń, s. 215.
- Pawluczuk W. (1999), Prawosławie jako typ kultury, Wyd. Bractwo Młodzieży Prawosławnej św. Cyryla i Metodego, Białystok, s.46.
- Sadowski A. (1999), Świadomość religijna wyznawców Kościoła prawosławnego na białostocczyźnie, "ЕЛПІЕ", Zeszyt 1, s.147-169.
- Styk J., Tradycja w społecznym przekazie kultury, W: Adamowski J.Styk J., Tradycja: wartości i przemiany, Wydawnictwo UMCS. Lublin 2009, s. 18-19.
- Szacki J. (1971),Tradycja. Przegląd problematyki, Warszawa, s. 9.
- Szpociński A. (2008), Nowe formy tradycji, W: S. Krzemień-Ojak (red.), Przyszłość tradycji, Wyd. Libra SC, Białystok, s. 29.
- Sztompka P. (2005), Socjologia zmian społecznych, Wyd. Znak, Kraków, s. 70.
- Ware K. (2002), Kościół prawosławny, Wyd. Bractwo Młodzieży Prawosławnej św. Cyryla i Metodego, Białystok, s. 218.
- Zdaniewicz W. (red.) (2001), Religijność Polaków 1991-1998, Instytut Wydawniczy PAX, Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego SAC, Warszawa, s. 16-29.
- Cytowane przez
- ISSN
- 2081-6081
- Język
- pol, eng