BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Lahutta Dawid (Maria Curie-Skłodowska University in Lublin, Poland), Wroński Paweł (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
Tytuł
The Influence of the Cost-To-Serve Methodology on Customer Profitability
Wpływ metody Cost-to-Serve na zyskowność klienta
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2014, nr 345, s. 47-56, rys., tab., bibliogr. 13 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Performance Measurement and Management
Słowa kluczowe
Klient, Zysk, Rachunek kosztów
Customer, Profit, Cost accounting
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule podjęto tematykę z obszaru nowoczesnych metod rachunku kosztów. Szczególną uwagę poświęcono metodologii Cost-to-Serve. W pierwszej części artykułu autorzy prezentują ogólną koncepcję metodologii i określają jej główne obszary. W drugiej części ukazano, jak rachunek kosztów działań (ABC) - bardziej tradycyjne podejście niż Cost-to-Serve - może być użyty jako subproces przy przeprowadzaniu analizy Cost-to-Serve. Trzecia część artykułu skupia się na analizie zyskowności klienta przy wykorzystaniu metodologii Cost-to-Serve. Artykuł zawiera także przykład empiryczny zastosowania Cost-to-Serve w rzeczywistości gospodarczej. Wykorzystano w tym celu wyniki badań przeprowadzonych w Brazylii w tamtejszym przemyśle spożywczym. Artykuł kończą wnioski na temat koncepcji Cost-to-Serve i dalszych perspektyw jej rozwoju.(abstrakt oryginalny)

The article covers the subject of the Cost-to-Serve as a costing method. There are customers providing little profits to the enterprise and some that even generates a loss. Cost-to-Serve is a tool allowing for optimising costs to make every customer profitable. In the first part of the paper covers the whole concept and emphasise its main areas. The second part shows how Activity Based Costing may be used as a sub process to the CTS analysis. The third part focuses on the Customer Profitability Analysis (CPA) for the Cost-to-Serve methodology. The paper contains the example of applying the Cost-to-Serve. It uses results of the research conducted in the Brazilian food industry to present how the Cost-to-Serve affects real costs. The article ends with conclusions concerning the Cost-to-Serve concept and its further perspectives.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Braithwaite A., Samakh E., 1998, The Cost-to-Serve method, International Journal of Logistics Management, vol. 9, no. 1, pp. 69-84.
  2. Cokins G., 2003, Measuring profits and costs across the supply chain for collaborations, Cost Management, vol. 17, no. 5, pp. 22-29.
  3. Foster G., Gupta M., Sjoblom L., 1996, Customer profitability analysis: Challenges and new directions, Journal of Cost Management, vol. 10, pp. 5-17.
  4. Guerrerio R., Bio S.R., Merschmann E.V.V., 2008, Cost-to-serve measurement and customer profitability analysis, International Journal of Logistics Management, vol. 19, no. 3, pp. 389-407.
  5. Guilding C., McManus L., 2002, The incidence, perceived merit and antecedents of customer accounting: An exploratory note, Accounting Organizations and Society, vol. 27, no.1/2, pp. 45-59.
  6. Johnson T.H., 1992, It's time to stop overselling activity-based concepts, Management Accounting (US), September, pp. 26-35.
  7. Kaplan R.S., 1992, In defense of activity-based cost management, Management Accounting (US), November, pp. 58-63.
  8. Kaplan R.S., Cooper R., 1998, Cost and Effect: Using Integrated Cost Systems to Drive Profitability, Harvard Business School Press, Boston, MA.
  9. Lambert D. M., Burduroglu R., 2000, Measuring and selling the value of logistics, International Journal of Logistics Management, vol. 11 no. 1, pp. 1-17.
  10. O'Byrne R., 2008, Cost To Serve - an Introduction, Logistics Bureau, Sydney.
  11. Pfeifer P.E., Haskins M.E., Conroy R.M., 2005, Customer lifetime value, customer profitability, and the treatment of acquisition spending, Journal of Managerial Issues, vol. 17, no. 1, pp. 1-25.
  12. Piscopo M.G., 2013, Effect of Relationship Quality and Cost to Serve on Customer Value in Business Market, Georgia State University Robinson College of Business, Atlanta, GA, pp. 34-38.
  13. Scarlett B., 2003, Are they always right?, CIMA Insider, May
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2014.345.04
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu