BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Szalast-Bytys Urszula (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej)
Tytuł
Jak budować pozytywne nastawienie uczących się do nauczanego języka obcego i uczyć efektywnie
How to Build Positive Attitude of Learners Towards a Foreign Language and How to Teach it Effectively
Źródło
Rozprawy Społeczne, 2011, t. 5, nr 1, s. 125-134, bibliogr. 13 poz.
Social Dissertations
Słowa kluczowe
Nauczanie, Edukacja, Nauczanie języków obcych, Efektywność, Studenci, Metody nauczania, Przegląd literatury
Teaching, Education, Foreign language teaching, Effectiveness, Students, Teaching method, Literature review
Uwagi
Na stronach 130-134 dostępna wersja artykułu w jęz. ang.; streszcz., summ.
Abstrakt
Artykuł dotyczy ważnego zagadnienia, jakim jest określenie czynników wpływających na efektywność nauczania języka obcego, ze szczególnym uwzględnieniem jego nauki na różnych kierunkach studiów w ramach lektoratów. W oparciu o studium literatury, a także praktykę dydaktyczną autorka zwraca uwagę na czynniki subiektywne i obiektywne, które determinują końcowe rezultaty procesu przyswajania języka obcego. W pracy szczególnie podkreślone zostają czynniki związane z afektywną sferą osobowości uczącego się. Autorka zwraca uwagę na rolę, jaką pełni prawidłowe motywowanie studenta przez nauczyciela do zaangażowanego, aktywnego wysiłku językowego. W rozważaniach poruszona została również kwestia budowania pozytywnego nastawienia uczących się do nauczanego języka obcego i czynników na to wpływających. W artykule przedstawione zostały także przykłady konkretnych zabiegów dydaktycznych, od których zależy odpowiednia postawa studenta do języka, a przez to również końcowe efekty nauki. (abstrakt oryginalny)

The article concerns an important issue of defining the factors influencing the effectiveness of foreign language teaching, especially as far as foreign language courses of different academic majors are concerned. Based on the overview of literature, as well as the own experience in didactic work, the author draws attention to subjective and objective factors, which determine final results of foreign language acquisition. This work emphasises especially factors connected with the affective side of learners" personality. The author draws attention to the role of appropriate motivation of learners by teachers for involved, active psychical effort. Moreover, this article discusses the issue of building learners" positive attitude towards foreign languages as well as factors influencing this process. The article provides examples of specific didactic procedures, which determine the correct attitude of students towards languages and, in consequence, the final results of the learning process. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Brzeziński J. (1987), Nauczanie języków obcych dzieci, WSiP, Warszawa.
  2. Galloway Ch. (1988), Psychologia uczenia się i nauczania. Tom II, PWN, Warszawa.
  3. Gałka A. (2001), Интересы и увлечения студентов и обучение иностранным языкам, [w:] A. Paliński (red.), Русистика и современность. Глоттодидактика 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
  4. Janowski A. (2002), Pedagogika praktyczna. Zarys problematyki. Zdrowy rozsądek. Wyniki badań., Fraszka Edukacyjna, Warszawa.
  5. Komorowska H. (2007), Metodyka nauczania języków obcych w Polsce (1957-2007). 50 lat czasopisma "Języki Obce w Szkole". Z wyborem tekstów z lat 1957-2007, Wyd. CODN, Warszawa.
  6. Komorowska H. (1999), Metodyka nauczania języków obcych, WSiP, Warszawa.
  7. Komorowska H. (1978), Sukces i niepowodzenie w nauce języka obcego, WSiP, Warszawa.
  8. Kuczyński M. (2008), Skuteczna nauka języka obcego, Wyd. PWSZ w Sulechowie, Sulechów.
  9. Pado A. (2006), И стар и млад Web-сайтам рад. Использование Интернети ТВ- ресурсов на разных уровнях изучения языка, [w:] A. Paliński, G. A. Ziętala (red.), Русистика и современность. Глоттодидактика 4, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
  10. Pfeiffer W. (2001), Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, WAGROS, Poznań.
  11. Szałek M. (2004), Jak motywować uczniów do nauki języka obcego. Motywacja w teorii i praktyce, WAGROS, Poznań.
  12. Werbińska D. (2005), Skuteczny nauczyciel języka obcego, Fraszka Edukacyjna, Warszawa.
  13. Woźniewicz W. (1991), Metodyka lekcji języka rosyjskiego, WSiP, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2081-6081
Język
pol, eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu