BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kędziora Alicja (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
Tytuł
Theater Photographs as a Source of Research on the Cultural Heritage of 2nd half of the 19. Century
Źródło
Zarządzanie w Kulturze, 2014, t. 15, s. 59-76, bibliogr. 16 poz.
Culture Management
Słowa kluczowe
Teatr, Dziedzictwo kulturowe, Fotografika
Theater, Cultural heritage, Photography
Uwagi
summ.
Abstrakt
Theatre atelier photography is one of the few visual sources relating to the theatre of the second half of the nineteenth century; it is the most direct testimony, which, however, requires considerable caution in its interpretation. Science has developed a lot of methods for the study of visual sources, so an attempt - however schematic and being just a reconnaissance in that research field - to implement them to interpret theater atelier photography seems to be justified. The author refers to methods which are the most interesting and the most relevant for the history of theater, and considers their usefulness in the analysis and interpretation of the photographic testimonies of dramatic performances. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Barthes R., Retoryka obrazu, "Pamiętnik Literacki" 1985, vol. 3.
  2. Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa 1995.
  3. Barthes R., The Photographic Message [in:] idem, Image - Music - Text, New York 1977.
  4. Bassham B.L., The Theatrical Photographs of Napoleon Sarony, Kent 1978.
  5. Burke P., Eyewitnessing: The uses of images as historical evidence, London 2001.
  6. Burke P., Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, Kraków 2012.
  7. Burke P., Wprowadzenie do wydania polskiego [in:] idem, Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, Kraków 2012.
  8. Foucault M., Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, Gdańsk 2006.
  9. Olechnicki K., Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych, Warszawa 2003.
  10. Panofsky E., Ikonografia i ikonologia [in:] J. Białostocki (ed.), Studia z historii sztuki, Warszawa 1971.
  11. Peirce Ch., Wybór pism semiotycznych, Warszawa 1997.
  12. Sagne J., All Kinds of Portraits. The Photographer's Studio [in:] M. Friozt (ed.), A New History of Photography, Köln 1998.
  13. Sontag S., On photography, London 1978.
  14. Sztandara M., Fotografia etnograficzna i "etnograficzność" fotografii. Studium z historii myśli etnologicznej i fotografii II poł. XIX i I poł. XX wieku, Opole 2006.
  15. Sztompka P., Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Warszawa 2005.
  16. Toczyński Z., Fotografia - sztuka graniczna, "Fotografia" 2001, vol. 6.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1896-8201
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu