BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kuzior Aleksandra (Politechnika Śląska)
Tytuł
Dekada edukacji dla zrównoważonego rozwoju
Decade of Education for Sustainable Development
Źródło
Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Śląska, 2014, z. 72, 87-99, bibliogr. 23 poz.
Słowa kluczowe
Rozwój zrównoważony, Edukacja, System edukacji
Sustainable development, Education, Educational system
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Ogłoszona w 2005 r. przez Dyrektora Generalnego UNESCO Koichiro Matsuurę Dekada Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju zakłada zapewnienie każdej jednostce ludzkiej możliwości zdobywania wiedzy i umiejętności zgodnie z jej indywidualnymi zdolnościami i potrzebami. Fundament tak pojętej edukacji opiera się na równoważeniu sfer ekonomicznej, społecznej i ekologicznej. W artykule analizie zostały poddane m.in.: nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego oraz rezultaty wdrażania edukacji dla zrównoważonego rozwoju, opracowane na podstawie monitoringu i badań ewaluacyjnych mid term przeprowadzonych przez UNESCO, jak również wybrane działania drugiej połowy Dekady.(abstrakt oryginalny)

Launched in 2005 by General Director of UNESCO Koichiro Matsuura Decade of Education for Sustainable Development offers to every human an individual opportunity of gaining knowledge and skills in accordance to their individual abilities and needs. A foundation of such conceived education is based on the sustaining the economic, social and ecological areas. The report will discuss the new core curriculum of general education and the results of introducing education for sustainable development, worked out on the basis of monitoring and mid-term evaluation researches carried out by UNESCO, as well as the actions taken in the second half of Decade.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bańka J., Sztumski W., Ekorecentywizm jako idea ochrony środowiska człowieka współczesnego, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 2007.
  2. Bonn Deklaration, http://www.esd-world-conference-2009.org
  3. Borys T., Dekada Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju - polskie wyzwania, Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 5, no. 1, 2010, s. 59-70.
  4. Problematyka ochrony środowiska społeczno-przyrodniczego w sozologii i ekofilozofii, [w:] Ochrona środowiska w filozofii i teologii, red. Dołęga J.M., Czartoszewski J.W., Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej, Warszawa 1999.
  5. Dołęga J.M., Sozologia w edukacji ekologicznej, [w:] Świadomość i edukacja ekologiczna, red. J.M. Dołęga, J. Sandner, Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej, Warszawa 1998.
  6. Dołęga J.M., Zarys sozologii systemowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2005.
  7. Dołęga J.M., Znaczenie nauk ekologicznych w kształtowaniu zrównoważonego rozwoju, [w:] Zrównoważony rozwój. Od utopii do praw człowieka, red. A. Papuziński, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2005.
  8. https://en.unesco.org/events/un-decade-education-sustainable-development-final-report-unesco-online-consultation
  9. http://www.unesco.org/new/en/media-services/single-view/news/unesco_trains_teachers_on_climate_change/back/9597/#.U7b8Y_l_tic
  10. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Hanoi/pdf/ESD_Initiative_Brief_Summary_April_2014.pdf
  11. http://www.edukacjadlazrownowazonegorozwoju.polsl.pl/Default.aspx
  12. Kuzior A., Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, [w:] Edukacja w dobie przemian kulturowych, red. K. Rędziński, M. Łapota, Częstochowa 2009, s. 153-159.
  13. Kuzior A., Internet jako narzędzie zrównoważonego rozwoju, Problemy Ekorozwoju 2007/2, s. 95-100.
  14. Kuzior A., Kiepas A., Leks-Bujak E., Zrównoważony rozwój, Sustainable development, Mstudio, Zabrze 2011.
  15. Kuzior A., The ICT as a Tool for Sustainable Development, [in:] Contemporary Developmental Challenges, Matej Bel University, Bańska Bystrica 2013, p. 7-28.
  16. Kuzior A., Zrównoważony rozwój w edukacji ekologicznej, [w:] Zrównoważony rozwój. Od utopii do praw człowieka, red. A. Papuziński, Bydgoszcz 2005, s. 279-293.
  17. Podstawa programowa z komentarzami, 2009, http://www.reformaprogramowa.men.gov.pl/dla-nauczycieli
  18. Review of Contexts and Structures for Education for Sustainable Development, 2009.
  19. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r., Dz.U. poz. 977/2012.
  20. Strategia Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju przyjęta na spotkaniu wysokiego szczebla przedstawicieli Ministerstw ds. Środowiska oraz Edukacji (Wilno, 17-18 marca 2005), Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2008.
  21. Tyburski W., Etyczne założenia edukacji dla zrównoważonego rozwoju, Problemy Ekorozwoju, vol. 2, no. 1, 2007, s. 41-77.
  22. UN Decade of Education for Sustainable Development, 2005-2014: the DESD at a glance, 2005.
  23. UNESCO Strategy for the Second Half of the United Nations Decade of Education for Sustainable Development, 2010.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1641-3466
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu