BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Osika Grażyna (Politechnika Śląska)
Tytuł
Podnoszenie kreatywności pracowników - konteksty społeczne
Increasing Creativity of Employees - Social Aspects
Źródło
Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Śląska, 2014, z. 72, 155-164, bibliogr. 22 poz.
Słowa kluczowe
Kreatywność personelu, Innowacyjność, Środowisko pracy
Employees creativity, Innovative character, Working environment
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Problematyka prowadzonych tu rozważań skupia się wokół analiz kreatywności pracowników i jej roli w kształtowaniu innowacyjnych organizacji. Przyjęto, że nowe podejście do organizacji opartej na potencjale innowacyjnym wymaga rozpoznania optymalnych społecznych uwarunkowań procesu twórczego. W analizach odwołano się do sformułowanego przez M.A. West i N.R. Anderson założenia bezpieczeństwa uczestnictwa jako społecznej podstawy kreatywności pracowniczej. Kategoria bezpieczeństwa uczestnictwa jest podstawą rozumienia istoty środowiska społecznego sprzyjającego kreatywności.(abstrakt oryginalny)

Considerations of this analysis focus on the issues of the employee creativity and its role in building innovative organization. It was assumed that, new kind of organization requires optimal conditions of the process of creation. To analyze used the N.R. Anderson assumptions of participative safety as a social basis of employee creativity.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Adams K., Galanes G.J.: Komunikacja w grupach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  2. Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proktor II R. F.: Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Wyd. Rebis, Poznań 2006.
  3. Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M.: Psychologia społeczna. Serce i umysł, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 1997.
  4. Berger Ch.: Revisiting the relationship construct, [w:] Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proktor II R. F.: Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Wyd. Rebis, Poznań 2006.
  5. Bal-Woźniak T.: Warunki usprawnienia zarządzania innowacyjnością w kontekście współczesnych wyzwań, [w:] Zarządzanie wiedzą i innowacjami we współczesnych organizacjach, red. S. Lachiewicz, A. Zakrzewska-Bielawska, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2010.
  6. Baruk J.: Zarządzanie wiedzą i innowacjami, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2006.
  7. Drozdowski R., Zakrzewska A., Puchalska K., Morchat M., Mroczkowska D.: Wspieranie postaw proinnowacyjnych przez wzmacnianie kreatywności jednostki, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2010.
  8. Drucker P.F.: Innovation and entrepreneurship. Practice and principles, HarperCollins Publisher, New York 1985.
  9. Floryda R.L.: The Rise of the Creative Class: Revisited, Basic Group, New York 2012.
  10. Frese M.: Zmiany charakteru pracy, [w:] Psychologia pracy w organizacji, red. Chmiel N., GWP, Gdańsk 2007.
  11. Hilarowicz A., Osika G.: Deinfluentyzacja jako warunek innowacyjnych organizacji - aspekty kulturowe, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria: Organizacja i Zarządzanie, nr 63, Gliwice 2012, s. 149-165.
  12. Hilarowicz A., Osika G.: Uwarunkowania środowiskowe kreatywności pracowników, Studia Ekonomiczne - Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 114, Katowice 2012, s. 136-145.
  13. Jablin F., Putnam L.: The New Handbook of Organizational Communication. Advences in Theory, Research, and Methods, California, London, New Delhi 2001.
  14. Jung B.: Kreatywne gospodarki i "kreatywna klasa". Otoczenie mediów ery Web 2.0, [w:] Wokół mediów ery Web 2.0, red. B. Jung, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010, s. 222-241.
  15. Kenrick D.T., Neuberg S. L. Cialdini R. B.: Psychologia społeczna, GWP, Gdańsk 2002.
  16. Knap M.L., Hall J.A.: Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wyd. Astrum, Wrocław 2000.
  17. Lipka A.: Ekonomia kreatywności - z pogranicza kreatologii i ekonomii, Studia Ekonomiczne - Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 114, Katowice 2012, s. 9-28.
  18. Ouchi W.G.: Markets, bureaucracies and clans, [w:] Frese M.: Zmiany charakteru pracy, [w:] Psychologia pracy w organizacji, red. Chmiel N., GWP, Gdańsk 2007.
  19. Osika G.: Procesy innowacyjne w organizacji a koncepcja systemów informacyjnych Karla Weicka, "Organizacja i Zarządzanie", nr 1(13), Gliwice 2011, s. 121-134.
  20. Sztompka P.: Zaufanie fundament społeczeństwa, Wyd. Znak, Kraków 2007, s. 140.
  21. Watkins M.: Sztuka negocjacji w biznesie. Innowacyjne podejścia prowadzące do przełomu, Wyd. Helion, Gliwice 2002.
  22. Zhou J., Shalley K.E.: Research on employee creativity: a critical review and directions four further research, "Research in Personnel and Human Resources Management", no. 22, 2003, p. 165-227.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1641-3466
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu