BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wantulok Karolina (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
Tytuł
Menedżer doskonały - refleksje z perspektywy praktyka
The Excellent Manager - the Reflections From the Perspective View Experience
Źródło
Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Śląska, 2014, z. 72, 185-195, bibliogr. 19 poz.
Słowa kluczowe
Efektywność menedżera, Kwalifikacje menedżera, Menedżer skuteczny, Podejmowanie decyzji, Etyka
Efficiency of manager, Managerial qualifications, Effective manager, Decision making, Ethics
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Przedmiotem artykułu jest próba odpowiedzi na pytania, czy istnieje menedżer doskonały oraz czy można pogodzić ze sobą etyczne przywództwo ze skutecznym i efektywnym zarządzaniem. Obserwacja biznesowych praktyk pozwala na pewne naukowe uogólnienia dotyczące postaw menedżerskich, a podejmowanie decyzji przez menedżera może mieć podstawy w konkretnych stanowiskach - eudajmonistycznym, pragmatycznym, deontologicznym i personalistycznym. Praktyczne przykłady pokazują, że menedżer często staje przed wyborem pomiędzy równoważnymi racjami będącymi niejednokrotnie w opozycji do siebie.(abstrakt oryginalny)

The subject of the article is the attempt of answering if the excellent manager really exists, if we can reconcile ethical leadership with effective and successful management. Looking at business experience enables to create some scientific generalizations about manager's attitudes. Some decisions taken by manager can have the basis in some efficient positions-eudaimonistic, pragmatic, deontological and personalistic. The practical examples show that manager often stands before the choice of equivalent rights being often in the opposition to each other.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Arystoteles, Polityka, [w:] Arystoteles. Dzieła wszystkie, t. I, tłum. Piotrowicz L., PWN, Warszawa 2003.
  2. Czakon T., Między paternalizmem a restrykcyjnością. Prawa pracownicze w kodeksach etycznych firm, Dom Wydawniczy "Duet", Toruń 2013.
  3. Dietl J., Gasparski W., Etyka biznesu, WN PWN, Warszawa 1999.
  4. Drucker P., Kłopoty z "etyką biznesu", [w:] Ryan L. V., Sójka J. (red.): Etyka biznesu: z klasyki współczesnej myśli amerykańskiej, Wyd. W DRODZE, Poznań 1997.
  5. Drucker P., Menedżer skuteczny, Wydawnictwo Nowoczesność, Kraków 1994.
  6. Drucker P., Praktyka zarządzania, Wydawnictwo Czytelnik, Kraków 1998.
  7. Drzewiecki A., Chełmiński D., Kubica E., Dobre przywództwo, Wolters Kluwer Polska sp. z o.o., Warszawa 2011.
  8. Forum Odpowiedzialnego Biznesu, http://odpowiedzialnybiznes.pl/
  9. Gasparski W., Kodeksy i programy etyczne, [w:] Gasparski W. (red.): Biznes, etyka, odpowiedzialność, WP PWN, Warszawa 2013.
  10. Gasparski W., Menedżer - deontologia zawodu, [w:] Gasparski W. (red.): Biznes, etyka, odpowiedzialność, WP PWN, Warszawa 2013.
  11. Gellerman S.W., Dlaczego "dobrzy" menedżerowie dokonują złych etycznie wyborów?, [w:] Chryssides G.D., Kaler J.H. (red.): Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa 1999.
  12. Henderson V.E., Etyczna strona przedsiębiorczości, [w:] Chryssides G.D., Kaler J.H. (red.): Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa 1999.
  13. Kodeks etyki menedżera, 19.11.2002, www.smwp.org/index.php?go=30, 23.11.2007.
  14. Kożusznik B., Podmiotowość zespołu pracowniczego w organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1996.
  15. Kuzior A., Deontologia biznesu, [w:] Siwiński W., Tauber R.D., Mucha-Szajek E. (red.): Współczesne problemy hotelarstwa, gastronomii, turystyki i rekreacji, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Hotelarstwa i Gastronomii w Poznaniu, Poznań 2006.
  16. Rybak M., Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wyd. PWN SA, Warszawa 2004.
  17. Salomon R.C., Arystotelesowskie podejście do etyki biznesu, [w:] Ryan L.V., Sójka J. (red.): Etyka biznesu: z klasyki współczesnej myśli amerykańskiej, Wyd. W DRODZE, Poznań 1997.
  18. Stocki R., Prokopowicz P., Żmuda G., Pełna partycypacja w zarządzaniu. Tajemnica sukcesu największych eksperymentów menedżerskich świata, Wolters Kluwer Polska sp. z o.o., Kraków 2008.
  19. Świerżewski Ł., Jak zbudować kulturę etyczną w firmie, Harvard Business Review Polska - artykuł dostępny na: www.odpowiedzialnybiznes.pl.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1641-3466
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu