BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Ordysiński Tomasz (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
E-learning jako element e-biznesu
E-Learning as A Part of E-Business
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2011, nr 68, s. 267-275, bibliogr.9 poz.
Tytuł własny numeru
Drogi dochodzenia do społeczeństwa informacyjnego : stan obecny, perspektywy rozwoju i ograniczenia. T. 2
Słowa kluczowe
Biznes elektroniczny, Edukacja elektroniczna, Nauka
e-business, e-education, Science
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Początki zdalnego nauczania datowane są na długo przed rozpoczęciem się tzw. ery Internetu. Początkowo były to kursy korespondencyjne, potem radiowe lub telewizyjne. Ich oddźwięk w pewnych krajach był dość znaczny - wiele osób aktywnie uczestniczyło w takiej formie szkoleń lub edukacji. W Polsce jeden z większych sukcesów został odniesiony w zakresie szkoleń oraz form edukacji poprzez specjalnie przygotowane programy telewizyjne (wraz z zapleczem organizacyjnym) w tematyce rolniczej. Pojawienie się Internetu i upowszechnienie dostępu to tego medium bardzo mocno wpłynęło na zdalne nauczanie - pojawiły się nowe formy i narzędzia w większości udostępniane właśnie przez Internet. Drugim znaczącym bodźcem rozwoju zjawiska określanego obecnie najogólniej jako WBL (Web-Based Learning) jest upowszechnienie się wśród społeczeństwa tzw. edukacji przez całe życie (life long learning). To pośrednio wymuszone przez warunki gospodarcze zjawisko spowodowane jest:  stałą potrzebą aktualizacji i rozwoju wiedzy oraz umiejętności,  koniecznością szkoleń spowodowanych stale rosnącą liczbą zmian stanowisk lub też pracodawców,  koniecznością śledzenia nowinek, nowości z zakresu reprezentowanej dziedziny działalności, co w przypadku ilości tych informacji dostępnych przez Internet jest zadaniem trudnym1. Równolegle rozwinęła się dziedzina zarządzania wiedzą (Knowledge Management), która także wspierana jest przez bardzo zaawansowane rozwiązania in formatyczne. Zakres działania tych aplikacji zaczyna coraz mocniej nakładać się na zagadnienia e-learningu, a w wielu przypadkach są to wręcz systemy zintegrowane. Zarówno nauczanie przez Internet, jak i rozwiązania wspierające zarządzanie wiedzą są trwałą częścią bardziej ogólnego zjawiska, jakim jest e-biznes. Głównym aspektem połączenia jest oferowanie usług/treści przez Internet w celu uzyskania bezpośrednio lub pośrednio korzyści ekonomicznych. Celem artykułu jest prezentacje e-learningu jako bardzo dynamicznie rozwijającej się gałęzi elektronicznej ekonomii, ze zwróceniem szczególnej uwagi na dostępne formy oraz przyszłe trendy w zakresie WBL. (fragment tekstu)

E-learning has changed distance learning. The revolution based on Internet economy influenced also professional and academic education. The main e-business assumptions are fulfilled and the number of e-learning types and IT support tools is constantly increasing. The article presents the idea of e-learning, features and perspectives of WBL market and finally future trends of development. As final conclusion the integration process of e-learning application, Knowledge Management systems and social tools is described. (author's abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Ambient Insight Research, http://www.ambientinsight.com/
  2. Manson R., Rennie F.: E-learning: the key concepts, Routledge, New York 2006.
  3. Norris D., Robson R., Mason, R., Lefrere P.: A revolution in knowledge sharing. "EDUCAUSE review" 2003, vol. 15, http://net.educause.edu/ir/library/pdf/erm 0350. pdf
  4. Norris D., Robson R., Mason, R., Lefrere P.: Transforming e- Knowledge, 2003.
  5. Sharma R.C., Mishra S.: Cases on global e-learning practices: successes and pitfalls, Information Science Publishing, USA 2007.
  6. Soomro S.: E-learning Experiences and Future, Sciyo.com 2010.
  7. Wodecki A.: Po co e-learning na uczelni? Materiały z III Ogólnopolskiej Konferencji "Rozwój e-edukacji w ekonomicznych szkolnictwie wyższym", Warszawa 2007.
  8. www.c4lpt.co.uk/socialmedia
  9. www.intercog.net/tek/
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu