BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Fudaliński Janusz (Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie / Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych)
Tytuł
Wykorzystanie metody benchmarkingu w doskonaleniu zarządzania organizacjami non-profit
Źródło
Zeszyty Naukowe / Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Marketing, 2005, s. 27-37, tab., bibliogr. 8 poz.
Słowa kluczowe
Organizacje non-profit, Benchmarking, Zarządzanie organizacją non-profit
Non-profit organisations, Benchmarking, Management of non-profit organization
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Zasadnicze różnice pomiędzy zarządzaniem organizacjami non-profit a organizacjami komercyjnymi przejawiają się w misji oraz celach strategicznych i operacyjnych działań. Organizacje non-profit wymagają większego poziomu doprecyzowania misji oraz celów organizacji w relacji do przedsiębiorstw komercyjnych. W przypadku przedsiębiorstw mamy sytuację dużo bardziej komfortową, pozwalającą . określenie mierników skuteczności ich działań, do których można zaliczyć: wielkość zysku, sprzedaży, udziały w rynku, stopę zwrotu zainwestowanego kapitału itp. Postać materialna tych mierników nie ma zastosowania w odniesieniu do organizacji non-profit, których natura działalności wyklucza ich stosowanie. Analizując proces zarządzania w przekroju klasycznych funkcji można również wskazać na cele różnic akcentujących odmienność ich realizacji w odniesieniu do organizacji non-profit. (fragment tekstu)

The problems of the management of non-profit organizations are becoming more and more important. They aim at achieving the biggest efficacy in managing these organizations thanks to the ability to apply the instruments which in the process of company's management went through a positive verification. A method of benchmarking seems to be one of these which are applicable in non-commerce organizations due to: its universal character, uncomplicated procedure, and relative easiness in the choice of partners (that are treated as patterns). However, it is necessary to mention, that this method cannot be used incidentally, but it needs to be used in stages with a systemic verification of the improving actions which are carried out. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Wright P., Pringle Ch.D., Kroll M.J. jr., Strategie Management: text and cases, Boston 1992, s. 256.
  2. Bednarczyk M., Organizacje publiczne. Zarządzanie konkurencyjnością, Warszawa 2001, s. 32.
  3. Czekaj, D. Dziedzic,T. Kafel, Z. Martyniak, Benchmarking - nowa metoda doskonalenia organizacji, "Organizacja i Kielanie", nr 1(83)/1996.
  4. Wójcik, Benchmarking - najlepsze przedsiębiorstwa punktem orientacyjnym dla pozostałych, "Gospodarka Materiałowa ogistyka", nr 3/1995.
  5. Karlóf, S. Óstblom, Benchmarking - równaj do najlepszych, Warszawa 1995, s. 73.
  6. Martyniak M, Organizacja i Zarządzanie. 15 efektywnych metod, Kraków-Kluczbork 1997, s. 186.
  7. 8 Przedsiębiorstwo przyszłości, (red.) W. M. Grudzewski i I. K. Hejduk, Warszawa 2000, s. 151.
  8. 9 Karlóf, B., S. Óstblom S., Benchmarking - równaj do najlepszych, Warszawa 1995, s. 108.
Cytowane przez
Pokaż
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu