BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wątróbski Jarosław (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie), Konys Agnieszka (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie)
Tytuł
Ontologia rozwiązań WEB 3.0
Knowledge Management in Websites 3.0 Domain
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2011, nr 68, s. 428-435, tab., rys., bibliogr.15 poz.
Tytuł własny numeru
Drogi dochodzenia do społeczeństwa informacyjnego : stan obecny, perspektywy rozwoju i ograniczenia. T. 2
Słowa kluczowe
Ontologia, Internet, Web 3.0
Ontology, Internet, Web 3.0
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Dynamiczny rozwój Internetu dostarczył szerokich możliwości dostępu do rozproszonych informacji. Początkowo Internet był wykorzystywany do pozyskiwania informacji odpowiadających zadanemu przez użytkownika zapytaniu. Wskutek dalszej ewolucji Internetu zwiększona została rola użytkownika, pozwalająca przede wszystkim na tworzenie treści przez internautów, jednocześnie dostarczając wielu narzędzi i technologii wspomagających ten proces. Faza ta określana jest mianem Web 2.01. Obecnie nie wystarcza już możliwość szybkiej interakcji i prostego wyszukiwania informacji. Internet najnowszej generacji jest oparty na koncepcji Web 3.0, określanej często w literaturze jako Sieć Semantyczna (Semantic Web)2. Wiodącą różnicą jest możliwość dokonania powiązań znaczeniowych pomiędzy przesyłanymi pakietami danych i uwzględnienia przy tym odpowiedniego kontekstu3. W związku z dynamicznym rozwojem środowiska Web 3.0 w artykule podjęto próbę systematyzacji wiedzy o wybranych klasach dostępnych rozwiązań semantycznych. Wskazać tutaj należy na występowanie znaczących różnic pomiędzy dostępnymi rozwiązaniami. Poszczególne wyszukiwarki semantyczne czy portale Web 3.0 oferują funkcjonalności odpowiadające zdywersyfikowanym potrzebom użytkowników, tym samym nie każde z rozwiązań sprawdzi się w danej sytuacji decyzyjnej. Ponadto sam proces pozyskiwania informacji na temat oferowanych przez te rozwiązania funkcjonalności jest procesem czasochłonnym i złożonym. (abstrakt autora)

The article presents the problem of knowledge management in websites 3.0 domain. The proposal of an ontology application in websites 3.0 domain was proposed. The general aim of this ontology is to systematize and standardize the knowledge about available solutions on the marketplace. Furthermore it helps a decision-maker to select an appropriate solution. The practical examples of the Web 3.0 ontology application was presented as well. The conclusions finish this paper. (author's abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Hepp M.: Ontologies: state of the art, business potential, and grand challenges, w: M. Hepp, P. Leenheer, A. de Moor, Y. de Sure, (eds.): Semantic Web, Semantic Web Services, and Business Applications, Springer, Berlin Heidelberg 2007.
  2. Berners-Lee T., Hendler J., Lassila O.: The semantic web. Scientific American, Web Ontology Language OWL Guide Version, maj 2001, http://www.w3.org/TR/owl-guide/
  3. Cardoso J., Hepp M., Lytras M.: The Future of Semantic Web for Enterprises, w: J. Cardoso; M. Hepp, M. Lytras, D. Miltiadis (eds.): The Semantic Web, Springer 2008.
  4. Davies J., Studer R., Warren P.: Semantic Web Technologies: Trends and Research in Ontology-based Systems, Wiley 2006.
  5. Fensel D., Hendler, J. Lieberman H., Wahlster W.: Spinning the Semantic Web. Bringing the World Wide Web to Its Full Potential, Cambridge: MIT Press 2003.
  6. Fensel D., van Harmelen F., Akkermans H. et al: OnToKnowledge: Ontologybased Tools for Knowledge Management, In Proceedings of the eBusiness and eWork 2000 (EMMSEC 2000), Madryt 2000.
  7. Fensel D.: Ontologies: Silver Bullet for Knowledge Management and Electronic Commerce, Springer, Berlin 2003.
  8. Gruber T.S.: A translation approach to portable ontology specifications, [w:] Knowledge Acquisition 1993, vol. 5(2). Hepp M.: Ontologies: state of the art, business potential, and grand challenges, [w:] M. Hepp, P. Leenheer, A. de Moor, Y. de Sure, (eds.): Semantic Web, Semantic Web Services, and Business Applications, Springer, Berlin Heidelberg 2007.
  9. Hepp M.: Semantic Web and Semantic Web Services: Father and Son or Indivisible Twins?, In IEEE Internet Computing 2006, vol. 10, no. 2.
  10. O'Reilly T.: What is Web 2.0. Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software, 2005, online publication: http://www.oreillynet.com/ pub/a/oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20.html
  11. Sendhilkumar S., Geetha T.V.: Concept based Personalized Web Search, w: J. Boley, V. Akerkar (eds.): V.TMRF e-Book Advances in Semantic Computing, 2010, no. 2.
  12. Shahabi C., Chen Y.S.: Web Information Personalization: Challenges and Approaches, w: G. Goos, J. Hartmanis, J. van Leeuwen (eds.): Databases in Networked Information Systems Third International Workshop, Lecture Notes in Computer Science 2822, Springer 2003.
  13. Smith B.: Preprint version of chapter "Ontology", [w:] L. Floridi (ed.): Blackwell Guide to the Philosophy of Computing and Information, Oxford: Blackwell, 2003.
  14. Wątróbski J., Wolanicka S.: Model oceny jakości użytkowej portali WEB 3.0, Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, t. 28, Bydgoszcz 2010.
  15. Yu L.: Introduction to the Semantic Web and Semantic Web Services, CRC Press 2007.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu