BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Leśnik Monika (Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie)
Tytuł
Możliwości pomiaru zarządzania wiedzą i kapitału intelektualnego w przedsiębiorstwie
Measurement of A Knowledge Management Process and Valuation of the Company's Intellectual Capital
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2011, nr 68, s. 511-518, tab., bibliogr.8 poz.
Tytuł własny numeru
Drogi dochodzenia do społeczeństwa informacyjnego : stan obecny, perspektywy rozwoju i ograniczenia. T. 2
Słowa kluczowe
Zarządzanie wiedzą, Kapitał intelektualny, Przedsiębiorstwo
Knowledge management, Intellectual capital, Enterprises
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Zarządzanie wiedzą (ZW) i kapitał intelektualny (KI) to określenia, które są stosunkowo młode, jednak ich znajomość i odpowiednie postrzeganie są niezbędne do sprawnego funkcjonowania przedsiębiorstw w dzisiejszej gospodarce, która opiera się na wiedzy. Wiedza jest zasobem nieuchwytnym, niematerialnym, zgromadzona może być w różnych miejscach w firmie. Dlatego też zarządzanie wiedzą jest koncepcją korygującą usprawnienia w zarządzaniu przedsiębiorstwem poprzez wprowadzenie systemu zarządzania wiedzą i wszystkich idących za tym zmian zarówno pod względem technicznym, jak i mentalnym. Jeśli się to uda, korzyści dla przedsiębiorstwa będą miały tak dużą wagę, że jedną z nich będzie wypracowanie kapitału intelektualnego, czyli wartości niematerialnych, unikatowych dla każdego przedsiębiorstwa. Idąc dalej, pojawia się potrzeba zarządzania KI. Aby zarządzać jakimś zasobem, należy najpierw go zmierzyć. Pomiar wiedzy i KI nie jest zadaniem tak oczywistym jak np. wycena zapasów materiałowych znajdujących się w magazynie przedsiębiorstwa. Jest to działanie skomplikowane, jednak podejmowanie takich prac (należy podkreślić, że indywidualnych dla każdego przedsiębiorstwa) jest wielką szansą na oszacowanie stopnia realizacji ZW, a także wielkości i/lub wartości KI i w przyszłości na wybór takich działań, aby wyniki przedsiębiorstwa były coraz lepsze. Niniejszy artykuł ma za zadanie przedstawić istotę pomiaru KI i procesu ZW oraz konkretne wnioski płynące z ich stosowania w przedsiębiorstwie. (fragment tekstu)

This article aims at giving a picture of possible ways of measuring the process of a Knowledge Management in the enterprise and solutions/tools for the valuation of Intellectual Capital components (qualitative or quantitative) and at prove that these actions contribute to an increase in market value of the company and they should be used inseparable. (author's abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Jemielniak D., Koźmiński A.K. (red.): Zarządzanie wiedzą, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008;
  2. Kłak M.: Zarządzanie wiedzą we współczesnym przedsiębiorstwie, Wyd. Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa w Kielecach, Kielce 2010.
  3. Kotarba W.: Ochrona wiedzy a kapitał intelektualny organizacji, Polskie Wydawnictwa Ekonomiczne, Warszawa 2006.
  4. Kowalczyk A., Nogalski B.: Zarządzanie wiedzą. Koncepcja i narzędzia, Difin, Warszawa 2007.
  5. Lichtarski J. (red.): Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2003.
  6. Mroziewski M.: Kapitał intelektualny współczesnego przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2008.
  7. Sopińska A.: Wiedza jako strategiczny zasób przedsiębiorstwa, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010.
  8. http://www.sveiby.com/articles/IntangibleMethods.htm
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu