BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wolny Wiesław (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
Tytuł
Procesy zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie
Enperprise Knowledge Management Processes
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2011, nr 68, s. 598-604, bibliogr.7 poz.
Tytuł własny numeru
Drogi dochodzenia do społeczeństwa informacyjnego : stan obecny, perspektywy rozwoju i ograniczenia. T. 2
Słowa kluczowe
Zarządzanie wiedzą, Wiedza, Przedsiębiorstwo
Knowledge management, Knowledge, Enterprises
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Każde przedsiębiorstwo można potraktować jako zbiór wyjątkowych zasobów. Są to różnego rodzaju aktywa, które umożliwiają firmie realizację strategii prowadzącej do wzrostu jej efektywności, skuteczności oraz konkurencyjności. W erze informacji jednym z takich zasobów jest wiedza, zasób, z którego potencjału bardzo często przedsiębiorstwo nie zdaje sobie sprawy. Przy czym wiedza to: aktywa strukturalne, marki, relacje z klientami, patenty, produkty, metody i procedury postępowania1, to również suma wszystkiego, co pracownicy wiedzą: o produktach, klientach, usługach, konkurentach i oczywiście swojej wiedzy, ich doświadczenie, wiedza typu "wiem jak" czy relacje międzyludzkie. Dziś to wiedza, a nie ziemia, praca czy fabryki stanowi kapitał, który przyczynia się do rozwoju organizacji, a nawet staje się gwarantem jej przetrwania. (fragment tekstu)

Knowledge management requires the implementation of the following enterprise processes: locating and acquiring knowledge, knowledge transfer, and the retention and use of knowledge. Knowledge management processes need to join what is inside the organization with what is outside. Knowledge from the environment must be disseminated and stored in the company as part of organizational knowledge, and then used in the creation of new knowledge. Use of modern computer tools is helpful in these processes. It can create customer value and achieve competitive advantage. In this way, knowledge management processes are a logical sequence of knowledge creation.. (author's abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Baruk J.: Zarządzanie wiedzą i innowacjami, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006.
  2. Kisielnicki J. (red.): Zarządzanie wiedzą we współczesnych organizacjach, Wyższa Szkoła Handlu i Prawa, Warszawa 2003.
  3. Kobyłko G., Morawski M.: Przedsiębiorstwo zorientowane na wiedzę, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa 2006.
  4. Kowalczewski W., Matwiejczuk W. (red.): Kierunki i  metody zarządzania przedsiębiorstwem, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa 2007.
  5. Kowalczyk A., Nogalski B.: Zarządzanie wiedzą. Koncepcja i narzędzia, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa 2007.
  6. Paliszkiewicz J.O.: Rozwój organizacji poprzez zarządzanie kapitałem intelektualnym, Wydawnictwo Profesjonalne ALPHA, Ostrołęka 2005.
  7. Probst G., Raub S., Romhardt K.: Zarządzanie wiedzą w  organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu