BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Piasecka-Głuszak Agnieszka (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Skuteczność działań lean w polskich przedsiębiorstwach - wybrane aspekty rozwiązań przy zachowaniu ducha kaizen. Badania empiryczne
Effectiveness of Lean Actions in Polish Companies - Selected Aspects of Solutions in the Spirit of Kaizen. Empirical Research
Źródło
International Business and Global Economy, 2014, nr 33, s. 595-608, bibliogr. 7 poz.
Biznes Międzynarodowy w Gospodarce Globalnej
Tytuł własny numeru
European Union - 10 Years after Enlargement
Słowa kluczowe
Odchudzone zarządzanie, Kaizen, Badania ankietowe
Lean management, Kaizen, Questionnaire survey
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
Polskie przedsiębiorstwa z powodzeniem stosują metodę lean management. W dzisiejszym burzliwym świecie wiele firm chce zwiększyć poziom wydajności i obniżać koszty. Taką szansę daje lean, który eliminuje wszystkie czynności nieprzynoszące wartości z punktu widzenia klienta, a z drugiej strony wdraża standaryzowane procesy i procedury angażujące pracowników w pracę zgodnie z duchem ciągłego doskonalenia, czyli kaizen. Celem artykułu jest określenie skuteczności działań lean management w polskich przedsiębiorstwach na podstawie badań ankietowych. Artykuł składa się z dwóch części. W części pierwszej, teoretycznej, w oparciu o literaturę przedmiotu zdefiniowano pojęcia lean i kaizen oraz wymieniono główne ich cele i zasady. W części drugiej, w całości empirycznej, przedstawiono wyniki badań ankietowych, odpowiedzi menedżerów oraz specjalistów zajmujących się lean czy kaizen w polskich przedsiębiorstwach na temat wykorzystywanych narzędzi lean, standaryzacji i wizualizacji pracy. (abstrakt oryginalny)

The method of lean management is very successful in Polish enterprises. In today's turbulent world, many companies want to increase their efficiency and reduce costs. The lean gives them the opportunity to do so, eliminating all activities that do not bring value from the point of view of the customer, and implementing standardized processes and procedures that contribute to the activities of workers in continuous improvement - kaizen. The purpose of this article is to present the theoretical and empirical effectiveness of lean management in Polish companies basing on the conducted research. The article consists of two parts. The first part is theoretical and based on studies of the literature it describes concepts of lean, kaizen, standardization and visualization, their main objectives and principles. The second part presents the solely empirical research, the responses of managers, specialists in lean or kaizen activities in Polish enterprises on the tools of lean, standardization and visualization. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Imai M., 2012, Gemba kaizen. Zdroworozsądkowe podejście do strategii ciągłego rozwoju, MT Biznes, Warszawa.
  2. Liker J. K., 2005, Droga Toyoty. 14 zasad zarządzania wiodącej firmy produkcyjnej świata, MT Biznes, Warszawa.
  3. Liker J. K., Hoseus M., 2009, Kultura Toyoty. Serce i dusza filozofii Toyoty, MT Biznes, Warszawa.
  4. Rother M., 2011, Toyota kata. Zarządzanie ludźmi w celu doskonalenia, zdobywania umiejętności adaptacji oraz osiągania ponadprzeciętnych wyników, Wydawnictwo Lean Enterprise Institute Polska, Wrocław.
  5. Shimokawa K., Fujimoto T., 2011, Lean management. Narodziny systemu zarządzania, Wydawnictwo Lean Enterprise Institute Polska, Wrocław.
  6. The Productivity Press Development Team (red.), 2010, Standaryzacja pracy na hali produkcyjnej, ProdPublishing, Wrocław.
  7. Womack J. P., Jones D. T., 2008, Lean thinking - szczupłe myślenie. Eliminowanie marnotrawstwa i tworzenie wartości w przedsiębiorstwie, ProdPress.com, Wrocław.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2300-6102
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.4467/23539496IB.13.044.2429
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu