BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Mikuła Bogusz (Akademia Ekonomiczna w Krakowie), Pietruszka-Ortyl Anna (Akademia Ekonomiczna w Krakowie / Wydział Zarządzania)
Tytuł
Generowanie wiedzy w aliansach strategicznych
Creating Knowledge Through Strategic Alliances
Źródło
Zeszyty Naukowe / Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Wybrane aspekty zarządzania organizacjami, 2005, s. 205-224, rys., tab., bibliogr. 14 poz.
Słowa kluczowe
Alianse strategiczne, Generowanie wiedzy, Zarządzanie wiedzą
Strategic alliances, Knowledge generating, Knowledge management
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Współczesna konkurencja zyskała wymiar globalny. Wiele firm wykorzystuje tworzenie aliansów, aby penetrować kolejne rynki zbytu, pozyskiwać nowe umiejętności czy dzielić ryzyko podejmowanych przedsięwzięć i wspólnie korzystać z posiadanych przez koalicjantów zasobów. Alianse określane są również jako "wyścig do uczenia się", w którym szybszy partner może zdominować współpracę, bowiem wraz z pomocą partnerów dają każdemu z koalicjantów niepowtarzalną szansę umocnienia atutów, jakimi dysponują. (fragment tekstu)

Nowadays organizations have wider awareness about operating in knowledge economy and therefore frequently form strategic alliances in order to broaden own knowledge, common organizational learning and creating new knowledge and then its shared using. Process of knowledge transfer and creation between alliance partners may be followed by different methods. The shape of this process depends on partners coalition concept of knowledge management (eg. concept of knowledge and its types, model of knowledge transfer process, attitudes to the building of knowledge system). Therefore the article deals with the processes of creating knowledge that base on SECI model and concept of organizational learning. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Buckley P. J., Carter M. J., Knowledge Management in Global Technology Markets. Applying Theory to Practice, "Long Range Planning" 2000, nr 33.
  2. Cygler J., Alianse strategiczne, Warszawa 2002.
  3. Dolińska M., Procesy uczenia się w organizacji i aliansie strategicznym, "Przegląd Organizacji" 2005, nr 1.
  4. Doz Y. L., Hamel G., Alliance Advantage. The Art of Creating Value through Partnering, Boston 1998.
  5. Hamel G., Competition for competence and inter-partner learning within international strategic alliances, "Strategic Management Journal" 1991, nr 12 (special issue).
  6. Inkpen A. C., Beamish P. W., Knowledge, Bargaining Power, and the Instability of International Joint Ventures, "Academy of Management Review" 1997, nr 22/1.
  7. Inkpen A. C., Creating Knowledge through Collaboration, "California Management Review" 1996, nr 39/1.
  8. Inkpen A. C., Learning and knowledge acquisitionn through international strategic alliances, "Academy of Management Executive" 1998, nr 12/4.
  9. Mikuła B., Pojęcia, aspekty, system i kontekst zarządzania wiedzą, w: Zarządzanie wiedzą i informacją w społeczeństwie sieciowym, t. I, M. Morawski (red.), Wałbrzych 2003.
  10. Mikuła B., Wykorzystanie procesów organizacyjnego uczenia się w generowaniu wiedzy, "Q Jakości" 2004, nr 1.
  11. Nonaka I., Takeuchi H., Kreowanie wiedzy w organizacji. Jak spółki japońskie dynamizują procesy innowacyjne, Warszawa 2000.
  12. Parise S., Henderson J. C., Knowledge resource exchange in strategic alliances, "IBM Systems Journal" 2001, nr 40/4.
  13. Probst G., Raub S., Romhardt K., Zarządzanie wiedzą w organizacji, Kraków 2002.
  14. Weissenberger-Eibl M., Lebenszyklen und Wissensmanagement in Unter- nehmensnetzwerken, "Management" 2000, nr 10.
Cytowane przez
Pokaż
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu