BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Rybicki Jacek (Uniwersytet Gdański)
Tytuł
Geometryczne modele strategii
Geometrical Models of Strategy
Źródło
Organizacja i Kierowanie, 2014, nr 1A, s. 193-203, rys., bibliogr. 9 poz.
Organization and Management
Słowa kluczowe
Analiza sieciowa, Myślenie twórcze, Cele strategiczne
Network analysis, Creative thinking, Strategic goals
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Głównym powodem podjęcia tematu myślenia strategicznego oraz myślenia geometrycznego był brak traktowania teorii strategii z punktu widzenia myślenia geometrycznego w literaturze polskiej. W literaturze światowej nie wiele jest pozycji na ten temat. Należą do nich między innymi: „„ The Geometry of Strategy Roberta W. Keidela, „„ Images of Strategy Stephena Cummingsa i Davida Wilsona, „„ Images of Organization Garetha Morgana, „„ Sferyczny model paradygmatów strategii Rafała Krupskiego, „„ Koncepcja myślenia sieciowego Kazimierza Zimniewicza. Problem badawczy polegał na analizie znanych modeli strategii pod kątem myślenia geometrycznego. Celem badań były odpowiedzi na następujące pytania: „„ Jaki typ myślenia geometrycznego przeważa przy modelowaniu strategii? „„ Czy znane powszechnie modele strategii da się ująć w konwencję myślenia geometrycznego? (np. myślenia kołowego lub sferycznego?) Sposobem rozwiązania problemu teoretycznego była analiza znanych modeli strategii w konwencji myślenia liniowego, lateralnego, triangularnego, angularnego, kołowego i sferycznego Jak wykazały badania - myślenie przestrzenne - to drugi po myśleniu macierzowym najbardziej popularny współcześnie sposób rozumowania geometrycznego w teorii zarządzania strategicznego. Służy do przedstawienia modeli czy koncepcji w przestrzeni trójwymiarowej, a nie na płaszczyźnie. Wymaga wyobraźni przestrzennej i prowadzi do bardziej holistycznego postrzegania świata oraz problemów badawczych. Myślenie w kategoriach 3D (a nie na płaszczyźnie) jest bliższe całościowemu ujęciu problematyki badawczej. W polskiej i zagranicznej literaturze przedmiotu można znaleźć przykłady kreowania przestrzeni strategicznej w kategoriach 3D (np.: Strategor, Moszkowicz, Banaszyk i Cyfert, Rybicki). (abstrakt oryginalny)

The main reason for undertaking the topic of strategic thinking and geometrical account was the lack of treatment of strategy theory from the point of view of geometrical thinking in Polish literature. In world literature the number of works on the topic is not numerous. The works on the topic which can be distinguished are the following: „„ The Geometry of Strategy by R.W. Keidel „„ Images of Strategy by S. Cummings and D. Wilson „„ Images of Organization by G. Morgan „„ Spherical model of paradigm strategy by R. Krupski „„ The concept of network analysis by K. Zimniewicz The major research problem depended on the analysis of known strategic models with respect to geometrical thinking. The aim of the research was to provide the answers to the following questions: „„ What kind of geometrical thinking prevails with modelling a strategy? „„ Is it possible to embrace the generally known strategic models whit geometrical thinking convention? (e.g. spherical or circular thinking) The way of the solution of the theoretical problem was the analysis of known strategic models in conventions of linear, lateral, triangular, angular, circular and spherical thinking. As the research shows, the spatial thinking is the second popular recently model of geometrical understanding, after matrix thinking. It is used for introduction of a model or a concept in three-dimensional space but not in two-dimensional space. It requires spatial imagination and leads to more holistic perception of the world and research problems. The thinking in 3D categories (but not in two-dimensional space) is closer to holistic account of research topics. In Polish and foreign literature on the subject, it is possible find examples of creating strategic space in 3D categories. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Banaszyk P., Cyfert S., Strategiczna odnowa przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2007.
  2. Keidel R.W., The Geometry of Strategy, Routledge, London 2010.
  3. Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E., Koncepcje strategii organizacji, PWE, Warszawa 2009
  4. Morgan G., Obrazy organizacji, PWN, Warszawa 1997.
  5. Moszkowicz M., Zarządzanie strategiczne. Systemowa koncepcja biznesu, PWE, Warszawa 2005
  6. Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 2007.
  7. Rybicki J.M., Myślenie geometryczne w teorii strategii organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2013
  8. Rybicki J.M., Holistyczny model strategii przedsiębiorstwa, "Organizacja i Kierowanie" 2012, nr 149.
  9. Zimniewicz K., Piekarczyk A., Myślenie sieciowe w teorii i praktyce, PWE, Warszawa 2010
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-5466
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu