BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Pierścionek Zdzisław (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Koncepcje zarządzania strategicznego
Concepts of Strategic Management
Źródło
Współczesne Zarządzanie, 2004, nr 3, s. 14-22, bibliogr. 18 poz.
Słowa kluczowe
Teoria organizacji i zarządzania, Zarządzanie strategiczne, Przewaga konkurencyjna
Theory of organization and management, Strategic management, Competitive advantage
Uwagi
summ.
Abstrakt
Zarządzanie strategiczne, aczkolwiek rozwija się od niedawna, dopracowało się już wielu dobrze wykształconych, mniej lub bardziej kompleksowych oraz zweryfikowanych koncepcji, których wielość nurtów, szkół myślenia czy podejść czyni celowym wprowadzenie ich klasyfikacji. Celem artykułu jest prezentacja podstaw teoretycznych oraz metodycznych najważniejszych koncepcji zarządzania strategicznego. Są one klasyfikowane według ich bazy teoretyczno-metodologicznej, znaczenia strategii w procesie zarządzania oraz podejścia do konkurencyjności przedsiębiorstwa. (fragment tekstu)

The paper presents the most important concepts of strategic management connecting them to the origins of strategic management. The new discipline, called later strategic management, was based on the management science as general, economic disciplines like Theory of the Firm, Competition Theory, Industrial Organizations, Project Analysis and Marketing. New concepts of strategic management are based on system theory, cybernetics and information theory. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Ansoff H.I., Corporate Strategy, McGraw-Hill Book Comp. New York 1965.
  2. Ansoff H.I., Strategic Management, The Macmillan Press, London 1979.
  3. Argyris C., Shon D., Organizational Learning: A Theory of Action Perspective, Addison Wesley, Reading 1978.
  4. Downie J., The Competitive Process, Duckworth, London 1958.
  5. Klasik A. (red.), Planowanie strategiczne, PWE, Warszawa 1993.
  6. Marris R., The Economic Theory of Managerial Capitalism, Macmillan, London 1964.
  7. Marris R., Wood A., The Corporate Economy, Macmillan, London 1971.
  8. Mintzberg H., On The Rise and Fall of Strategic Planning. "Long Range Planning" 1992, nr 4.
  9. Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 1999.
  10. Penrose E., The Theory of the Growth of the Firm, Basil Blackwell, Oxford 1959.
  11. Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, WN PWN, Warszawa 2003.
  12. Porter M., Konkurencyjna przewaga narodów, [w:] Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001.
  13. Revans R.W., The Enterprise as a Learning System, [w:] The Origins and Growth of Action Learning, Chartwell Bratt, Bromley 1982.
  14. Senge P., Creating the Learning Organization, "McKinsey Quarterly" 1992, nr 1.
  15. Stabryła A., Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, WN PWN, Warszawa-Kraków 2000.
  16. Stalk G., Time Source of Competitive Advantage, "Harvard Business Review" 1988, lipiec-sierpień.
  17. Stata R., Organizational Learning in Practice, "McKinsey Quarterly" 1992, nr 1.
  18. Wernerfelt B., A Resource-based View of the Firm, "Strategic Management Journal" 1984, vol. 5.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1643-5494
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu