BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Madras Tomasz (Politechnika Białostocka)
Tytuł
Benjamin Disraeli wobec idei Edmunda Burke'a. Dwa oblicza konserwatyzmu brytyjskiego
Benjamin Disraeli in view of Edmund Burke's ideas. Two kinds of British conservatism
Źródło
Ekonomia i Zarządzanie, 2010, nr 3, s. 30-45, bibliogr. 21 poz.
Economics and Management
Słowa kluczowe
Konserwatyzm, Doktryny polityczne, Historia polityczna, Historia
Conservatism, Political doctrine, Political history, History
Uwagi
summ.
Kraj/Region
Wielka Brytania
United Kingdom
Burke Edmund, Disraeli Benjamin
Abstrakt
Niełatwo opisać doktrynę polityczną, zwaną konserwatyzmem. Między innymi dlatego, że dzieli się na liczne odmiany i wśród samych konserwatystów, nigdy nie było zgody na jakiś jeden, zamknięty katalog idei, które się na nią składają. Złożona natura doktryn politycznych sprawia, że nie istnieje jedna definicja konserwatyzmu, na którą zgodziliby się wszyscy konserwatyści i badacze myśli politycznej. Tematem niniejszego artykułu jest właśnie kwestia podobieństwa i różnic między dwoma prominentnymi przedstawicielami doktryny. Drugim ważnym powodem swoistej niedefiniowalności konserwatyzmu jest typowa dla samych konserwatystów niechęć do nadawania własnym przekonaniom kształtu doktryn. (fragment tekstu)

The nature of political doctrines engender that there is not one, undisputed definition of conservatism. The paper describes similarities and differences between two famous conservatists, Edmund Burke (1729-1797) and Benjamin Disraeli (1804-1881). First of them is often called the creator of British conservatism. Burke expressed his ideas in the period of the French Revolution. Because of his fear of the collapse of civilization, he do not believe in any positive effects of modernization. Disraeli shared many of Burke's ideas, but his conservatism includes vision of some kind of social change. He do believe in possibilities of active government policy in this area, and it was surely result of romantic roots of his doctrine. Disraeli's coservatsim, in the comparison of Burke's, was more optimistic. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Burke E., 2008. Rozważania o rewolucji we Francji i o poczynaniach pewnych towarzystw londyńskich związanych z tym wydarzeniem, zawarte w liście, który miał zostać wysłany do pewnego gentlemana w Paryżu. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  2. Cobban A., 1962. Edmund Burke and the revolt against the eighteen century. George Allen & Unwin Ltd., London.
  3. Disraeli B., 1904. Conningsby. R. Brimley Johnson, London-Edinburgh.
  4. Disraeli B., 1852 Lord George Bentick. Colburn and Co, London.
  5. Disraeli B., 1882. Speech on Reform Bill. (w:) Selected Speeches of the Late Right Honourable the Earl of Beaconsfeald, red. T.E. Kebbel. Longmans, Green, and Co., London.
  6. Disraeli B., 1845. Sybil, or the Two Nations. Henry Colburx, London.
  7. Disraeli B., 1835. Vindication of the English Constitution in a Letter to a Noble and Learned Lord. Saunders and Otley, London.
  8. Graubard S., 1961. Burke, Disraeli and Churchill. The Politics of Perservance. Cambridge, Mass.
  9. Himmelfarb G., 2009. Reflections on the Burke's 'Reflections'. The New Criterion.
  10. Kirk R., 2008. The Conservative Mind, BN Publishing.
  11. Mannheim K., 1986. Myśl konserwatywna. Kolegium Obryckie, Warszawa.
  12. Muller J. (red.), 1997. Conservatism: an anthology of social and political thought from David Hume to the present. Princeton University Press, Princeton.
  13. Pieliński K., 2009. Konserwatyzm imaginacyjny Benjamina Disraelego. (w:) Studia politologiczne 13, Instytut Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  14. Pieliński K., 1993. Konserwatyzm jako oswajanie chaosu świata empirycznego (przypadek Edmunda Burke'a). Elipsa, Warszawa.
  15. Quinton A., 1978. The Politics of Imperfection. The religious and secular traditions of conservative thought in England from Hooker to Oakeshott. Faber & Faber, London & Boston.
  16. Smith P., 1967. Disraelian Conservatism and Social Reform. Routledge & Kegan Paul PLC, London-Toronto.
  17. Szlachta B., 2008. Edmund Burke wobec koncepcji prawa naturalnego. (w:) Szlachta B., Szkice o konserwatyzmie, Ośrodek Myśli Politycznej, Kraków.
  18. Szlachta B., 2008. O potrzebie refleksji konserwatywnej. (w:) Szlachta B., Szkice o konserwatyzmie, Ośrodek Myśli Politycznej, Kraków.
  19. Rydz R., 2005. Edmund Burke na ścieżkach wolności. Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
  20. Tulejski T., 2009. Konserwatyzm bez Boga. Davida Hume'a wizja społeczeństwa, państwa i prawa. Fijorr Publishing, Warszawa.
  21. Wielomski A., 2003. Filozofia polityczna francuskiego tradycjonalizmu, Arcana, Kraków.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2080-9646
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu